Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jason Diffin lämnar Simmer Sails!

  • Jason Diffin lämnar Simmer Sails!

    Publicerad av adde på 10 september, 2007 vid 14:42

    Gällande Simmer Sails…

    skrev detta i en annan tråd, men det kanske förtjänar en egen tråd…

    Vem tror ni tar över nu när Jason Diffin lämnar loftet? (eller han behåller väl sitt fysiska loft… men ni förstår vad jag menar…)

    Gissar att han ska designa åt Goya (loftet ligger ju så att säga redan i huset)

    adde svarade 16 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    10 september, 2007 vid 15:06

    Vad jag vet så har Diffin i stort sett haft eget ansvar endast för X-flex och Vision , där en viss Persson dock har ofta lagt sista handen på framförallt de större storlekarna…

    Det känns ju lite som att Simmers designer är Thomas Persson, vilket ju är alldeles utmärkt. Men han kanske är lite för osynlig mot grabbar som Kaseler, Spanier, Rosenblad och Stroj. Kanske behöver Simmer en “känd” och hipp designer för varumärket? Eller rentav klä upp Persson som en lätt pårökt hawaiian och kalla honom för “El Duderiño”? 🙂 (ja, ja, fördomarna står som spön i backen, jag vet…)

    Nåja – alltid spännande med förändringar!

  • mag

    Medlem
    10 september, 2007 vid 15:14

    Vem har designat Goyas segel hittills?

    Jo, Persson har väl gjort det mesta ändå. Fast en “hippare” omslagsdesigner kanske behövs istället för genomhygglighelyllepersson? Å andra sidan har de väl inte haft bättre framgång på tävlingsarenan än just nu, eller? Och det ger ju rätt många hipphets poäng det med, plus att de är riktigt snygga. De kanske bara helt enkelt vill sänka de fasta kostnaderna?

    /Magnus

  • dr-masse

    Medlem
    10 september, 2007 vid 15:26

    Mmm, de kanske kan lösa det där genom att lyfta fram teamseglarna lite mer och köra “signature” stuk lite tydligare än idag. Bland annat Victor Fernandez känns ju rätt het, måste man säga (även om han nyss åkte ut i första rundan i PWA Brasilien). Och de har många andra bra Simmer-seglare i sitt stall.

    Jag är ju partisk eftersom jag kört mycket Simmer i flera år nu, men tycker ärligt att 07-08 känns väldigt bra och är snygga! Fast jag gillade de enfärgade seglen en hel del oxå, tror att de hade något där…

    Minska fasta kostnader? Gick inte Diffin själv, eller?

  • rasmus_w

    Medlem
    10 september, 2007 vid 15:41

    Det är Persson som designar Icon va? Det seglet verkar ju funka hyfsat för Victor Fernandez trots det?

    Och visst är Thomas Persson helylle, men jag har för mig att han i sin ungdom hade en annan sida. I gamla Surfsport berättade Johan Salén att Persson och hans polare ur “halmstadsgänget” på 70-talet hade en kappseglingstaktik som gick ut på att gapa, skrika och svära så mycket att ingen vågade segla om dem.

  • mag

    Medlem
    10 september, 2007 vid 15:48

    Vet inte vem som ville bli av med vem, eller om Goya&Co betalade mer kanske. Eller om han hel enkelt ville byta efter alla dessa år?

    Fast det står ju ofta i rubrikerna att han/hon slutade av egen vilja, oavsett den riktiga anledningen. Det låter ju schysstare liksom…
    /Magnus

  • adde

    Medlem
    10 september, 2007 vid 16:08

    @Rasmus_W 413407 wrote:

    Det är Persson som designar Icon va? Det seglet verkar ju funka hyfsat för Victor Fernandez trots det?

    Och visst är Thomas Persson helylle, men jag har för mig att han i sin ungdom hade en annan sida. I gamla Surfsport berättade Johan Salén att Persson och hans polare ur “halmstadsgänget” på 70-talet hade en kappseglingstaktik som gick ut på att gapa, skrika och svära så mycket att ingen vågade segla om dem.

    Tror Jason designade ICON faktiskt

  • el_duderino

    Medlem
    10 september, 2007 vid 16:19

    @dr Masse 413387 wrote:

    Eller rentav klä upp Persson som en lätt pårökt hawaiian och kalla honom för “El Duderiño”? 🙂 (ja, ja, fördomarna står som spön i backen, jag vet…)

    Vad menar du med detta? 😉

  • ola-h

    Medlem
    10 september, 2007 vid 16:46

    @dr Masse 413387 wrote:

    …Eller rentav klä upp Persson som en lätt pårökt hawaiian och kalla honom för “El Duderiño”? 🙂

    His royal Dudeness, tycker jag.

  • soulsurferusa

    Medlem
    10 september, 2007 vid 19:53

    Ser också mitt inlägg under “segel storleker… ett äkta vintertråd”:

    Jason designade ju inte all segel, Thomas P är ju fortfarande master designer. En del simmer team rider, tex. K K, kommer nog säkert att hoppa i ett tag. Och ja, alla är i ett o samma byggnad: FWD HAWAII!!

    ALOHA
    Arnie
    ps: Man kan säga att “Money Talks”…

  • dr-masse

    Medlem
    11 september, 2007 vid 09:19

    @El_Duderino 413427 wrote:

    Vad menar du med detta? 😉

    Ha, ha, ha!

    Ere du som är Thomas Persson? 😀 😀

    Glömde helt bort att du hade det nicket här på konfen. Roligt!

  • adde

    Medlem
    11 september, 2007 vid 09:28

    Samtidigt så tror jag att FWD, med MFC, Goya och Quatro är en rätt smart kombination, där man tillsammans kan driva utvecklingen framåt i riktigt stora steg. Känns ju som om tex Keith och Kai kommer segla på vad-nu-Jason-hittar-på (troligen Goya-Sails, eller varför inte inte Quatro-sails :D).

  • rabbit

    Medlem
    11 september, 2007 vid 17:16

    Som katalogbitare måste jag säga att jason diffins vara eller inte vara känns ointressant.

    2006 när dom lanserade Icon och XD och började göra riktigt snygga segel så skrevs det i kataloger att Tomas Person designat dessa med teamriders (fernandez och nån italiensk freestylare) och detta matade man ganska hårt i sin egen reklam, tex xd-filmen på deras hemsida där Tomas lyftes fram som simmers head-designer.

    Så vad har denna jason diffin, som först dök upp som namn i kataloger i år, gjort annat än byta färg på seglen?

    Nåväl, verkligheten är ju inte garanterad i katalogvärlden men detta kanske kan ses som en intressant verklighetstunnel runt diffin/person/simmer.

    Hade man bott på maui kanske man haft en helt annan vinkling…

    -fred, vind och snö
    /r

  • rookie

    Medlem
    12 september, 2007 vid 17:46

    @adde 413731 wrote:

    eller varför inte inte Quatro-sails :D).

    Det vore något, custom-segel! Man besöker loftet, väljer ut ett grund snitt (on-shore/side-shore/down-the-line och 4/5/6-lattor) så som hos skreddaren. Sedan anpassar man seglet efter sin vikt, längd och preferenser. På morgonen dagen efter får man provsegla för att kunna komma in och göra små justeringar under eftermiddagen.

  • jesper_b

    Medlem
    12 september, 2007 vid 17:50

    Diffin har sytt customsegel under eget namn hela tiden parallellt med jobbet åt Simmer. Och visst stämmer det att Mauiperspektivet är ett helt annat…

    /Jesper B

    Som idag konfat mer än på flera månader tillsammans!

  • adde

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 12:58

    Nu är det officiellt att Diffin hamnar på Goya!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jason Diffin lämnar Simmer Sails!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.