Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP 2009 TWINSER WAVE nu finns info på JPs hemsida

  • ola-h

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 10:38

    En intressant detalj är rätt stora fenor. Nästan 18cm på den stora. Antagligen ett sätt att får brädorna lite mer anpassade till “vanliga seglare”, cross onshore etc. Mistral har också stora fenor på sina. Starboard kör 16cm på båda sina modeller, men de har väldigt bred bas och är även de i praktiken rätt stora och bidrar till väldigt bra höjdtagning.

  • rrd

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 11:07

    Är det känsligt med fenstorlek som på en single? Har ni med Twinfin olika fenstorlekar för olika segel/vindstyrka?

  • andreas-f

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 12:12

    Jag kör med samma fenor (15 cm?) på min quattro till alla segel 5,3 till 4,2, även 3,7. Funkar finfint även om prosen säkert säger annorlunda….

  • ola-h

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 13:36

    Jag har ett gäng, men i princip så skulle jag säga att det är mindre känsligt – eller rättare sagt, det blir inte lika tydliga problem om man har lite för mycket fena. När man börjar gå in på detaljer så tycker jag egentligen att det är rätt lika som med singlefin. För övirgt tror jag det gäller tri fin med, fast t ex Witchcraft vill hävda motsatsen. Mao, om man bara ser till att ha tillräckligt med fena så blir det inte lika “katastrofala” följder om man har lite för stor.

  • andreas-h

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 14:30

    Har sejlet witchcraft 74 med både standard setup (11,5 foran 15,5 bag) og pro setup (12,5 foran og 14,0 bag).

    Den mest karakteristiske forskel er at den større centerfinne (standard) giver mere følelsen af “normalt” waveboard (single-fin).

    Pro setuppet giver et tydeligt mere agilt og levende board dog med lidt større tendens til spinout. Ingen forskel i følelsen ved topspeed-blasting, hvor indtrykket er mere kontrol i overpower end ved vanlig singlefin.

    Tri-fin setuppet giver generelt et fantastisk drive og grip i turnet, som gør, at man kan “arbejde” hårdere med sine topturns helt oppe i lippen, uden af det ender i et spinout-crash i skummet. Især oplever man forskellen, når man så prøver at sejlet en normal singlefin og man så pludselig bliver “straffet”.

    Foretrækker selv pro-setuppet efter at have sejlet begge.

  • doc

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 15:46

    Jag har bara 16cm MFC. Snackade lite med Jon på MooCustom, men han tyckte att jag skulle avvakta med att köpa fler fenor och trodde inte att jag skulle behöva det. Han har kört 4.4-5.7 med samma setup, så jag kommer att testa det ett tag.

  • arnout

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 17:40

    Intressant! JPs (eller Kaulis…) specs är nästan identiska med Quatro 09 twinser wave brädorna (se specs nedan); vilket egentligen inte är så konstig med tanken på vart Kauli kommer ifrån. Mera info om Quatro 09 single fin o FSW brädor kommer snart!!

    – Quatro Twin-Fin: 68 (227 cm x 53.4 cm) . 75 (230.5 cm x 55.3 cm). 81 (234.2 cm x 57.3 cm)
    Key changes: full TwinFin range with adapted shape and rocker for all around conditions. The volume distribution offers more volume between the straps, a shorter outline overall and a more compact board, resulting in more control, speed, balance, and drive.

    Några insider tips direkt från Quatro headquaters i Haiku, HI:
    Difference between 09 twin and single: the 09 single wave shapes will be very fast (drivy bottom turns) but kind of harder to go snappy; the twins aren’t as fast and drivy in the bottom turn but do easily go vertical and are snappy as well. The twin 81 seems to have a bit more volume, around 83/84.

    Please consider that twin fin boards can’t handle being over-powered as well as single fin shapes. And you’d have to adjust your style when switching between single and twin fin shapes. Additionally, we recommend to go a bit bigger with twin fin boards since they plane up a bit later, but are as turny as a single fin shape that has about 8L less volume.

    Both type of boards have successful features, resulting in the same turns but in different lines on the wave. When the waves are clean and nice go twin. When it’s really windy and, or the wave has chop go single. .”

    Roligt detail: Ang. JP och Quatro nästan identiska shapes jämmför även Kaulis nya logo med Keith Tebouls logo…

  • rrd

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 18:18

    Mycket intressant!
    Nu är det bara att vänta in alla tillverkares info/marknadsföring av sina nya Twinsers och analysera och jämföra. Och lite inside är naturligtvis extra intressant när allt inte är så tillrättalagt för att passa en så bred kundkrets som möjligt.

    Men nu börjar jag bli sugen på att testa irl!!!

    Loggan påminner om en gammal NWT-logga som dom hade när dom startade sin verksamhet även i Tarifa. Tidigare på Kanarieöarna.

    NWT=No Work Team…säker tufft på spanska på tidigt 90-tal

  • lars_k

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 18:37

    Verkar som twinseriet spretar lika mkt som stubberiet gjorde (gör) när de kom. Dvs brädor vars enda gemensamma nämnare är just att de har 2 st fenor. I övrigt skiljer det väldigt mkt i shape. Starboard kör breda stubbieliknande brädor medan JP/Quatro har betydligt smalare droppformade häckar. Det gör en ju extra tveksam att hoppa på tåget. Ska bli intressant att läsa de första jämförande testerna på twin 09:orna. Bör skilja väldigt mkt mellan brädorna.

  • koa

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 18:38

    stjärnan verkar populär och inte direkt unik; här en gammal goding 😉

  • arnout

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 18:42

    laddade up fel bild, här är orginal Keith logan:

    nån som har koll på starboards (Ola!!???), mistral och fanatic 09 twinfins?

  • mag

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 20:20

    Har kört 14,5, 15,5 och 16,5 på olika brädor. men här hemma endast 15 fenorna från 5,3-3.5 och det har varit hur bra som helst. Kanske i strömt o underiggat Hanstholm att jag tar de större, vi får se i sommar.
    /Magnus

  • rrd

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 20:44

    Men om man sätter fenorna på olika plats i boxen, dvs inte symmetriskt, hur blir det då? Har man olika svängradie åt olika håll, har man fått en assy eller?

  • goose

    Medlem
    12 juli, 2008 vid 06:25

    Nyss hemkommen från El Medano och OTC. Det var en del diskussioner kring twin-brädor och det allmänna inställningen är att dessa brädor kommer enbart passa en väldigt snäv krets seglare, typ de som seglar på Maui. Om jag förstod det rätt har Fanatic bestämmt att inte lansera någon twin-bräda till 2009 (även om de har olika shaper klara) för att de inte anser att det ger de fördelar som krävs för att lansera en ny modell.

    För övrigt om OTC, fantastiskt bra att testa olika prylar och min slutsats är egentligen: Det finns inga dåliga surfprylar idag, endast olika egenskaper. Jag skulle vidare påstå att val av segel har betydligt större betydelse än val av bräda.

  • doc

    Medlem
    12 juli, 2008 vid 11:45

    Du har inte förstått det rätt 🙂
    http://www.fanatic.com/public/content/e533/e534/e4824/e5415/e5416/index_eng.html
    2009 New Wave Twin från Fanatic.

    Jag är helt övertygad om att den allmänna inställningen kommer att ändras när folk får kört på twinfins. De flesta som har åsikter av arten “bara för Maui-förhållanden” har oftast bara sett twinfins på bild eller läst att Kauli tycker så. Min twinfin är gjort för europeiska förhållanden, ser helt annorlunda ut jmf med t.ex. Quatros brädor och funkar finfint i onshore, även för mig som medelbra vågseglare.
    Och ja, man kan (enligt Nik Baker och Marcilio Browne i Boards aprilnummer) flytta fenorna i boxen för t.ex. snävare cutback men smtidigt mer utdragen bottomturn. Om man i praktiken känner någon skillnad som glad amatör är en helt annan femma…
    Jag flyttar fram fenorna lite när vågorna är riktigt små, för snävare sväng utan mer kanställning. Funkar kanon!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP 2009 TWINSER WAVE nu finns info på JPs hemsida

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.