Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP 2009 TWINSER WAVE nu finns info på JPs hemsida

  • mag

    Medlem
    12 juli, 2008 vid 16:29

    Ja, du kan få assymetrisk fenuppsättning genom att flytta dem olika långt i boxarna. Har ännu inte provat detta men det bör ju göra rätt stor skillnad. Kanske ska prova redan ikväll?! Om den utlovad vindpusten kommer… hoppas hoppas hoppas
    /Magnus

  • rrd

    Medlem
    12 juli, 2008 vid 20:39

    I Lejet kom vinden vid 20-tiden, maxtryck med 4,7 o vindvridning från S till SV/V. Mycket speciella förhållanden. Fina långa vågor men trångt med alla kitare. Starkt motljus o svarta moln. Ovanligt med så sen segling på kvällen med det var kul att få lite surf igen. Enl DMI blir det repris i morgon em.

  • mag

    Medlem
    13 juli, 2008 vid 21:35

    Vi hade lika bra i Halmstad tack och lov. 4,7 och fina förvånansvärt stora vågor byggde snabbt.

    Och Q-twin gick superbra med de stora fenorna och 5,3. orkade inte rigga ner.

    Tog lätt mest höjd i sällskap med diverse våg och freestyl och freeridebrädor. Men hade betydligt roligare vågridning än dem alla, i alla fall om jag får säga det själv. Provade en liten ny vågvik, kan bli hur bra som helst i bättre vinkel. 🙂

    Underbar solnedgång i regnbågens sken! Svensk sommarsurf av bästa märke! 🙂
    /Magnus

  • doc

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 08:42

    @Mag 482324 wrote:

    Tog lätt mest höjd i sällskap med diverse våg och freestyl och freeridebrädor. Men hade betydligt roligare vågridning än dem alla, i alla fall om jag får säga det själv.

    Precis den känslan hade jag också. Så när som på Don Cavalli på sin nya Kona. Snacka om höjdtagning… Men mina cutbacks var aningen snävare (10 meter eller så) 😉

    Tvillingar rular!

  • s

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 14:21

    Staffan minns:
    Diskussionen om Twinser är ungefär som den var för Stubbies i början. Drömsk. Alla problem med toppsvängar, fart i bottensvängen och förmåga att ta höjd fixades enkelt med ett brädbyte.
    Och shapen är ungefär så spretig som Stubbies var i början. Det finns korta o långa, breda och tjocka, med olika antal fenor och olika stora fenor etc. etc.
    Teorierna är dessutom fler än shaperna. Det tar väl ett par år till dess att Twinsern hittat sin shape och sin kundgrupp. Såsom Stubbien.

    Själv seglar jag glatt vidare med min WC Hardcore 75:a som jag tycker levererar det som ni pratar om. Dessutom tidig planing och sanslöst bra fart. Otroligt för att bara ha en fena…

    /Staffan (the man with single fin mentality)

  • mag

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 15:10

    Magnus minns:
    Staffan uttalade redan för 3 (?) år sedan att RRD??? är nog världens bästa vågbräda, det kunde helt enkelt inte bli bättre! Och nu har S.. bytt bräda minst 2 ggr sedan dess?!? Hur låter det nu?

    Staffan – dina enkelspåriga dagar är räknade! 😉
    /Magnus

  • rrd

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 15:51

    Men RRDs HardcoreWave är en vågbräda som i många år varit en toppen
    vågbräda som klarar många olika typer av förhållanden. Speciellt bra på att ta mycket vind och har ett enormt bra grepp o toppfart. Vågridn kräver framfotstryck. Ändringarna mellan åren är inte stora. Vid intron 2003 var det Keith Teboul som var shaper enligt viss info, då var den lite extrem.

    Ska man ha en bräda som tar ett stort intervall så är detta ett kanonval. Vilket även tester genom åren har visat.

    För övrigt går det så klart inte att utse en bräda/brädtyp som är bäst för alla utan att man verkligen frågar sig vilka egenskaper man är ute efter och hur högt man värderar dom. Därefter kan man göra ett val.

    Utvecklingen av stubbies o classic har medfört att shaperna hos RRD har närmat sig varandra och detta är positivt. Hardcoren har tex blivit lite kortare
    o bredare och Waveculten lite längre.

    Har just seglat någon timme i Lejet m 5,3/FW85 kanske blir det lite till i viken i kväll?

  • mag

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 07:33

    WC tävlingen i Pozo Gran Canaria i veckan vanns ju av Victor Fernanddez på en Fanatic produktionstwin så nu lär väl den tveksamma inställningen diskussionen vara slut på Kanarieöarna!?!
    /Magnus

  • ola-h

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 08:29

    Fast jag har för mig att Craig på Fanatic skrev någonstans att det var en proto, men det spelar kanske mindre roll i det här sammanhanget.

    Annars håller jag med Staffan och Lars K om att det liknar stubbiehypen på många sätt, även om jag tror att det var ännu mer “panik” för tillverkarna att få fram en stubbie. Dessutom var det nog svårare med stubbie eftersom det rörde sig om en helt ny brädtyp. I princip kan man ju sätta twin fins på en redan existerand singlefinbräda och även om det kanske inte blir 100% fintrimmat så kommer man åtnjuta en del av de speciella egenskaperna som twin fin för med sig (speciellt känslan i toppsvängen som verkligen är lite annorlunda).

    Men i slutändan är det som jag altid har sagt den specifika brädan som spelar roll, med alla sina shapedetaljer. När det gäller produktionsbrädor så har oliak tillverkare helt klart gett sina twin fin brädor rätt så olika inriktningar. Så det är ganska meningslöst att jämföra olika twin fins med varandra.

    Vissa egenskaper som de flesta (alla?) twin fin brädor verkar ha (toppsvängskänslan) är väldigt förföriska om man gillar att rida vågor. Jag har gillat alla de olika twin fin brädor jag kört. Men samtidigt har jag andra brädor som totalt sett är minst lika bra som någon av dessa twinbrädor.

  • koa

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 09:50

    @Ola H. 482727 wrote:

    Fast jag har för mig att Craig på Fanatic skrev någonstans att det var en proto, men det spelar kanske mindre roll i det här sammanhanget…

    Det mest spännande är väl att det var i tok onshore som det visade sig
    att Fanatic´s mer allround Newwave Twin fungerade när många
    andra konkurenter som annars enbart seglar twinfins valde singel fins i Pozo under
    tävligen eftersom deras twinfin-brädor inte är lämpade för onshore och stökiga
    förhållanden…intressant för oss och våraq episka förhållanden 😉

    Mer info;
    http://www.fanatic.com/forum/read.php?1,16347,16348#msg-16348

    Utveckligen går framåt…spännande.

  • doc

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 12:13

    @Ola H. 482727 wrote:

    Men i slutändan är det som jag altid har sagt den specifika brädan som spelar roll, med alla sina shapedetaljer. När det gäller produktionsbrädor så har oliak tillverkare helt klart gett sina twin fin brädor rätt så olika inriktningar. Så det är ganska meningslöst att jämföra olika twin fins med varandra.

    Word!
    @Koa 482768 wrote:

    Det mest spännande är väl att det var i tok onshore som det visade sig
    att Fanatic´s mer allround Newwave Twin fungerade…

    Japp!
    När jag börjar bli hemtam på min Moo kan jag kanske övertalas till en provtur. Hugg mig på stranden. Finns inte så många brädor med en kossa på, så ni listar lätt ut vem jag är 🙂

  • lars_k

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 19:24

    Kom å kööp konserverad grööt…
    Här är ett gratis test för nerladdning. 2 st Mistral protos, samma shape fast med 1 resp 2 fenor samt samt den kortare och bredare serie twinsern. Alla i ett jämförande test. OBS på tyska…
    http://www.dk-content.de/surf/pdf-archiv/tests//0508_Twin_Fin_Boards.pdf
    Twinsern verkar vara att föredra vid bra vågor med bra sväng, dock sämre stabilitet vid chopp/orena vågor samt sämre planingsegenskaper.

  • koa

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 20:33

    @Lars_K 482913 wrote:

    Kom å kööp konserverad grööt…
    Här är ett gratis test för nerladdning. 2 st Mistral protos, samma shape fast med 1 resp 2 fenor samt samt den kortare och bredare serie twinsern. Alla i ett jämförande test. OBS på tyska…
    http://www.dk-content.de/surf/pdf-archiv/tests//0508_Twin_Fin_Boards.pdf
    Twinsern verkar vara att föredra vid bra vågor med bra sväng, dock sämre stabilitet vid chopp/orena vågor samt sämre planingsegenskaper.

    Kul att “hypen” och vissa av de första twinfins av den nya genarationen “testas”, men det har hänt grejor sedan dessa shaper presenterades i vintras
    …Ola H snackade om “panik” när Stubby brädorna kom; och det kan man se även i Twinn svängen; alla skulle ha en i “linen” för imagens skull oavsätt hur bra de var…ut med dem bara…
    Vissa väldigt ivriga, andra försiktiga och genomtänkta…

    Quad nån…? 😉

  • arnout

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 21:07

    @Lars_K 482913 wrote:

    Kom å kööp konserverad grööt…
    Här är ett gratis test för nerladdning. 2 st Mistral protos, samma shape fast med 1 resp 2 fenor samt samt den kortare och bredare serie twinsern. Alla i ett jämförande test. OBS på tyska…
    http://www.dk-content.de/surf/pdf-archiv/tests//0508_Twin_Fin_Boards.pdf
    Twinsern verkar vara att föredra vid bra vågor med bra sväng, dock sämre stabilitet vid chopp/orena vågor samt sämre planingsegenskaper.

    Precis det jag sa förut, eller bättre sagt Quatro säger: “…twins aren’t as fast and drivy in the bottom turn as singles but do more easily go vertical and are snappy as well… twin fin boards can’t handle being over-powered as well as single fin shapes…. When the waves are clean and nice go twin. When it’s really windy and, or the wave has chop go single.”

  • koa

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 21:13

    Det mest spännande är väl att det var i tok onshore som det visade sig
    att Fanatic´s mer allround Newwave Twin fungerade när många
    andra konkurenter som annars enbart seglar twinfins valde singel fins i Pozo under
    tävligen eftersom deras twinfin-brädor inte är lämpade för onshore och stökiga
    förhållanden…intressant för oss och våra episka förhållanden 😉

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP 2009 TWINSER WAVE nu finns info på JPs hemsida

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.