Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kan man lämna NP RSR segel riggade över natten eller rent av i flera veckor?

  • rasmus_w

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 22:08
    40knots;559181 wrote:
    Hur tror du HellCat seglen fungerar gämfört med RSR seglen? Den sista knopen är inte så viktig men känslan känslan känslan…. Jag sover inte på natten om jag inte har drag på dan :laugh:

    Utan att ha järnkoll (har inte upplevt ett modern fullcambrat segel på mindre än 9.7 kvadrat) så tror jag faktiskt du är en av dem som vill ha fullracesegel. Det pratas massor om att genomsnittsseglaren är snabbare på freerace etc men känslan att seglet aldrig viker ner sig förrän man själv har gjort det för länge sen, den är också viktig. Kanske också viktigare än sista knopen. 🙂 Om det nu inte är samma känsla vi pratar om.

  • rasmus_w

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 22:11
    JFR007;559223 wrote:
    Ett säkert tips är att rigga ner (och låt helst inte seglet ligga uppriggat i direkt soljus om man inte har sailcover som riktiga proffs). Varför?
    1. Böjkurvan är grym (i vart fall på NP, RS:S undanräknat).
    2. Nedhalsspänningen är grym.

    Ingen av dessa parametrar är desamma som för bara 5-6 år sedan. Rigga ner och spara pengar. Så ofta blåser det ändå inte i Sverige.

    Jonas

    Fast det här varierar lite mellan seglen. Alla segel har inte lika mycket böj på masten och oftast är rakare mast lika med mindre nedhal.

  • joth

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 08:32
    JFR007;559224 wrote:
    Joth, kryp nu till korset så att vi får lite mer tryck i klubbmästerskapet. Gör inte en principgrej av att åka runt med vandrande tryckpunkt. Det måste bli en pudel. Camber (eller klykjävel som vi kallade det när de satt på NP Combat 1989, minns inte exakt när men det fungerade för jävligt) är ett billigt sätt att få bra prestanda med en slalombräda under fötterna.

    Jonas

    Nä, låter er vinna. Gillar mina segel och kommer inte byta. Seglena jag har är faktiskt inte så farliga när det gäller bukvandring. De tål inte så mkt vind som cambersegel är ju självklart men en Sailworks Retro 6.5:a fungerar iaf fint upp till ung 14m/s. Mer vind än så och lek med vågis är mycket roligare än slalom o speed om man inte seglar superplattvatten förståss. Och det har jag missat att göra varenda gång det fungerat i klagshamn.

  • joth

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 08:33
    kinetic;559230 wrote:
    Hm…Min åsikt är att om man inte skall rigga ner så bör man åtminstone släppa så pass mycket på nedhal/uthal att masten är i det närmaste rak, oavsett segelmärke…

    Jag skaffade mitt första cambersegel -90 (Speedfoil 5.0) o har sedan dess bara köpt cambersegel. Några enstaka gånger så har jag hyrt grejer utomlands (freeride men även wave..) o det enda jag kan säga: de e omöjliga o segla på, allt känns FEL. Gällande Joth så tycker jag att även om hans segel må sakna cambers så är de ändå av “rätt” snitt, dvs segel med lågt skuret underlik o gissningsvis så är känslan rätt lik ett cambersegel. För övrigt tror jag att Joth kommer falla för cambertrycket tids nog:grin:, allt har sin tid…

    Never never never ….

  • filipl

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 21:09
    joth;559295 wrote:
    Nä, låter er vinna. Gillar mina segel och kommer inte byta. Seglena jag har är faktiskt inte så farliga när det gäller bukvandring. De tål inte så mkt vind som cambersegel är ju självklart men en Sailworks Retro 6.5:a fungerar iaf fint upp till ung 14m/s. Mer vind än så och lek med vågis är mycket roligare än slalom o speed om man inte seglar superplattvatten förståss. Och det har jag missat att göra varenda gång det fungerat i klagshamn.

    Hej,

    Jag seglade liksom du Sailworks Retro under många år (har fortfarande tre stycken), provade sedan Sailkworks Hucker, och blev “helt såld” på dem. Nyligen köpte jag ett Sailworks NX 7.2 (fyra cambers), och blev lika såld på det. Prova ett NX om du inte redan har gjort det. Det har ungefär samma “känsla” i sig som Retro-seglen, men är otroligt stabilt när det blåser, och har ännu mer bottendrag än Retro-seglen. Riggningen är helenkel, inte svårare att rigga eller trimma än ett Retro, trots 4 cambers. Jag har provat Neil Pryde RS Slalom och Gaastra GTX Race, också, och måste säga att NX-seglet slår dessa med hästlängder. Det verkar ha minst samma stabilitet som de seglen, men till skillnad från RS Slalom och Gaastra GTX Race, som känns som “stumma flygplansvingar”, så känns Sailworks NX faktiskt som ett segel och ingen flygplansvinge!

    Filip

  • joth

    Medlem
    23 juli, 2009 vid 06:26

    Abert är bland annat dom extra 1000-lapparna som alla cambersegel kostar. Samtidigt så tror jag att jag ändå skulle välja nocam segel. Hucker eller Retro eller t o m revo spelar ingen roll. Friåkningen är viktig och 4,6 – 5,5 skulle kunna vara vilket segel som av dessa. Och de större Retro. Har Revo 4,6, Retro 5,5, 6,5 och 7,5. Retro 7,5 är omgjort nu 09 och jag tycker det är grymt skönt att segla.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kan man lämna NP RSR segel riggade över natten eller rent av i flera veckor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.