Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kapa en Simmer SC6 mast…?!

  • Kapa en Simmer SC6 mast…?!

    Publicerad av mbo på 10 oktober, 2006 vid 17:27

    Hej.
    Har en Simmer SC6 (460 cm) som är ca 6-7 cm för lång…
    Kan man/törs man kapa lite i botten eller är det bättre att ta av toppen?
    Känns som om det skulle vara lättare i toppen där det dessutom finns en plastplugg som man kan ta ur och flytta över efter kapningen

    Någon som testat? Vore kul om masten INTE började spricka…

    Tack på förhand!

    ola-h svarade 17 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • manno

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 17:29

    skulle kapa toppen, masten är ju konisk så kapar man där nere kan förlängaren fastna om man kör upp den för mycket

  • ola_p

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 17:52

    Köp en till mast istället, då kommer även styvheten och böjkurvan bli rätt för seglet. Att köra med för styv (lång) mast blir sällan bra.
    En bra mast behållar man oftast riktigt länge. Tycker du ändå att det är för dyrt så leta begagnat.

  • mbo

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 18:01

    Jag har en mast till (Simmer SC3, 400 cm) men steget är så långt och det är så j-a misslagom med förlängaren. Tänkte mig en quick-and-dirty lösning…

    Problemet är att jag kör 460 masten på Simmer Serozeven 8,3 OCH Zerofive 6,4. Zerofemman skall ha 460 mast men med 460 mast och förlängare a`la plugg dvs ingen förlängning har jag underliket 45cm ovanför brädan…(Känns det som)

  • ola_p

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 18:19

    Då blir det dom vanliga frågorna… Har du riggat rätt?

    Drar du sjuuukt mycket i nedhalet? akterliket skall bli helt fladdrigt och slappt.

    Att dra så stora segel utan hjälp av en pinne eller sele är hopplöst.

    Har du en förlängare som verkligen blir 0cm och inte lägger till en massa extra?

  • safesurfer

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 19:29

    Jag kapade 5cm i botten på min 490mast som jag körde till ett NP V8 6.5m2 det fungerade kanon. Köpte ett nytt 6.4 excess(luff 467) som jag körde på 430 powerex och det blev på tok för mjukt. Köpte en riktigt 460 och det seglet blev genast mycket bättre. Hurvida det är bättre med 25cm färlängning eller att kapa 5cm är inte det beroende på segelmodell och seglarens vikt? Mer än 30cm förlängning fungerar inte för mig iallfall.

  • donpedro

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 19:54

    Kör med 40 cm förlängning på mitt expression och det funkar utmärkt. Men jag e ju rätt lätt oxå.

  • smurff

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 21:51

    vad har du för luff på 6.4:an sa du?

  • mbo

    Medlem
    11 oktober, 2006 vid 17:15

    Luffen är 460 (tryckt på seglet).
    460 mast och ingen förlängare ger inte ett bra resultat. Har samma erfarenhet på mitt Zerofive 5,4 som skall ha 430 mast – justerar man in mast + förl till 430 (rullar till masttopp) är det min 5 cm långt paket

    Det verkar som om man törs sätta kapen i masten om det bara rör sig om någon cm, jag har inga enorma krav på prestanda – freerider bara och nöter på mina dåliga jippar…

  • donpedro

    Medlem
    11 oktober, 2006 vid 17:49

    Tat lungt bara i kapningen så det inte blir fiberflisor som går upp i masten. Hmm lite konstig förklaring kanske men jag hoppas du förstår.

  • marden

    Medlem
    11 oktober, 2006 vid 18:21

    jag skulle ha kapat den i botten isåfall inbillar mig att de mesta av flexen sitter i toppen,har kapat o lappat flera master utan problem med flisor od det svåra är väl att kapa rakt men de kan man fixa me ett sandpapper sen.

  • mr_johan

    Medlem
    11 oktober, 2006 vid 19:44

    jag skulle inte kapa masten!! men jag kapade en gammal glasfibermast i botten förra sommaren (445?-430), blev kanon men knäckte den någon vecka senare. du kan maskera runt masten med maskeringstejp och såga efter det så detblir rakt och använd dig av en bågfil.

  • dr-masse

    Medlem
    11 oktober, 2006 vid 20:21

    NEJ! Kapa INTE.

    Det har skrivits massor om detta. Hade det varit en gammal sunkmast, så kanske. Men NEJ, NEJ och NEJ.

    Är jag tillräckligt tydlig? 😉

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 oktober, 2006 vid 21:21

    Håller med masse. Köp en 430 mast istället när du kan. dumt att förstöra en bra mast. sc6 håller bra och den kommer du ha länge om du vill.

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 oktober, 2006 vid 21:27
    MBO wrote:
    Luffen är 460 (tryckt på seglet).
    460 mast och ingen förlängare ger inte ett bra resultat. Har samma erfarenhet på mitt Zerofive 5,4 som skall ha 430 mast – justerar man in mast + förl till 430 (rullar till masttopp) är det min 5 cm långt paket

    Det verkar som om man törs sätta kapen i masten om det bara rör sig om någon cm, jag har inga enorma krav på prestanda – freerider bara och nöter på mina dåliga jippar…

    Men om du förlänger 2-5 cm på 460 masten och drar i nedhalet tills du har “rätt” fladder ner till 3:e lattan hur känns seglet då?
    Hu ser det ut? det borde inte vara några problem.

  • stinger

    Medlem
    12 oktober, 2006 vid 06:05

    Jag tycker inte heller att du ska kapa en fullt frisk mast…

    Kolla riggningen, jag tyckte inte att luff-siffran stämde i mitt Simmer crossover men efter att ha dragit efter det så funkar seglet oerhört mycket bättre. Det ska vara tungt att dra det sista!!!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kapa en Simmer SC6 mast…?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.