Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

  • yfo

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 20:53
    Mag wrote:
    Ojdå en spol(n)ing!
    Om du varit lite äldre hade du eventuellt upplevt att dessa parker från början endast var tillåtna för snowboards! Ledsen grabben men jag försökte själv köra i dessa parker, troligen innan du gått ut mellanstadiet, och blev portad från hoppen och pipen pga att jag inte hade bräda på fötterna. Både i Alperna, USA, Norge och Sverige. Och jag har åkt mer skidor än du någonsin kommer att kunna drömma om!

    Men om du dessutom läste vad jag skrev så såg du kanske att jag INTE uttalade negativt till att segla på samma ställe, jag kör kite själv, utan beskrev endast lite om utvecklingen och en kommentar till din parallell med skidåkning.

    För mig är det ok att segla på samma ställe, förutsatt att alla har koll på sina prylar och manövrar. Och det hade inte snowboardåkarna i början, därför separerades dem!

    Men som någon sa, lägg ner stridsyxan och lägg energin på vattnet.
    /Magnus

    Haha ja du lilla vän. Verkar inte som du hänger med i svängarna.

    Jag har själv gjort 2 säsonger varav en i Whistler och den andra reste jag runt i alpområderna. Jag åker både skiis och snowboard. Aldrig någon gång blivit bortkörd från piperna när jag hade de båda plankorna på fötterna.

    Har även tillbringat många veckor i de svenska fjällen och också där mycket parkåkning och ALDRIG hört ens så mycket som en fis om att jag inte får vara där.

    Att du skall hålla på med något larvigt farfar-snack med att du påstår dig vara mycket äldre och visare tenderar bara på att du verkligen inte kan din sak. Nejdu farfar (du tenderar ju att vilja bli kallad det) du har 0 koll även denna gång.

  • mag

    Medlem
    29 juni, 2006 vid 20:54

    Suck!
    Det handlar inte om att jag inte hänger med eller inte, jag försöker förgäves förklara att i början av snowboarderan, dvs där kite surfing befinner sig nu, blev det stora konflikter av olika anledningar. Dessa finns nästan inte alls idag men bl a byggde man speciella områden för att undvika konfrontationer efter en del olyckor. Och olyckor har vi just nu inom kiteboardingen. Och det är väl det som denna diskussion handlade om, eller har du tappat tråden helt. Jag beskrev inte skidåkningen idag, eller gjorde jag det? Jag drog parallell med snowboard i slutet på 80 och i börjar på 90 talet, då väldigt många anläggningar förbjöd brädåkare helt. Men om du inte åkte redan då så förstår jag inte att du inte ser denna parallell. Och kitesurfingen idag står lite inför samma hot om olyckorna fortsätter, tror jag. En kitesurfare flög in i min buss för 2-3 år sedan från vattnet 150 m upp på land och kunde varit invalid om han inte haft änglavakt, och bla därför oroar sig många jag och många andra för att surfa med ovana kitesurfare. Blotta tanken vad linorna kan göra… OCh varför måste man kita mitt bland badare etc etc?

    Jag trodde denna tråd var död för länge sedan, och jag ångrar redan att jag lockade tillbaks intresset.

    Avreagera dig på vattnet istället för att bråka med dina få surfbröder! Den här sporten är alldeles för liten för att bråka, tycker du inte? Och visst är Whistler ett skönt ställe?!? 🙂
    /Magnus

  • yfo

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 07:29

    Jo visst tycker jag det =) Men nu får du det att låta att det var enbart jag som gick “off topic”.

    Tycker admin borde gått in mycket tidigare och låst denna tråden när den startades.

  • Oregistrerad

    Gäst
    30 juni, 2006 vid 07:57
    mikaels wrote:
    Fesen wrote:
    3. ALLA väjer för yrkestrafik

    Enkelt.
    (Dock finns det vissa försök att klassa betalande kursdeltagare som yrkestrafik…men…den tro vi väl inte på?)

    4. Trivselregler

    Sedan finns det som de flesta redan vet lite “regler” för allas trevnad på vattnet som t.ex. att man bör ge folk företräde som är på väg ut…MEN detta kan ibland vara i konflikt med “riktiga” regler…så hur skall vi särskilja dessa?

    Då måste man ju som Fanatic-seglare väja för alla andra eftersom deras brädor är större och mer djupgående men framförallt jämförelsevis nedsatt manöverförmåga.
    Ha Ha Ha !!
    /Doffe

    //Robban
    Bra sammanfattning, MEN, att väja för yrkestrafik är en trivselregel (och en trevlig gest), inget som har stöd i någon sjölag. Man är skyldig att väja för fartyg som pga storlek, djupgående eller annat skäl har nedsatt manöverförmåga, men dessa måste då markera det på lämpligt sätt (med flagg eller så), annars gäller de vanliga reglerna.

    Sen är det ju som sagt en trevlig gest att inte segla rakt över en farled och hävda rätt till väg…

    Lite läsning med bilder 😉

    http://www.sarpen.nu/navigation/vajning/vajning.htm
    http://www.nls.nu/segelregler.htm

  • mikekay

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 11:00

    För mig låter det som att man behöver dela upp vattnet i tre delar.
    Wsurfare + Ksurfare som kan, och en för nybörjarkitare och en för nybörjarvindsurfare. De surfare som kan mer kan tillämpa väjningregler, medans man får väl lukra upp reglerna för nybörjare det är svårt nog att ha koll på sina grejer.

    Själv är jag nybörjare i både kite och vindsurfing och jag förstår vindsurfare och kitare. Tycker själv att det är otäckt att möta kitare pga av min egen dåliga koll på grejerna så jag brukar alltid hålla mig undan från de andra vilket betyder en massa gående baklänges i vattnet men det är det ända sättet jag har funnit som känns säkert. Att helt enkelt hålla mig borta från allt. Men jag ser inget problem i att kitare och windsurfare som kan bättre inte kan åka på samma plats, jag skulle gissa att det är värre när kitare och kitare möts. Men men jag är bara nybörjare i båda sporterna så ni behöver inte lägga vikt på vad jag vill säga.

  • mag

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 11:28

    Håller med!
    Ut på vattnet istället, eller snön 😉
    /Magnus

  • pepa

    Medlem
    1 juli, 2006 vid 15:17

    Jag tycker vi borde tänka på att på allvar förbjuda kite i HELA Sverige. Det kommer hända nåt allvarligt snart.

  • yfo

    Medlem
    4 juli, 2006 vid 19:57
    Pepä wrote:
    Jag tycker vi borde tänka på att på allvar förbjuda kite i HELA Sverige. Det kommer hända nåt allvarligt snart.

    Men knip!

  • combat-4-2

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 07:22
    Mag wrote:
    Håller med!
    Ut på vattnet istället, eller snön 😉
    /Magnus

    Varför inte träffas på den där ängen i Åsa där fotbollssupportrarna gjorde upp? 😉

    Orkar faktiskt inte läsa allt som skrivits i den här infekterade tråden, MEN är det någon som har nämnt att på ställen som Kanaha, Hookipa, Pozo, Lancelin så har man delat upp kajtare och windsurfare? (kanske kan vara en liten hint)

    (Kör både kajt och bräda)

  • soundwave

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 11:53

    håller med om att snacket är väl hetsigt på sina ställen…

    Man ska inte behöva sepparera stranden, det vore väll ändå förjävligt om man inte klarar av att dela på en vik? Idrott förbrödrar jovisst…

    det jag har sett är att vissa kitare inte har koll efterssom de är nybörjare (alla vindsurfare är inte heller proffs emn det är relativt ofarligt), jag tycker man kan kräva att nybörjare ska ta en kurs och då menar jag inte att alla kitare måste ta en nybörjarkurs och att det ska vara några fjantiga regler.

    En nybörjar kitare ska ta sitt ansvar mot sig själv och andra och ta en nybörjarkurs likaså ska en vindsurfare också ta en nybörjarkurs om det behövs.

  • jester

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 18:17

    Varför inte träffas på den där ängen i Åsa där fotbollssupportrarna gjorde upp?

    Där står fullt med husvagnar nu…

    Ang tråden… Tycker det fungerar bättre i år. Har inte behövt skälla ut en enda kitare hittills i år. 😉 Tror helt enkelt att värst boomen lagt sig, och andelen nybörjare är mindre, samt att nybörjare insett att man bör gå kurs.

  • dilbert

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 21:29

    Min bil har inte blivit påkörd av kitare i år.
    Klart positivt!

  • joth

    Medlem
    6 juli, 2006 vid 05:56

    Jag måste säga att det som nämts i många inlägg är en kurs. Jag tycker det är det bästa. Tänk själva att kunna skippa många dagar med envist badande genom att få alla grunderna på en gång. Borde ju tilltala dom flesta nybörjare. Så annonsera mera om kurser och här måste alla klubbar ta sitt ansvar.

    Verkar som att LBWS i Lomma har bra kurser med många deltagare varje sommar. I alla fall när det gäller vindsurfing.

    //Jonas

  • fredrik-ygge

    Medlem
    11 juli, 2006 vid 07:53

    Åååååh, trodde jag kunde avhålla mig från att skriva inlägg i denna gnälltråd, men det går inte. Läste just http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=319613#post319613. En kiteare blir arg för att barnen leker med kite-linorna sedan draken störtat bland badgästerna. Detta är ju bara för mycket!

    Den absoluta majoriteten av kiteare är säkert jätteduktiga, trevliga och ansvarskännande människor, men om dessa inte lyckas förmana klåparna kan det bara sluta på ett sätt, med förbud. Stå på er alla duktiga. Rädda er sport!

  • yfo

    Medlem
    12 maj, 2016 vid 12:46

    Kan inte fatta att man vindsurfar. Gubbsport.

Sida 10 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kite vs vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.