Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kiteare, vindsurfare – konflikt?

  • pgvirtual

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 11:46

    Här i Finland upplever jag att det största problemet är nät det körs kite på små relatvit små sandstränder som också frekventeras av badande familjer.
    Det har varit kämpigt att vidhålla att vindsurfare är rätt ofarliga för sin omgiving, är lätta att kontollera i låg far, och tar mycket liten plats på stranden. Men med kite blir både riskerna och utrymmeskraven rätt annorlunda.
    Vi har redan fall där kommunen förbjudit vattensport på stränder där man vindsurfat sedan urminnes tider, bara för att badande känner sig obekväma med stora drakar omkring sig. Tyvärr.
    På vattnet har jag dock inte upplevt samexistensen som säskilt problematisk!

  • pedersen

    Medlem
    16 augusti, 2012 vid 13:39
    PGVirtual;695646 wrote:
    På vattnet har jag dock inte upplevt samexistensen som säskilt problematisk!

    Inte mer problematisk än att jag alltid får frågan när jag skall byta till kite istället för vindsurf,
    jag brukar svara att det sker samma dag som jag vill ha shorts utanpå våtdräkten 😉
    Stämningen är rå men hjärtligt …:cool2:

  • lillhagen

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 18:47

    Jag har surfat i många år, i början mest freeride och på senare år freestyle. Börjat komma igång med vågsegling också men är rätt grön där. Väjningsreglerna på sjön är ju styrbord, dvs vinden i höger öra då är det bara att tuta å köra… 🙂 I våg så är det den som är på väg ut genom brytet/vågorna som har förtur, men hur långt ut gäller detta? 🙂

    Var i Hanstholm förra veckan för första gången och det var trevligt. Funderade bara på hur långt ut den där regeln gäller, för när man seglat ut en bra bit och sen seglade inåt för styrbords hals så ville man ju mata på rätt bra med höjd innan man kom in till brytet (även om det bryter på många olika ställen…) men det var ju väldigt mycket folk på vattnet, både kites och vindsurfare, och det var lite oklart vem som skulle väja… Som rookie väjde jag för det mesta kan tilläggas… För att komma till ämnet i tråden så vad som var genomgående för dessa dagar var att alla vindsurfare skrattade och log åt varandra. Kan inte säga att man fick samma bemötande från kitearna…

    På plattvatten när man kör freestyle är det ganska lätt att hålla koll på vad dom gör och hur dom kör och jag har (hade) verkligen inget emot kiteare… Men i vågor är de fruktansvärt oberäkneliga och lägg där till en rätt taskig attityd… Droppen var dock på land när jag fick frågan om jag kunde hjälpa en kille att launcha sin kite. Visst gjorde jag det och jag fick tummen upp att han var klar men han strulade till det med linor och hängsele, ropade på mig på tyska och sen taskig engelska att jag skulle hjälpa honom och att jag var helt jävla dum i huvudet som inte fattade nånting… OK han var tysk och inte så ödmjuk men efter det så måste jag erkänna att jag inte är så förtjust i kite… 🙂

  • lars_k

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 19:09

    Rätt vanligt att kitare gippar in på vågen man ligger på. I Hanstholm spelar det ingen roll om man redan börjat rida vågen, de vänder gladeligen in rakt framför. Men det är ju tyskar så man kan ju inte annat än garva åt dem. Och det kommer alltid fler vågor.
    Värst är de som hoppar utan någon som helst koll och dimper ner lite hursomhelst o här o där….fick nästan en i nacken en gång…

  • fiskmat

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 20:05

    Spelar inte så stor roll om det är tyska kitare eller tyska vindsurfare, dom har lika dålig koll allihop. En representant för den senare kategorin landade rätt på mig i Hanstholm en gång. Det gjorde ont. Nu kan snubben iofs lika gärna varit till exempel holländare eller österrikare men för enkelhets skull utgår jag från att han vart tysk. Vadå fördomar… 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kiteare, vindsurfare – konflikt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.