Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteolycka Ribersborg Malmö!

  • skotten

    Medlem
    21 juni, 2008 vid 23:10

    Who was it that crashed ?? anyone know?

  • gadget

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 08:24

    Jaja…
    Alla får göra som de vill.
    Jag tycker mitt alternativ funkar för mig men huvudsaken är att man använder sig av något av alternativen utan att tveka om det behövs.
    Känns som alla kitare får ta sitt ansvar om man ser något/någon som inte ser säker/säkert ut!
    Alltför många gånger hör man folk som…

    *bara ska testa lite
    *inte tagit kurs
    *gick en kurs för ett år sedan osv.

    Det syns otroligt väl vilka som har koll och inte och man får helt enkelt lägga lite tid ibland för att hjälpa dem…

    …och för de som ändå är på vattnet utan koll och utan att ha gått kurs, kapa linorna :mad2:
    (skämt åsido, men de ÄR ett stort riskmoment!

  • walle

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 09:23

    köra utan donkey dick/chicken bone som en “säkerhet” var faen bland det dummaste jag hört!

    bara större risk för ofrivillig urkrokning vilket blir en fara för omgivningen.

    Med sunt förnuft, kännedom om spoten/omgivningen, kännedom om vindar/moln/väder och ett säkerhetssystem som du kan utan och innan och stor respekt för kraften
    så är du skapligt safe!

    vilket typ av bomsystem du använder är i dag, om du använder nyare grejjor, är av mindre betydelse!

    Det som e viktigt är att du är säker på hur det fungerar, bra att lite då och då känna på det!

  • krillan82

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 09:28

    @walle 476639 wrote:

    köra utan donkey dick/chicken bone som en “säkerhet” var faen bland det dummaste jag hört!

    bara större risk för ofrivillig urkrokning vilket blir en fara för omgivningen.

    Med sunt förnuft, kännedom om spoten/omgivningen, kännedom om vindar/moln/väder och ett säkerhetssystem som du kan utan och innan och stor respekt för kraften
    så är du skapligt safe!

    vilket typ av bomsystem du använder är i dag, om du använder nyare grejjor, är av mindre betydelse!

    Det som e viktigt är att du är säker på hur det fungerar, bra att lite då och då känna på det!

    Håller fullständigt med, Men va fan en kille har blivigt allvarligt skadad och här sitter man å tjaffsar om chikenbones vara eller icke vara.

    Nu vill jag ha lite vettig info om killen, och så klart vill jag höra att han är välmående. Någon som kan skriva ngt relevant om olykan.

  • gadget

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 10:12
    walle;476639 wrote:
    köra utan donkey dick/chicken bone som en “säkerhet” var faen bland det dummaste jag hört!

    Shit…

    Vi måste berätta för alla i världscupen i freestyle att de ska sätta tillbaka sitt chickenbone… 😀
    Skit samma… för mig funkar det kanon iaf.

    Någon som har mer information om killens tillstånd, vad som hände?
    Någon här på forumet måste ju ha varit där!

  • luuddee

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 10:51

    måste bara göra ett tillägg, sorry gadget meeen jag kör alltid utan chickenbone som ja antar att du vet att jag gör hehe. men om det går åt helvete så krokar jag fan itne ur o släpper då har jag ju den jevla HP leashen kopplad och det kommer gå ännu mer åt helvete och ja måste lösa ut den också,. nä jag har allt kopplat till releasen så när ja drar den så släpper allt även HP leashen. och ja tror dom flesta som kör utan chickenbone eller mycket urkrokat har en leash kopplad..

  • gasen

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 11:33

    Finns det ingen som vet hur han mår??? Det är väl det viktiga.

  • biorno

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 14:31

    @skotten 476411 wrote:

    fuck thats the ban back on then…..

    Känns som mindre relevant i sammanhanget.
    Hoppas verkligen det går bra med den drabbade.

  • above_the_law

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 15:21
    sourra;476584 wrote:
    Sluta tjivas pojkar och ge mig news om olyckan istället. Så jävla obehagligt att folk ska behöva skada sig så illa.

    Håller med Johan!
    Ni som bor i närheten kan väl sluta gissa eller hoppas på att kvällstidningarna har fel! Varför inte åka dit med godis, en bra tidning (typ Nordic Surfers), någon bra dvd och ta reda på fakta, stötta den olycklige, samt att ev gå ut i media och dementera om de nu skriver åt helvete fel IGEN!
    Kanske diskuttera igenom med honom vad som gick fel och komma med goda råd (lugnt och pedagogiskt altså…).
    Det skulle i alla fall jag ha uppskattat.

  • pjoter

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 16:14

    skulle vi kunna göra, låter som en bra ide men att gå till sjukhuset å säga “hej, jag skulle vilja träffa surfaren som ligger här på sjukhuset nånstans” kommer nog inte att funka så bra.

    Än så länge verkar det inte som nån vet vem det är eller hur det gått till.

  • polacken

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 18:45

    Hoppas killen klarar sig, f-n vad tråkigt…

  • gadget

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 19:24
    Luuddee;476657 wrote:
    måste bara göra ett tillägg, sorry gadget meeen jag kör alltid utan chickenbone som ja antar att du vet att jag gör hehe. men om det går åt helvete så krokar jag fan itne ur o släpper då har jag ju den jevla HP leashen kopplad och det kommer gå ännu mer åt helvete och ja måste lösa ut den också,. nä jag har allt kopplat till releasen så när ja drar den så släpper allt även HP leashen. och ja tror dom flesta som kör utan chickenbone eller mycket urkrokat har en leash kopplad..

    Jag kör inte suicide utan mot min 5:e lina.
    Antar att det var det du menade?

    Har du övergett Habo förresten Ludde, har bara sett dig i Lundåkra!

  • pjoter

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 05:04

    en lösnng som jag kört med på flysurfer och som funkar riktigt fint är att ha leashen kopplat suicide men när jag drar safetyn så lossnare suisiden också men sitter kvar i 5:e linan. grymt smidigt och säkert faktiskt.

  • luuddee

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 06:47

    men alla kör inte med 5e lina, därför tycker ja inte ditt svar är speciellt bra =) jag själv tex kopplar inte den till 5e linan alltid .. har bara kört vågor den senaste tiden därför ja inte varit i habo. + att jag föredrar lite mindre folk.

    pjott pjott. visst tycker vi som är lite erfarna att det är ett bra system men det bästa är väl ändå om man smidigt och enkelt bara kan skicka hela kiten med safety releasen och samtidigt då även få den så att den släpper leashen.

  • gh0st

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 08:11

    För fan killar, nu är jag orolig. Vem var det? och framför allt hur mår killen?

Sida 3 av 7

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteolycka Ribersborg Malmö!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.