Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitestorlek?

  • Kitestorlek?

    Publicerad av rilster76 på 3 maj, 2011 vid 06:11

    Funderar på att köpa ett kite till min 13åriga son som väger knappt 50kg. Har kollat på en 6kvm drake. Är detta rätt storlek?? Han är total nybörjare. Ska funka i vindar mellan 5-8 m/s

    zazonat svarade 12 år, 12 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • viktor77

    Gäst
    3 maj, 2011 vid 06:58

    Träffade för ett par veckor sen en pappa som körde tillsammans med sin son som var i 13-års åldern. Han körde med en 8:a när jag själv körde med en 12:a och jag väger nästan det dubbla. 6 kvm låter lite lite. Tror det skulle funka bättre med en modern 8:a som har mycket depower. Var ska ni surfa?

  • rilster76

    Medlem
    3 maj, 2011 vid 07:41

    Tänkte också att det kanske var lite litet. Kommer surfa i runt om i skåne. Blir nog mest i insjöarna hemmomkring till att börja med

  • pepa

    Medlem
    3 maj, 2011 vid 10:25

    Håller med om att det låter litet. Väger ca 68 och har kul i 5-8 med 12-13 m2 så jag lutar nog också åt runt 8 m2.

  • zazonat

    Medlem
    4 maj, 2011 vid 18:28

    Jag väger nånstans runt 52-55 kilo och brukar köra med 12an i vindar mellan 5-8 ms. för att sedan gå på 9a när det ökar till 8-12 ms. Dock är jag äldre än din son så jag tror det hade passat bra med en 9a för din son.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitestorlek?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.