Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurfingens historia i Sverige

  • cortex

    Medlem
    23 juni, 2010 vid 22:37

    Hmm, då var det nog 2001 eller 2002 jag träffade Falle på båtmässan i Göteborg… han var där som Teamrider för Megascene och gjorde reklam för kiting. Jag hade precis börjat kite’a då så det var hur kul som helst att snubbla på dem på båtmässan minns jag; det var ju inte speciellt många som körde i Sverige vid den tiden.

    Någon som minns ARCusers group förresten? Historiens vingslag… 😉

    /Kaj

  • pepa

    Medlem
    24 juni, 2010 vid 07:04

    Martin Ekström kom hem från Hawaii med en vän från Göteborgstrakten som även han var riktigt bra. Kan för mitt liv inte komma på vad han heter dock. Han hade ett helt uppslag med stora bilder i GT typ 2001 kommer jag ihåg. Någon som kommer ihåg?

  • mat

    Medlem
    24 juni, 2010 vid 16:55
    Pepä;618490 wrote:
    Martin Ekström kom hem från Hawaii med en vän från Göteborgstrakten som även han var riktigt bra. Kan för mitt liv inte komma på vad han heter dock. Han hade ett helt uppslag med stora bilder i GT typ 2001 kommer jag ihåg. Någon som kommer ihåg?

    Det var 2002 i aftonbladet om det är det du menade: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article84858.ab

    och det var jag som fotade 😉

  • kitesweden

    Medlem
    24 juni, 2010 vid 17:24

    Hej,
    Kul ämne !
    Vi startade 1998, köpte en kite i Las vegas och började lära oss..
    Då vi började fanns det kite.no som var aktiva i Skandinavien och någon i Holland.
    Så jag tror vi var rätt tidiga här i Sverige..
    Vi startade med kurser på snö runt 2000

    /Mvh Lars

    Kitesweden
    Lars Sjöberg & Ola Denarp

  • sportentusiast

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 08:44

    Även längre ned på ostkusten kitesurfades det rätt tidigt. Magnus Ljung (Kalmar/Öland) (http://www.kite-surf.se) kom i kontakt med kitesurfingen 1999 på Hawai. Wipika såldes då av Kanothuset i Stockholm.

    Själv fingrade jag på kites i Stockholm 1999/2000. BoardDirect på Hornsgatan drevs av Kjell Engman (man kunde kalla det en filial till SkiMarine). Han sålde F-One kites och hade naturligtvis också kitat lite själv.

    När Steffo startade ett kitesurfing forum var det inte så hög frekvens på inläggen. Yahoo hade en kitesurfgrupp där väldigt många hängde (den största 2001-02???).

    Hälsningar

    Bengt-Erik

  • sportentusiast

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 08:56

    Och vid närmare eftertanke (länge leve toabesök…) så måste definitivt Tommy Löbel nämnas. Han började kita 1999 och har även han hittat många Stockholmspots. Han är nog den enda kitesurfaren i Sverige som kitat väldigt mycket som aldrig kört på en twin tip och aldrig testat en LEI. Foils och Directionals har gällt hela tiden.

    Undrar om inte Fredrik Quistgaard, Stockholm, var rätt tidig med att testa kites också.

  • sourra

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 10:45

    Det verkar ha funnits många som provat och kört på eget håll men det jag tycker vore spännande att veta är vilka det var som gjorde sporten till vad den är i Sverige idag.

  • pepa

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 11:45
    sourra;618705 wrote:
    Det verkar ha funnits många som provat och kört på eget håll men det jag tycker vore spännande att veta är vilka det var som gjorde sporten till vad den är i Sverige idag.

    Vi dude, vi.

  • sourra

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 13:48

    Men jag vill ju ha det tidiga stapplande åren i vahettere sånhära reportageform

  • kitelife

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 14:32
    Cortex;618476 wrote:
    Hmm, då var det nog 2001 eller 2002 jag träffade Falle på båtmässan i Göteborg… han var där som Teamrider för Megascene och gjorde reklam för kiting. Jag hade precis börjat kite’a då så det var hur kul som helst att snubbla på dem på båtmässan minns jag; det var ju inte speciellt många som körde i Sverige vid den tiden.

    Någon som minns ARCusers group förresten? Historiens vingslag… 😉

    /Kaj

    Är man så gammal nu att ingen kommer ihåg en :confused2:

    Vi började ca. 1998 med att köra buggy på land (limhamnsfältet) med foilar för att sen starta upp Kitepower.se ca. 2000 där vi importerade wippika och PeterLynn som vi började köra i vattnet… första lektionen eller prova på fick jag av Henrik F i gtb.

    På den tiden höll vi till i Habo (original Habo Locals) jag, hampe, jake, hugo, martin ekström, hugo, pepps, huber, sidpiraya mm mm.

    Nästan direkt efter “vattenpremiären” åkte man till LA och träffa Anders som precist höll på och starta LA-surf. Där träffa man MikeTK (och mynta begräppet “mike the knife”) yasse, johnny mfl. Tillsammans med Anders skapade vi -Team SS- och började promota sporten i sverige…

    Vi var alla nybörjare på den tiden!

    Därefter blev man instruktör (2003/01) i egypten genom IKO och började samarbetet med SS och LA-surf som jag har varit instruktör för tills mitt uppehåll 2005. Under denna tiden utbildade man många glada kiteare som i sin tur gick vidare och blev instruktörer dom med )

    Sen kan ni väl historian nu på senare år…

  • eklov

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 21:06

    även om äventyret hade påhått i några år här i sverige så anser jag att nedan presenteras några av klassikerna när det gäller svensk kitefilm…

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=oKWtuPK6n-c”]YouTube- Secret Kabusa[/ame]

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=BgVND2mjh_Q&feature=related”]YouTube- Lasta Loss[/ame]

    som bonus kommer en annan klassiker…

    [ame=”http://vimeo.com/2309692″]takoon 2002 part 1 / 5 on Vimeo[/ame]

    //löv1

  • davids

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 21:16

    Hoho, Lasta Loss är en riktigt klassiker!

  • martent

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 14:15

    Jag tror många blev inspererade efter robby naish var i ljunghusen. Det var iallafall min start på ett evigt kite abstinens!

  • jakobb

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 18:07
    MårtenT;618832 wrote:
    Jag tror många blev inspererade efter robby naish var i ljunghusen. Det var iallafall min start på ett evigt kite abstinens!

    Jag har svaga minnen av det faktiskt.. var ju dock bara en liten sparv när det hände

  • larssa

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 21:37
    MårtenT;618832 wrote:
    Jag tror många blev inspererade efter robby naish var i ljunghusen. Det var iallafall min start på ett evigt kite abstinens!

    Samma här!
    Beställde första kiten direkt efter jag sett Naish i Ljunghusen

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurfingens historia i Sverige

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.