• komma upp

    Publicerad av moonz på 20 juni, 2007 vid 17:44

    hur ska man göra för att komma upp på brädan när det blåser medel mycket. Jag provade att lyfta upp seglet mot vinden och sen bara stiga upp på brädan när vinden har fått tag i seglet.
    Men jag har inte lyckets ännu, för att brädan vrider sig hela tiden när man lyfter upp seglet :/
    Någon som kan ge mig lite tips?

    majo svarade 16 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • oscar

    Medlem
    20 juni, 2007 vid 18:08

    Träna på att styra brädan med hjälp av seglet, tryck eller dra med framhanden i bommen.

  • Knatte

    Gäst
    20 juni, 2007 vid 19:33

    Tänk på att ha fören ordentligt i lä, så att bräda inte kan lova/gå upp i vind.
    Det är det absolut bästa tipset, att vattenstarta med nosen åt lä.

    Sedan småjusterar man brädans/riggens läge som Oscar säger med fötter och armar.

    Läs här kanske? http://www.ranwindsurfing.com/templates/main.asp?iMenuID=349
    http://www.windsurf.se/index.php?pid=2
    http://www.sevenius.com/windsurf/tips/vattenst.htm

  • spray

    Medlem
    20 juni, 2007 vid 20:09

    @MoonZ 391539 wrote:

    hur ska man göra för att komma upp på brädan när det blåser medel mycket. Jag provade att lyfta upp seglet mot vinden och sen bara stiga upp på brädan när vinden har fått tag i seglet.
    Men jag har inte lyckets ännu, för att brädan vrider sig hela tiden när man lyfter upp seglet :/
    Någon som kan ge mig lite tips?

    Hej jag håller själv på att lära mig och råkade ut för samma sak som du, dock har jag inte helt lyckats ännu med att vattenstarta.

    Det jag kom underfund med var att man måste ha masten i “rätt vinkel” mot vinden, annars lovar brädan upp. Testa att överdriva lutningen på masten framåt så ser du skillnad!

  • rasmus_w

    Medlem
    20 juni, 2007 vid 23:10

    @Spray 391587 wrote:

    Det jag kom underfund med var att man måste ha masten i “rätt vinkel” mot vinden, annars lovar brädan upp. Testa att överdriva lutningen på masten framåt så ser du skillnad!

    Det där är inte att överdriva. Masten ska rejält framåt, speciellt om det inte skulle råka blåsa småspik. Om det blåser småspik är det mest bara skönt om brädan lovar upp en del, det blir mer kontrollerbart då.

  • spray

    Medlem
    20 juni, 2007 vid 23:24

    @Rasmus_W 391615 wrote:

    Det där är inte att överdriva. Masten ska rejält framåt, speciellt om det inte skulle råka blåsa småspik. Om det blåser småspik är det mest bara skönt om brädan lovar upp en del, det blir mer kontrollerbart då.

    Hur gör man sen då, när man står i bröstdjupt vatten med seglet upplyft? Någon pratade om att man skulle böja benen mycket, men då innebär ju det att man nästan drunknar under seglet… (har testat detta)

    Var och hur går man “ombord” på brädan vid vattenstart?

  • rasmus_w

    Medlem
    20 juni, 2007 vid 23:48

    Man sträcker på armarna för allt man kan och flyttar händerna en bra bit bakåt på bommen. Det gör att masten kommer fram och riggen blir mer upprät = Mer kraft som drar dig uppåt. Ett annat tips är att försöka pressa huvudet i riktning mot mastfoten, då får du fram masten.

    Varför och hur man skulle böja benen har jag ingen aning om, jag har rätt raka ben när jag beachstartar. Riggen kommer högre upp då.

    Man går ombord med en fot i taget. De flesta brukar börja med bakre foten men det finns en och annan som alltid kör med framfoten och inte förstår hur man skulle kunna göra annorlunda. Min variant är att slänga upp bakre foten ungefär på brädans mittlinje, straxt framför bakstroppen. Böj bakbenet så du drar brädans häck mot dig och kör några rejäla simtag med frambenet för att få mer lyft uppåt. Tryck riggen ännu lite längre framåt och tryck dig upp i stående med bakfoten. Voila!

  • majo

    Medlem
    21 juni, 2007 vid 07:15
    Spray;391619 wrote:
    Hur gör man sen då, när man står i bröstdjupt vatten med seglet upplyft? Någon pratade om att man skulle böja benen mycket, men då innebär ju det att man nästan drunknar under seglet… (har testat detta)

    När man har benen på brädan ska man böja mycket på dem (eller först och främst bakbenet så man får upp frambenet tidigt) så att tyngdpunkten kommer nära brädan och armarna sträcks mer uppåt än framåt.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.