Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kommer ni ihåg luft skruven!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 12:41

    Men tänk en sommar dag i den svarta bilen…oj vad varmt det blir!Stackars lilla bräda.Den finns faktiskt hundar som dött av att bli inlåsta i bilar så det minsta ni kan göra mot era små brädor e att lossa skruven ibland laugh.gif
    Det e väl klart att folk blir upprörda!Ingen vill väl erkänna att han eller hon har fel!Sluta dividera och följ istället brädtillverkarnas råd!Ingen kan den här saken bättre! Klåpare undanbedes!!!

    HAnkloose

  • nordgren

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 12:57

    Men själv skulle jag inte kalla det normal temperatur i en mörk bil som står i solen om sommaren.

  • ulfp

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 13:20

    Att skruva eller att inte skruva? Det är väl en fråga om risk:
    1) Temp/tryck-skada pga inte “skruvat ur”.
    2) Vattenskada pga glömmt “skruva i”

    Jag har hoppat på brädan utan selen några gånger, glömmt fen-fodralet på fenan, etc, och tror att det är ännu lättare att glömma skruven…

    Under normal förvaring samt bil-farande till/från surfen bedömmer jag sannolikheten för 2) som betydligt större än 1). Har inte funderat så mycket på konsekvensen i dom två fallen. (Risk = sannolikhet x konsekvens)

    Är det någon som har fått vatten i brädan efter att ha glömmt skruven? Vad hände med brädan? Gick det att torka ur vattnet? Blev det delaminering pga vatten skada?

    Är det någon som har något bra/enkelt system som garanterar att man kommer ihåg skruven?

  • surfjohan

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 13:28

    En vis indian sa en gång -“sluta skruva börja surfa”

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 13:36

    Svårt å surfa om man har en delaminerad bräda confused.gif

    I live for this shit too u know…..

  • safesurfer

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 13:49

    Den windows användare som tar alla varningar bokstavligt tycker jag synd om. tongue.gif
    Kan berätta att jag tvätta mina löparskor i tvättmaskin igår trots en tydlig varning på dem att man inte skulle det, men som tur är verkar det som de tålde vatten i alla fall.

  • nordgren

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 13:51

    Svar till:


    Den windows användare som tar alla varningar bokstavligt tycker jag synd om. tongue.gif
    Kan berätta att jag tvätta mina löparskor i tvättmaskin igår trots en tydlig varning på dem att man inte skulle det, men som tur är verkar det som de tålde vatten i alla fall.

    [/ QUOTE ]

    wink.gif

  • lars_k

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 17:27

    Man får nog se warningarna ur tillverkanas synvinkel:
    – vi skriver att man ska skruva ur skruven alltid när brädan är ur vattnet: inga problem med delamineringar och reklamationer.
    – glöms skruven innan segling och brädan vattenfylls så är det kundens fel. Tillverkaren behöver inte ersätta något, kunden klantade sej bevisligen.

    Detta går igen i alla produkter. Varning för varmt kaffe i koppen på McD etc etc. I USA kan tillverkaren bli stämd eller ersättningsskyldig för vad som helst.

  • pripps

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 20:25

    skruvade ut skruven när jag flög till rhodos på min spitter nya bräda,som då vägde 7,3. efter 3 tim på vattnet utan luftskruv som jag glömde sätta dit , vägde skiten 9,3. skall aldrig skruva ut nån luftskruv mer!!!den jävla brädan blir aldrig sig lik!!!!

  • hellgren

    Medlem
    5 maj, 2005 vid 16:35

    Svar till:


    Man får nog se warningarna ur tillverkanas synvinkel:
    – vi skriver att man ska skruva ur skruven alltid när brädan är ur vattnet: inga problem med delamineringar och reklamationer.
    – glöms skruven innan segling och brädan vattenfylls så är det kundens fel. Tillverkaren behöver inte ersätta något, kunden klantade sej bevisligen.

    Detta går igen i alla produkter. Varning för varmt kaffe i koppen på McD etc etc. I USA kan tillverkaren bli stämd eller ersättningsskyldig för vad som helst.

    [/ QUOTE ]

    Men även om det som någon sa bara händer 1 av 10.. så tänker då jag inte riskera en sprillans bräda. Det är ju ändå 10% chans att det går åt helvete.. Då kanske du får slänga 10 000 för att du inte orkade.. Om ni är rädda att glömma den så är det väll bara att knyta ett tygstycke eller nått skit som är ivägen hela tiden så när ni tar bort det så kommer ni ihåg att det sitter där för att du har skruvat ut luftskruven?

    /Hellgren

  • nordgren

    Medlem
    5 maj, 2005 vid 17:05

    Ja det är en bra lösning, jag skruvar endast ut min luftskruv på vintern om jag har grejerna inne i värme när jag inte surfar (blir ju rätt stor temp.skillnad) och då tejpar jag över fenboxen så jag kommer ihåg att skruva i luftskruven. Funkar fint för den nervöse året om.

  • styret

    Medlem
    6 maj, 2005 vid 07:33

    skruva ni så surfar jag.

  • ola_p

    Medlem
    6 maj, 2005 vid 21:06

    jag selgar aldrig med luftskuven i, nått fel med det?

  • waterman

    Medlem
    6 maj, 2005 vid 22:17

    Kolla in näst senaste Windsurf.

    Deras tips e följande:

    Aldrig ute o reser(flyger) => ge tusan i skruven, men kontrollera o-ringen nån gång då och då.

    Kollade in min, efter 3 år var den stenhård och sprucken!

    Konsekvensen blir värre att glömma skruva dit skruven än något annat.

    Argumentet “temperaurskillnad” => Då borde alla uthyrningsfirmor på ställen som Egypten osv lossa skruven varje natt…

  • rasmus_w

    Medlem
    6 maj, 2005 vid 22:19

    Inte nödvändigtvis. Hyrbrädor slits såpass hårt att det knappast gör nån skillnad om skruven är öppen eller inte. Däremot kan du vara säker på att de inte låter brädor ligga i solen timme efter timme.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kommer ni ihåg luft skruven!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.