Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kona 10’5" – Min åsikt!

Taggad: 

  • svennebanan

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 08:56

    @Don_Cavalli 508745 wrote:

    Det är svårt att jämföra så olika typer av segel. Old School seglet är ju framtaget speciellt för longboardsegling. Seglar även liten bräda med seglen och tycker det funkar bra. Seglet har dubbel depower vilket ger det lite nya egenskaper jämfört med “vanliga” vågsegel…

    Kommer du till testdagarna får du testa mitt segel och avgöra själv!

    Några testdagar i Varberg har jag nog extremt svårt att sälja in, men till Varamon ska jag nog försöka ta mig nångång.

    Dubbel depower har jag bara hört talas om i kite. Vad betyder det för ett vindsurfingsegel?

    (Superfreak 7.0 måste jag nog i ärlighetens namn säga ligga närmre än ett Old School om jag inte fortsätter att gå ned i vikt;-)

  • ola-h

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 09:08

    Aaaaah, Superfreak 7.0 – det bästa seglet som någonsin konstruerats (om man jämför prestanda/känsla relativt storleken).

    Det finns för övrigt en ny 6.7:a som är konstruerad för att vara max segel som man kan köra på 430-mast. Jag har ett sådant men har inte hunnit testa än.

    För övrigt har jag personligen i år gått mot att köra mindre brädor även i lättvind för att försöka köra lite surfigare och utnyttja vågen energi bättre. Men till nästa år skall jag kompletera med en kort SUP som går att vindsurfa för att så att säga utforska några andra sidor av surfsegling i lättvind.

  • svennebanan

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 09:27

    @Ola H. 508850 wrote:

    Aaaaah, Superfreak 7.0 – det bästa seglet som någonsin konstruerats (om man jämför prestanda/känsla relativt storleken).

    Det finns för övrigt en ny 6.7:a som är konstruerad för att vara max segel som man kan köra på 430-mast. Jag har ett sådant men har inte hunnit testa än.

    För övrigt har jag personligen i år gått mot att köra mindre brädor även i lättvind för att försöka köra lite surfigare och utnyttja vågen energi bättre. Men till nästa år skall jag kompletera med en kort SUP som går att vindsurfa för att så att säga utforska några andra sidor av surfsegling i lättvind.

    6.7a Superfreak på 430 låter ju väldigt bra. Kanske samma 6.7a som slusken tjatar om att han ska lufta i diverse trådar;-.

    Såg att du sålde ett 7.0 för ett tag sen, men det gick väl direkt kan jag. tänka. Har du bytt den mot 6.7an?

    >”köra mindre brädor även i lättvind “
    Sjunker man inte då?

  • irieman

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 10:54

    @Ola H. 508850 wrote:

    Aaaaah, Superfreak 7.0 – det bästa seglet som någonsin konstruerats (om man jämför prestanda/känsla relativt storleken).

    Det finns för övrigt en ny 6.7:a som är konstruerad för att vara max segel som man kan köra på 430-mast. Jag har ett sådant men har inte hunnit testa än.

    För övrigt har jag personligen i år gått mot att köra mindre brädor även i lättvind för att försöka köra lite surfigare och utnyttja vågen energi bättre. Men till nästa år skall jag kompletera med en kort SUP som går att vindsurfa för att så att säga utforska några andra sidor av surfsegling i lättvind.

    Vilken SUP hade du i åtanke då? Är också lite sugen på den kombinationen.

  • ola-h

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 13:03

    Ja, i praktiken kan man säga att jag byter 7.0:an mot 6.7:an, men det är bara för att jag vill prova den nya 6.7:an.

    När det gäller SUPar kommer Starboard med en stor mängd nyheter till 09. Jag har inte bestämt exakt vilken av dessa det blir. 8’5″ Quad kanske? Eller 9’0″. Eller ev 9’8 thruster. Eller…

  • svennebanan

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 18:26

    @Ola H. 508900 wrote:

    Ja, i praktiken kan man säga att jag byter 7.0:an mot 6.7:an, men det är bara för att jag vill prova den nya 6.7:an.

    Skriv gärna en recension när du kört det lite.

    Det var ett rejält luff kliv mellan 6.7 och 7.0, 457 mot 490, och längre bom, 195 mot 193. Är det påtagligt olika shape på dem?

  • ola-h

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 12:25

    Ja, 6.7:an är gjord speciellt på önskemål från vissa Hotseglare som vill a har ett maximialt stort segel för 430. Det är en av sakerna som är kul med ett litet segelmärke. Lite tjat på formet och med lite tur kommer en ny “önskemodell” (på samma sät har en speciellt “powermodell” av Fire tjatats fram). Det är dock inte jag som tjatat, jag var toknöjd med 7.0:an.

    Så ja, visst blir det rent outlinemässigt rätt olika form på seglen. Men i övrigt ser de rätt lika ut. Återstår att se om 6.7:an kan matcha 7.0:an på vattnet. Min personliga och preliminära gissning är att det övre vindregistret kommer bli lite lidande pga den mjukare masten, men vi får se.

  • swe-496

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 13:55

    Vad har denna tråd med racing att göra?? Borde flyttas till allmänna forumet tycker jag.

  • svennebanan

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 14:33

    @SWE 496 509154 wrote:

    Vad har denna tråd med racing att göra?? Borde flyttas till allmänna forumet tycker jag.

    Håller med om att den ligger i fel forum. Den handlar ju om longboard vågsegling så freestyle/våg är väl där den hör hemma bäst.

  • swe-496

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 14:44

    håller med. Men den kan likväl flyttas till allmänna forumet

  • joachim_larsson

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 16:42

    @SWE 496 509167 wrote:

    håller med. Men den kan likväl flyttas till allmänna forumet

    Håller med Er, vem flyttar den?

    Don Cavalli eller?

    //Joachim
    http://www.konanordic.com

  • joachim_larsson

    Medlem
    19 oktober, 2008 vid 07:30

    En fundering i princip alla som kört Kona vågbrädor i vågor säger samma sak vad snabb den är på vågen, vad jag menar man blir förvånad över hur snabbt den svänger.

    Låg och funderade och troligtvis Patrice idé fungerar med ducktal. lång när det behövs och kort när det behövs…

    Bara en fundering…..

    //Joachim
    http://www.konanordic.com

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kona 10’5" – Min åsikt!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.