Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kost & Träning

  • Kost & Träning

    Publicerad av nyborjarsurfaren på 9 april, 2012 vid 20:04

    Börjar känna lite panik inför säsongen.
    Jag brukar ofta köra surfingen extremt intensivt, brukar sluta med kraftig kramp i ben & amar.

    Har inte så lätt alla gånger att ta mig iland, men nu med bättre teknik och kunskap så minskar dem gångerna.

    Har gym på jobbet, dags att börja där.
    Men dagis tider gör det svårt.

    Någon bra dryck innan surf?
    Och efter behövs det garanterat.
    Måste bli bättre på att dricka innan och under surfandet, måste då iland 😉

    Tips!

    thomas-stenqvist svarade 12 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • surfslusken

    Medlem
    9 april, 2012 vid 20:57

    Både kaffe o pilsner funkar lika bra/gott före så väl som efter surfet.
    Ja, egentligen gäller de oavsett vilken aktivitet man
    har/ska ägna sej åt.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 april, 2012 vid 09:16

    Före segling – Ät ordentligt. Drick vatten!

    Under segling – Ta med bars, bananer eller dylikt. Drick mycket vatten. Undvik läsk om det inte behövs för att höja blodsockret men då är som sagt bars eller bananer bättre.

    Själv klarar jag mig inte utan massäck och vatten i en ryggsäck som jag lämpar av på lämplig kobbe där det är enkelt att pausa.

  • badjanne

    Medlem
    10 april, 2012 vid 09:40

    Menade du bars eller bärs?
    Testade med bärs i min drickatank på ryggen. Inget jag rekommenderar på djupt vatten.

  • sailortrash

    Medlem
    10 april, 2012 vid 12:09

    ät vanlig mat och drick vatten

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 april, 2012 vid 14:02

    Badjanne – Ha, ha, det är klart jag menade BÄRS men har Du testat och det inte fungerade så får vi väl gå på BARS under färd och BÄRS efter färd! Men jag vet en som drack för mycket BÄRS och han BARS ut!

  • badjanne

    Medlem
    10 april, 2012 vid 15:00

    Den va bra

  • jesper-b

    Medlem
    10 april, 2012 vid 18:44
    surfslusken;685657 wrote:
    Både kaffe o pilsner funkar lika bra/gott före så väl som efter surfet.
    Ja, egentligen gäller de oavsett vilken aktivitet man
    har/ska ägna sej åt.

    Jag håller för en gångs med slusk! Skulle kanske kunna tillägga att en lite avec till kaffet inte heller skadar. För mig är nog en armagnac från tidigt 60-tal svårslaget.

    Hur gör ni med kaffet föresten: Termos, Preem, Kokar på plats, sån där liten kampingespressobryggare, eller annat alternativ?

    Vad gäller bärs har jag föresten alltid några stående in busskylen och att klämma en 2,8 på väg från Torö är sååååå gott.

    Man skulle även kunna lägga till olika typer av röka. Nikotin är inte min favo eftersom det är så satans dödligt och luktar illa, men det finna ju både goda havannor och fint grönt!

    /JB

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    10 april, 2012 vid 18:55

    Dricker varken bärs eller röker något av alla valmöjligheter.
    Så det blir vatten eller någon tränings dryck innan, kanske någon protein dryck efter.
    Brukar faktiskt ibland ta en Resorb innnan, (vätske ersättning, ger olika mineraler och salter)

    Så blir det Lätt styrke träning med inriktning på kondition på jobbet.
    Vill inte bli hulken , och klumpa sig fram.
    Bättre uthållig och smidig.

  • oscar

    Medlem
    10 april, 2012 vid 19:32

    Kolla in appen Nike NTC och bli FIT!!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 april, 2012 vid 20:17

    Nybörjarsurfaren – Kör som Du sa med vatten innan åkningen men ta istället träningsdrycken efter 1 – 2 timmar när musten börjar sina. Då orkar Du köra ett tag till innan det är dags att käka.

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    12 april, 2012 vid 09:27

    Antar att kramp i bena drabbar när du kört länge, kör statisk träning för bena 90 grader mot vägg ta en vikt i knät så kan man korta tiden man behöver innan det börjar skaka och bränna, garanterat samma känsla som när du kört ett tag, ser kanske tråkigt ut men ack så nyttigt. Att behöva sluta för dagen för att kroppen inte orkar är värre än när vinden lägger sig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kost & Träning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.