Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Kraschad hårddisk!

  • starone666

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 17:33

    Det känns som att den här diskussionen har täckt en flera områden som ej är relevanta för problemet. Åter till problemet. Om du har problem att starta det OS som du använder och tror att det har att göra något med OS:et eller Disken så är det bästa att köra ett diskverktyg från tillverkaren. En mjukvara som jag rekommenderar är OBCD. Där kan du titta om det är något fysikt fel på disken. OM det inte är det gå vidare till nästa felsökningssteg. Prova att boota.Om du kör Win, prova att boota i felsäkert läge. Om inte det fungerar, kör FDISK (nu antar jag att du kör WIN iochmed att du ej angivit att du kör någon Linux dist eller Mac OS). Kör FDISK MED force växeln. Efter fdisk provar du att boota om. OM det inte fungerar. Använd Mini PE (http://www.google.com)för att boota upp burken och kolla om filsystemet går att läsa. Om du har tur så är bara partitionstabellen förstörd. Kör verktyget för att reparera partiitonstabellen. OM inte det fungerar och du ej heller kan läsa flisystemet måste du backa den data som finns till en tom partition eller disk. Detta för att du kan skada data när du göra analysverktygen. Ibas har en online free tool som du kan köra. Det finns en del torrent mtrl som du kan använda også. Kör analys på disken, då kjommer den att bedöma vilken kvalitet det är på den data du har. Om den analyserar att du har säg 80 % god kvalitet kör hem backupen. Blås om disken, Dra tbax alla data. SÅ gör man, ej på något annat sätt. OBS, om det är fyskitfel på disken, lämnba in hos Ibas, kostar runt 10 000 för privatperosner.

    // Niklas

  • fastforward

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 20:10

    Nej, jag backar inte C: alls. Diskar går sönder så sällan och det är så enkelt att återställa allt så jag tycker inte det är någon mening med det för närvarande.

    Programmen (inkl antivirusprogrammet), drivrutinerna och annat laddar man ner igen på en timme. Drivrutiner likaså. Dessa behöver ju ändå uppgraderas ibland så det passar ju bra då.

  • svenne

    Medlem
    16 juli, 2008 vid 06:33
    starone666;482875 wrote:
    Det känns som att den här diskussionen har täckt en flera områden som ej är relevanta för problemet. Åter till problemet. Om du har problem att starta det OS som du använder och tror att det har att göra något med OS:et eller Disken så är det bästa att köra ett diskverktyg från tillverkaren. En mjukvara som jag rekommenderar är OBCD. Där kan du titta om det är något fysikt fel på disken. OM det inte är det gå vidare till nästa felsökningssteg. Prova att boota.Om du kör Win, prova att boota i felsäkert läge. Om inte det fungerar, kör FDISK (nu antar jag att du kör WIN iochmed att du ej angivit att du kör någon Linux dist eller Mac OS). Kör FDISK MED force växeln. Efter fdisk provar du att boota om. OM det inte fungerar. Använd Mini PE ([URL=”http://www.google.com%29f%C3%B6r”]www.google.com)för[/URL] att boota upp burken och kolla om filsystemet går att läsa. Om du har tur så är bara partitionstabellen förstörd. Kör verktyget för att reparera partiitonstabellen. OM inte det fungerar och du ej heller kan läsa flisystemet måste du backa den data som finns till en tom partition eller disk. Detta för att du kan skada data när du göra analysverktygen. Ibas har en online free tool som du kan köra. Det finns en del torrent mtrl som du kan använda også. Kör analys på disken, då kjommer den att bedöma vilken kvalitet det är på den data du har. Om den analyserar att du har säg 80 % god kvalitet kör hem backupen. Blås om disken, Dra tbax alla data. SÅ gör man, ej på något annat sätt. OBS, om det är fyskitfel på disken, lämnba in hos Ibas, kostar runt 10 000 för privatperosner.

    // Niklas

    Det var lagom självsäkert att skriva “SÅ gör man, ej på något annat sätt“. Jag kan lugnt påstå att i min värld skulle varken ett “online free tool” eller någon torrent ens kunna smyga sig in bakvägen. Och jag har en magkänsla av att det mina f.d. kollegor sysslar med inte är fel, trots att de gör det på annat sätt.
    Dessutom är det du som fortfarande håller dig från det riktiga ämnet, eftersom det handlade om en disk som redan har formaterats om.

    Kolla på Scott Moulton istället, gör man:
    http://www.youtube.com/watch?v=Cayzw1iThjM&feature=related

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Kraschad hårddisk!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.