• Publicerad av carl-r på 9 maj, 2009 vid 21:21

    Säsongens premiär avklarad med 6.2 i 10. Tog mycket trimmande innan jag lyckades få bort lyfttendenserna från nosen och spinoutandet vid starterna.
    När jag fick flyt på grejerna hade det gått några goa timmar och min energi var helt slut (bantar dessutom just nu).
    Sista vändan ut när jag skulle kroka ur för att gippa så orkade jag inte kroka loss. Det gick bara inte. Armarna var slut för länge sen.
    Det slutade med att jag bromsas in, faller och landar med knäna på nedre rutan och det blir ett rejält hål. På vägen in tappade jag prylarna minst ett par ggr för att jag inte längre orkade hålla i.

    Hur skulle jag ha betett mig smartast där när jag ville kroka ur? Hur kommer man loss utan armkraft och bra tryck i grejerna?

    carl-r svarade 15 år sedan 12 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • benke-2

    Medlem
    9 maj, 2009 vid 22:12

    JAG SKA SNACKA MED ÅLBERGAPOLARN, VEDHUGGAR-JÖNSSON, HAN TAR JU NER MIG (41,5 KNOP MED 7,0) OCH EN LIKA STARK PERSON TILLSMMANS (MOT JÖNSSON) I ARMARNA. RÅSTARK Å KAN ALLTID KROKA UR.
    Han bor ju där vid Ålberga TÄPPOR ( fint ska re vara)
    KANSKE KAN BÖRJA DÄR PÅ VEDKLYVEN PÅ MÅNDAG.

  • carl-r

    Medlem
    9 maj, 2009 vid 22:14

    Får han plats på brädan så jag kan ha honom med tror du?

  • benke-2

    Medlem
    9 maj, 2009 vid 22:21

    Nah han väger nog 85 nån stans, men å andra sidan är det nog handledsgreppet som är problemet, men det brukar ju bli bättre efter lite hårdsurf, kanske går å träna upp med “handknipare”, för det är ju kanske den viktigaste surfmuskeln.

  • carl-r

    Medlem
    9 maj, 2009 vid 22:28

    Mitt problem är väl “bara ett åk till”…

    Men alltså hur ska man göra när man väl är i den situationen nästa gång. Man tänker ju inte så konstruktivt just då utan det är mer: “Ehhh… oj.”

  • benke-2

    Medlem
    9 maj, 2009 vid 22:45

    Jaha, du måste surfa fler gånger så att du blir lite blase`, så att du inte surfar när du är helt slut.

  • carl-r

    Medlem
    9 maj, 2009 vid 22:53

    Mmm det är väl så. Det var ju säsongens första surfdag…

    Såg en kul grej i gpsloggen. Min högsta hastighet under dagen 24,5 var med den smällda rutan precis efter det där, innan jag ramlade i första gången på den vägen in.

  • anna79

    Medlem
    11 maj, 2009 vid 11:02

    Tråkigt med seglet..
    Jag tror även kylan kan ha inverkan på din kraft? Jag premiär-surfade i helgen på Torö och körde bara några få vändor, först helt utan handskar och sen med tunnare varianter (dags att besöka Skidsport!). Domnade bort helt och blev helt slapp i händerna. Känner inte alls igen känslan från surf i varmare vatten. Absolut ingen ork alls, höll på att inte kunna vattenstarta in sista varvet och knappt ens orka hålla bommen. När jag väl kom in sen var jag “smart nog” att inte ge mig ut igen 😉
    tror jag måste öva med “handknipare” jag med.

  • jester

    Medlem
    11 maj, 2009 vid 11:07

    Utan armkraft är du nog rökt… Men jag skulle nog valt att lova upp i vind, och luta mig bakt så jag badar.. Då förvsinner trycket i tamparna.. Nackdelen är ju att man får seglet över sig. Men det är ju inga problem om det är grunt.

    Har råkat ut för liknande prylar där jag krokat ur, och har missbedömt hastighet och graden av trötthet i nävarna.. Blir fina krascher det… 🙂

  • glader

    Medlem
    11 maj, 2009 vid 11:49

    Det är fegt med mjuka inbromsningar 😉

  • rosen

    Medlem
    11 maj, 2009 vid 12:10

    är det en spock el vulcan el vad det heter på G där? Trodde inte ni höll på med sådant balett-seglande :shocked:

    Händer ibland att jag är för trött för att försöka gippa, spec om man är nerkyld. Att sakta ner farten och sedan lägga sig bakåt är safe. Dock har jag aldrig haft problem att kroka ur (om man inte räknar med när den hoppar i medans man gippar men då får man koncentrera sig på ett kontrollerat kastfall så man inte spräcker brädan).

  • glader

    Medlem
    11 maj, 2009 vid 12:36
    rosen;545911 wrote:
    är det en spock el vulcan el vad det heter på G där?

    Bildtexten på kulingvarning.nu lyder:
    Den nya grenen, speedfreestyle. Här ser vi ett flaka-försök i 35 knop.

    Flaka alltså. Får lita på vad expertisen säger. Har som vanligt ingen aning om vad jag gör när jag surfar.

  • kronaldo

    Medlem
    11 maj, 2009 vid 12:45

    Tror att många kör alldeles för länge (inte så konstigt kanske när det äntligen trycker på efter 2 veckor utan surf) men man måste tänka på är att man ska hem också. Nu tänker jag inte bara tillbaka till land utan också till boplatsen. Är man för trött utgör man en stor risk för både sig själv och för andra i trafiken, en tanke som kan hjälpa en att skippa den sista repan

  • rasmus_w

    Medlem
    11 maj, 2009 vid 12:51
    anna79;545903 wrote:
    Tråkigt med seglet..
    Jag tror även kylan kan ha inverkan på din kraft? Jag premiär-surfade i helgen på Torö och körde bara några få vändor, först helt utan handskar och sen med tunnare varianter (dags att besöka Skidsport!). Domnade bort helt och blev helt slapp i händerna. Känner inte alls igen känslan från surf i varmare vatten. Absolut ingen ork alls, höll på att inte kunna vattenstarta in sista varvet och knappt ens orka hålla bommen. När jag väl kom in sen var jag “smart nog” att inte ge mig ut igen 😉
    tror jag måste öva med “handknipare” jag med.

    Det där har jag väldigt ofta problem med. Det handlar om att ärmarna på dräkten i kombination med handskarna stryper blodflödet till underarmarna så man får mjölksyra bums. Styrketräning hjälper till visst del men nummer ett är att se till att armarna får plats i dräkten. Om du har Da Kine cold water mitts (som är det bästa som finns) så gäller att inte dra åt handledsremmen för då är det kört. För mig har det ofta varit så illa att jag har föredragit att köra utan handskar till och med i nollgradigt vatten trots kylan.

  • roding

    Medlem
    11 maj, 2009 vid 12:56
    kronaldo;545917 wrote:
    Tror att många kör alldeles för länge (inte så konstigt kanske när det äntligen trycker på efter 2 veckor utan surf) men man måste tänka på är att man ska hem också. Nu tänker jag inte bara tillbaka till land utan också till boplatsen. Är man för trött utgör man en stor risk för både sig själv och för andra i trafiken, en tanke som kan hjälpa en att skippa den sista repan

    Känner igen det allt för väl.. man är ute och kör och har hur ball som helst och känner ingen trötthet men när man väl packat ihop och sätter sig i bilen så är det som om någon slår en slägga i huvudet på en och man blir helt sjukt slut.
    Har faktiskt börjat tänka på det och går upp lite tidigare så att jag inte blir farligare för andra!

  • anna79

    Medlem
    11 maj, 2009 vid 13:31
    Rasmus_W;545918 wrote:
    Det där har jag väldigt ofta problem med. Det handlar om att ärmarna på dräkten i kombination med handskarna stryper blodflödet till underarmarna så man får mjölksyra bums. Styrketräning hjälper till visst del men nummer ett är att se till att armarna får plats i dräkten. Om du har Da Kine cold water mitts (som är det bästa som finns) så gäller att inte dra åt handledsremmen för då är det kört. För mig har det ofta varit så illa att jag har föredragit att köra utan handskar till och med i nollgradigt vatten trots kylan.

    Japp, jag började utan handskar för jag vet att jag lättare får “kramp” med, men det funkade bara inte… Tror också att precis som du säger så sitter dräkten för hårt…

    Tror jag måste shoppa 😀

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.