Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Kyl i bussen

  • Kyl i bussen

    Publicerad av getwet på 23 augusti, 2008 vid 12:48

    Bland det bästa som finns att ha med i bussen (förutom surfprylarna) är ett kylskåp/box. Det är iaf min erfa efter att ha haft buss sedan sent 70 tal.

    Problemet är att de flesta är så himla dyra men plötsligt när jag bläddrade runt i Julas katalog fann jag denna http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp Sök på kylbox så kommer det fram en riktig goding för 1995kr.
    Perfekt i en surfbuss med både 220/12v samt gas för en rimlig peng.

    Jag säger KÖPLÄGE för den som inte redan har kyla i bussen.

    Den är förvisso just nu slut i lager…….

    I min egen byttes kylskåpet ut i vintras, numera innehåller kylen även ett frysfack…….grymt skönt att ta en storstrut eller magnum efter surfet!
    Värme o kyla i bussen är guld värt.

    swe22 svarade 15 år sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • jocke-g

    Medlem
    24 augusti, 2008 vid 07:28

    Jag kan bara hålla med dig om att ha ett kylskåp i bussen är en av dom bästa besluten jag gjort när det det gäller vad som skull in i den. Jag har ett kompressorkylskåp som drivs på 12V, funkar hur bra som helst vi har varit i Frankrike i 4 veckor och hade alltid mat i kylen och kall öl oavsett om vi stog still i två dagar eller körde runt.

    Det bästa med kyl är nog att när man är iväg så kan man hadla mat ungefär varanan dag istället för till varje mål mat det blir jobbigt i längde att åka och köpa frukost varje morgon tex för att kunna äta.

    Tittade på kylboxen och det vekar ju som en bra sak men så kom jag till det här den säker bara temperaturen med 25grader och det är inte så ofta tillräckligt om man vill förvara mat och så i den som inte är till lagat, eftersom det faktiskt lätt blir minst 40 grader i bilen en någorlunda solig dag. Så det jag tycker är bättre med denna är att den är stor volym annars så går det lika bar med kylboxarna med agregast på funkar hur bra som helst för dagutflyckter elller om man vet att man kommer köra varje dag.

    Det jag har kvar att göra är värme hur har du löst det? Och har du gasol i din buss, och så fall är den regad som husbil och godkänd med det?

  • svenne

    Medlem
    24 augusti, 2008 vid 08:46

    Erlandsons brygga säljer kompressorboxar på rea fram till den sista augusti. De är iofs dyra trots att de är rabatterade (3900) men om man vill minimera strömförbrukningen så är de superbra. Jag har haft min i 7 år nu. Mjölken blir isklump trots att boxen bara går på 30 % effekt. Och det är inget problem att låta den stå på i flera dygn. Gasdrift hade varit kanon…

    Nackdelen med min är att jag inte har frysfack, så om jag ska göra som Getwet så måste jag fylla hela med glass. Så jag satsar på Jockes linje istället och går på ölen. 🙂

  • jocke-g

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 09:19

    Jag hittade ett alternativ på Harald Nyborg, jag har inte varit och tittat på den med det står att den ska kunna sänk tempen med 40 grader och är en kompressorkyl box. Kostar endast 2600:- just. Den är ganska skrymmande men kan ju vara något vid inbyggnad. Den finns i deras reklamblad.

  • gnutten

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 13:04

    @Svenne 493506 wrote:

    Nackdelen med min är att jag inte har frysfack, så om jag ska göra som Getwet så måste jag fylla hela med glass. Så jag satsar på Jockes linje istället och går på ölen. 🙂

    Frozen margarita och glass skulle funka!

  • tim-eriksson

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 13:06

    Har ett kylskåp som går på gasol i familjen surfbuss, tyst och kyler bra 🙂 Kan även gå på 12v. Drar inte märkbart mycket gasol.

  • styret

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 14:32

    bussvarma bärker är ju det bästa som finns. snart ska väl folk ha kall öl på festival med…

  • surfen

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 14:32

    @Tim.Eriksson 493750 wrote:

    Har ett kylskåp som går på gasol i familjen surfbuss, tyst och kyler bra 🙂 Kan även gå på 12v. Drar inte märkbart mycket gasol.

    Men tillräckligt för att man måste gå och låna andras JÄGARKÖK;=)
    Å tur var väl det så man fick lite mat i magen, Tack för maten om jag inte sa det uppe i Rullsand….

  • rasmus_w

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 15:03

    En kylväska full med kolsyresnö är en klassiker annars. Ner med bärkan i boxen, vänta 20 sek, ta upp den – Iskall öl!

  • tim-eriksson

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 15:58
    surfen;493778 wrote:
    Men tillräckligt för att man måste gå och låna andras JÄGARKÖK;=)
    Å tur var väl det så man fick lite mat i magen, Tack för maten om jag inte sa det uppe i Rullsand….

    Haha… ja.. lite snopet var det faktiskt!

    Inga problem, nästa gång tar jag med 2 extra burkar så jag kan föda hela uvk ;)!

  • getwet

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 18:40

    Svarar JockeG

    Monterade in en Termic värmare (tillverkade för segelbåtar/fritidsbåtar) med en extremt låg elförbrukning och bränslet är lysfotogen. Om jag inte minns helt fel så är effekten 900-3000w och det räcker gott o väl att värma upp bussen även iskalla vårnätter med -15 på termometern. Oftast går den på lägsta effekt och drar då ungefär 0.4amp och en dunk med lysfotogen på fyra liter räcker dygnet runt lätt en helg. Fläktljudet och bränslepumpens tickande kan dock vara lite irriterande i början, men efter en natt så har man vant sig.

    Skulle jag köpa en ny värmare idag så blir det en Wallas som är tystare både i fläkt och bränslepump.

    Vår buss är husbilsreggad men inte med gasol. Jag kör en fräckis och plockar ur gasutrustningen inför besiktningen och kör kylen på 230/12v om dom frågar. Spishällen är även det urplockat. Vad jag förstått så kan man använda sig av en kylbox, typ den som jag skrev tidigare om med gasol tillsammans med den tuben man kallar “fotboll” Tror det är en P2, inte helt säker där. Men någonstans i bakhuvudet klingar det bekant att så små tuber får man ha. Kylboxen är heller inte fast monterad i bussen vilket underlättar ytterligare……
    Jag tycker personligen att gasskåpen/box är outstanding, kan stå hur länge som helst på ett bra spot utan batterietorsk. Guld värt!

    Vi märker en extremt stor skillnad på hur man kan använda bussen med både värme och kyla i. Att bo och leva i bussen kan förlängas med flera månader varje säsong och det är hur gosigt som helst att sitta i en varm buss när mörkret faller och sippa på en kall öl eller ett glas vin efter en heldagssurf. Desto trevligare det blir i bussen desto lättare är det också att få med sin respektive……

  • jocke-g

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 07:46

    Ja jag har tittat på dessa typer av värmare men än så länge har det känts lite väl mycket pengar för den. Tittar runt en del p blocket och vem vet man har tur en dag kanske.

    Vad det gäller att få med mig min respektive så är det inga problem då vi båda trivs otroligt bra med att sova och bo i bussen. Vi var iväg 4 veckor i Frankrike i sommar hur skönt som helst. Tyvärr inte så mycket surf som man kunde ha hoppats på men bra ändå. Så det hade varit skönt att kunna förlänga tiden man kan använda bussen till att sova i eller bara efter surfet kunna krypa in och ha det varmt ochskönt.

  • svenne

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 08:20

    Min polare byggde en liten enkel kamin som ser ut som ett litet rostfritt skåp, inne i termosen sitter två bottendelar från två stora fotogenlyktor. Inluft genom väggen och sen en skorsten längre upp – dvs ingen risk för koloxidförgiftning. Hans LT31:a blir tillräckligt varm för att sova i en sportlovsvecka. Nackdelen är att den inte är temperaturstyrd så man måste ratta lite innan den blir lagom varm, men den drar ingen ström och kostade 500:- att tillverka. 🙂

  • judo-freddan

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 17:09
    getwet;493368 wrote:
    Bland det bästa som finns att ha med i bussen (förutom surfprylarna) är ett kylskåp/box. Det är iaf min erfa efter att ha haft buss sedan sent 70 tal.

    Problemet är att de flesta är så himla dyra men plötsligt när jag bläddrade runt i Julas katalog fann jag denna http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp Sök på kylbox så kommer det fram en riktig goding för 1995kr.
    Perfekt i en surfbuss med både 220/12v samt gas för en rimlig peng.

    Jag säger KÖPLÄGE för den som inte redan har kyla i bussen.

    Den är förvisso just nu slut i lager…….

    I min egen byttes kylskåpet ut i vintras, numera innehåller kylen även ett frysfack…….grymt skönt att ta en storstrut eller magnum efter surfet!
    Värme o kyla i bussen är guld värt.

    Tjena Micke! Blir det nån Gotlandstripp i höst? Jag är sugen på en Ekeviken men du får lova att inte få spinout i närheten av mig som sist i så fall..:smirk:

    Jag gick häromdagen i precis rakt motsatt riktning och köpte ett kompressorskåp på 60L. Jag var nöjd med funktionen på mitt gamla 12/220/gasolskåp men nu får jag ut gasoltuben vilket frigör utrymme. Nackdelen med ett kompressorskåp är förstås kostnaden men när jag nu har investerat i ett skiljerelä, solcell och har några batterier i banken så känns det naturligt att elektrifiera rubbet. Det här betyder att mitt gamla skåp är till salu tillsammans med en kompositgasoltub på 6kg. Så jag får väl rikta mig till alla och fråga om det är någon som vill köpa kittet eller delar av det billigt? Annars går jag ut på blocket med det.

  • stickan

    Medlem
    2 september, 2008 vid 07:05

    Vill inte göra någon smygreklam men kylskåp, solpaneler, belysning m.m. kan ni kolla på på http://www.solpanel.se
    Vi har kylskåp från waeco vilka har alla typer (kompressor, gasol, peltier).
    Ska man köra på el är det bara kompressor som funkar om man inte har “sladd” eller kyler när man kör.

    Surfrabatt utlovas men på vissa grejor har vi inte så stora marginaler. Men jag ska försöka göra ett så bra pris som möjligt! Testa!

    Mvh Stefan

  • swe22

    Medlem
    4 maj, 2009 vid 15:25

    Hej Stefan

    Vad kostar en Coolmaster 50-60L ut till kund ??

    Spanade in denna kyl (bifogar bild). Den kostar 4985:-

    Känns ganska billigt, eller?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Kyl i bussen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.