Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga bräda med Carbon X konstruktion

  • Laga bräda med Carbon X konstruktion

    Publicerad av nachoman på 20 maj, 2013 vid 19:38

    Har en bräda som jag undrar hur jag lagar på bästa sätt och skulle önska några tips. (Och ja, jag har kollat Boardlady men just den här typen av konstruktion “Carbon X” omnämns inte.)

    Efter premiärturen med brädan upptäcktes små skador runt mittfenboxen. Fenan har inte gått i, utan detta har uppstått spontant. Petar jag där lossnar lite färg. Detta har nu täckts med epoxi men ej fiber, räcker detta?

    Bilden är på den skadade fenboxen.

    ola-h svarade 10 år, 12 månader sedan 7 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 07:20

    Av färgen att döma – en Simmer freewave… ?

    Tror inte konstruktionen spelar någon större roll för hur du lagar det där. Skulle inte heller oroa mig särskilt mycket för vatten just där, rätt mycket plast och fiber runt boxen som det skall igenom innan någon form av skum dyker upp.

    Jag skulle slipa ner det som är löst och lägga på ett lager filler. Kanske peta dit en bit fiberduk, men förmodligen inte då det knappast är något tryck på det området, det är ju enbart box under. Kanske skulle roa mig med att göra det lite symmetriskt och snyggt och måla svart.

    E inte supervass på lagningar, men genom framförallt Svennes suveräna råd och rekommendationer har väl kanske något fastnat. Mina senaste lagningar blev riktigt bra, enligt min egen ödmjuka åsikt.

  • s66

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 08:27

    vart har du köpt den? Är det i butik så är det inget snack om att det är reklamation.
    I vilket fall som helst så är det Olas forum

  • nachoman

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 08:36

    S66 – Har köpt den beggad fast oanvänd så därför blir det att ta till epoxi.

    Masse – Tack, blir nåt sånt runt fenboxen.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 09:00

    Är boxen stumm eller rör den sig?

  • nachoman

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 09:14

    Intressant tanke. Får inte boxen att röra sig med handkraft men det blir ju å andra sidan helt andra krafter vid segling. Kan ju vara att boxen är lös som har orsakat dessa skador. Får väl köra trifin nästa repa så att boxarna avlastas samt att jag kommer hem om nu en box skulle lossna 😉

  • dr-masse

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 09:24

    Även om du köpt den beggad så gäller garanti, framförallt om ett kvitto kan fiskas fram.

    Förstår inte riktigt var den är mjuk? Är det mjukt enbart precis vid boxen? Eller är andra partier på själva botten mjuka?

  • alexasu

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 09:33

    @dr Masse 710734 wrote:

    Även om du köpt den beggad så gäller garanti, framförallt om ett kvitto kan fiskas fram.

    Förstår inte riktigt var den är mjuk? Är det mjukt enbart precis vid boxen? Eller är andra partier på själva botten mjuka?

    Är du säker på det?
    Jag har fått för mig att garantin inte är något som följer produkten, utan ett avtal mellan säljaren eller tillverkaren och förstagångsköparen…

    Hursom så är det väl fortfarande en dubbelsandwich i brädan och “carbon X” är väl bara hur de har valt att lägga upp fibrerna i någon förstärkning? (troligen som ett par längder uni-directional kolfiber över brädans diagonaler för att öka vridstyvheten, eller?)

  • nachoman

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 09:34

    Masse – den är mjuk på flera ställen undertill, inte bara nära boxarna. Generellt är hela botten mjuk men vissa partier mjukare än andra. Vad jag förstår så ska väl Simmerbrädorna vara mjuka i och med dess konstruktion. Dock inte så mjuka som den är på vissa ställen. Låter även som krossade kex på vissa ställen under plastfolien.

  • dr-masse

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 09:49

    Hmm, jag tycker du skall ta kontakt med Simmer om brädan och fortsätta dialogen med de eller butiken där den köptes (förmodligen Surfers).

  • nachoman

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 10:49

    OK, den här brädan har inte köpts från Surfers utan från annat håll. Reklamation är inte aktuellt utan det blir till att göra det bästa av situationen.

    Vad blir då bäst? Slita bort plastfolien som för närvarande skyddar mot vattengenomträngning och laminera om undersidan eller bara att tillsvidare låta det vara?

    Hur mjuk skall undersidan på dessa brädor vara?

    Är det någon som har gjort större lagningar på dessa?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 11:40

    Borde kanske inte uttala mig med tanke på min fadäs med PP100 tidigare :blush:
    Tycker det låter som iprincip hela botten delaminerat.
    Sviktar ytan när du trycker på den (typ någon mm)?
    Kanske brädan blivit liggande i en varm bil och “exploderat”? eller sitter det goretex membran?
    Det hjälper inte att laminera uppepå det gamla laminatet utan allt lös sandwich måste bort och bytas
    Kan vara så att du måste lägga i ny frigolit oxå om den följt med laminatet under sandwichen.

    Eller så är det ett fabrikationsfel, torrlaminering?

  • nachoman

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 11:51

    Vilket skitgöra!! Hade hoppats slippa det men antagligen landar det där. Det ska sitta en goretexplugg i den.

    Måste bara ställa frågan om alla vanliga märken har samma kvalitet som denna? Har inte mycket annat att jämföra med utöver den Flikka jag beställde förra året. Den är ju raktigenom stenhård och inte en massa spackel, plastfolie och tjafs som döljer denna bräda.

  • stenevinge

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 12:45

    Rätt strange ,, köpte min simmer freewave på surfers och exakt samma skada har jag, har inte surfat mer än 5 ggr med brädan och den har varken gått i sten eller skrapats på annat sätt just där , men det är som om färgen eller vad man skall säga släpper av sig själv just runt fenboxen. tyckte det var rätt märkligt men har inte brytt mig vidare då det bara är just färgen som släppt.
    MVH
    christian

  • nachoman

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 12:48

    På min är det definitivt mer än färgen som släppt. En bit av laminatet är helt släppt från fenboxen. Du gör nog bäst i att kolla upp det där lite noggrannt så det inte blir värre.
    Är din bräda mjuk undertill?

  • stenevinge

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 13:29

    nej den är inte mjuk, eller hmm den skall ju vara lite mjuk för det är ju en ny konstruktion med mjukare skal och hårdare under skalet för att inte få den där äggskalsprickan ,,, hmm jag kanske är ute å seglar men jag tror det är färglagret som gett sig … tog kort på skadan, skall försöka lägga in det här för att jämföra med din , men jag tror min är mer skav av fena och färgsläpp.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga bräda med Carbon X konstruktion

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.