Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing laga krossad / deformerad nos

  • jps

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 16:53

    Kolla på Artiklar/laga/bräda här http://kulingvarning.nu/ så har du svar på alla dina frågor skulle jag tro. Steg för steg i bilder och till och med samma epoxykit.

  • surfarsmurfen

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 21:38

    Nu har jag lagt på ett tunnt lager epoxy över skadan samt lagt till lite frigolit.
    (se bilden)

    Vad blir nästa steg?

    När jag har kollat runt på olika sidor (boardlady, kulingvarning m.m) har jag inte sett någon som har återkonstruerat sin sandwich.. Det ända de gjort är att fylla ut skadan och sedan lägga på Glas.

    Förslag 1. (bygga sandwich)

    ####### – Frigolit
    #-#-#-#-# – epoxy med 403 (microfiber)


    – Glasfiber
    xxxxxxxxx – Epoxy med 407 ( brunt/rosa pulver)


    -Glasfiber


    -Glasfiber
    _________ – Lack

    Förslag 2.

    ####### – Frigolit
    #-#-#-#-# – epoxy med 403 (microfiber)
    xxxxxxxxx – Epoxy med 407 ( brunt/rosa pulver)


    -Glasfiber


    -Glasfiber
    _________ – Lack

    Eller annat förlag?

  • svenne

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 06:12

    Gör som förslag 1.
    Låter du epoxin härda helt mellan lagren måste du slipa (epoxi som härdar i kontakt med luften får en fet yta, det kallas karbonatisering). Det bästa är att laminera nästa lager när det tidigare fortfarande är klibbigt.

  • surfarsmurfen

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 19:07
    Svenne wrote:
    Gör som förslag 1.
    Låter du epoxin härda helt mellan lagren måste du slipa (epoxi som härdar i kontakt med luften får en fet yta, det kallas karbonatisering). Det bästa är att laminera nästa lager när det tidigare fortfarande är klibbigt.

    Nu har jag byggt upp kärnan som i förslag 1. Här använder jag epoxy med 407 tillsats för att fylla ut lager för lager tills shapen är som den ska.
    Efter det tänkte jag slipa allt och förbereda för att lägga på glasfiber.

    Min fråga är om jag ska lägga på ren epoxy först eller om jag lägga glasfiber direkt?, andra fråga är hur många lager jag ska lägga?? ?

    Jag vill gärna att nosen blir riktigt stark så jag slipper göra om hela jobbet om oturen skulle vara framme.

  • mr_johan

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 12:29
    surfarsmurfen wrote:
    Min fråga är om jag ska lägga på ren epoxy först eller om jag lägga glasfiber direkt?, andra fråga är hur många lager jag ska lägga?? ?

    Jag vill gärna att nosen blir riktigt stark så jag slipper göra om hela jobbet om oturen skulle vara

    Att bara lägga på epoxi blir bara tungt och inte direkt hållbart. Om du däremot lägger på glasfiber och expoxi så blir det riktigt starkt.. Bygg upp det lika tjockt som sandwichen så kommer det att hålla. blir starkare än innan. Nackdelen med att göra så är bara att det blir lite tyngre än orginal konstruktionen men det spelar ju ingen roll för det är så liten yta.

  • surfarsmurfen

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 16:33

    Nu är shapen ok igen. Jag har lagt på ett tunnt sikt epoxy för att täcka e.v håligheter. Nästa steg är nu glasfiber, Jag har två typer av glasfiber, en är en mjukare väv, och den andra lite hårdare. Vilken ska jag använda?

  • ubaten

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 19:07

    jävlar johan när du sade att du krashat så menade du verkligen det. men jag måste säga att du har gjort ett bra jobb med min föredetta. kom förbi klubben när du är klar.

  • surfarsmurfen

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 20:07
    ubåten wrote:
    jävlar johan när du sade att du krashat så menade du verkligen det. men jag måste säga att du har gjort ett bra jobb med min föredetta. kom förbi klubben när du är klar.

    ja, det var inte så kul. Jag antar att det smärtar att se sitt ex i sådant skick men jag ska försöka lappa ihop den så gott det går.

    Nästa gång olyckan e framme så vet jag iall.f hur jag ska laga!

    Ses på klubben /johan

  • svenne

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 20:29

    När du lägger på lager av epoxi utan fiber blir inte laminatet starkare, bara tyngre. Slipa ordentligt och torka av med t-sprit eller aceton (ta inte på det slipat med fingrarna) så att nästa lager biter. Två lager 150 grams fiber är fullt tillräckligt för att du aldrig mer ska ha sönder nosen igen…

    Ca 50/50 i viktföhållande, klipper du till 100 gram väv ska du lägga på lika mycket epoxi. Egentligen är torrare bättre, men det är svårt att få tillräckligt bra för hand.

  • surfarsmurfen

    Medlem
    26 augusti, 2006 vid 09:03
    Svenne wrote:
    När du lägger på lager av epoxi utan fiber blir inte laminatet starkare, bara tyngre. Slipa ordentligt och torka av med t-sprit eller aceton (ta inte på det slipat med fingrarna) så att nästa lager biter. Två lager 150 grams fiber är fullt tillräckligt för att du aldrig mer ska ha sönder nosen igen…

    Ca 50/50 i viktföhållande, klipper du till 100 gram väv ska du lägga på lika mycket epoxi. Egentligen är torrare bättre, men det är svårt att få tillräckligt bra för hand.

    Gjorde så gott jag kunde.. men tyvärr blandade jag för mkt epoxy så den blev så het att den han härda innan jag var riktigt färdig..

    Så här blev resultatet iall.f, det är 2 lager glasfiber.

    Hur göra för att jämna ut lagningen så den blir “ett med resten av brädan” ?
    Just nu finns det en tydlig kant på brädan, jag vill ju att det ska bli en jämn övergång.

    /johan

  • oaxen

    Medlem
    26 augusti, 2006 vid 10:01

    Jag använder en lite mindre trekantslip med mycket gott resultat. Se till att ha ordentligt med slippapper!

    Mvh

    Patrik

  • surfarsmurfen

    Medlem
    26 augusti, 2006 vid 10:12
    Oåxen wrote:
    Jag använder en lite mindre trekantslip med mycket gott resultat. Se till att ha ordentligt med slippapper!

    Mvh

    Patrik

    var det en maskin? är det då inte risk att man slipar bort väven?

  • surfarsmurfen

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 09:39

    det börjar närma sig slutet!! :laugh: Tack alla som har hjälpt mig få ihop min pärla!

    Bilderna:

    1. Fylladsmaterial appliceras (epoxy + 407)
    2. Detta slipas bort och lagningen slipas i nivå med resten av brädan
    3. Gelcoat filler appliceras för att ge en blank yta. Detta skall senare poleras upp med våtslip-

    4 — Första lagret lack skall apliceras i e.m! nån som kan rekomernader en spaylack? Går det bra med vanlig matt vit sprayfärg?

  • svenne

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 16:51

    Köp vanligt bättringslack på typ OK eller nåt, spraya flera tunna lager och låt det torka minst ett dygn. Sen kan du våtslipa det snyggt med 800-papper.

  • blandsvamp

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 17:55

    Den här tråden är garanterat värd att hamna i favoriter. Stiligt värre!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing laga krossad / deformerad nos

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.