Laga nosen på en Tabou Manta

This topic has 19 svar, 6 deltagare, and was last updated 6 dagar, 10 timmar sedan by Profilbild på Rasmus Rasmus.

• Författare
    Profilbild på Billie Billie 
    Deltagare

All färg är farlig. Även vattenbaserad. Använder du epoxi så skall du skydda huden väl för att inte få eksem och dyligt. Även mot epoxi som inte härdat färdigt . Isocyanater skall du skydda andning extra väl med kolfiltermask och bra ventilation.

Profilbild på Fjant Fjant 
    Deltagare

Kolla i produkternas säkerhetsdatablad, där framgår vilka andningsmasker/filter och handskar mm som krävs.

Mackan

Bjorn Daniels 
    Deltagare

Vid god ventilation behövs normalt sett inget andningsskydd för lamineringsepoxi. Däremot är det viktigt att inte få den på huden då den är allergiframkallande, skyddskläder, handskar och helst ögonskydd. Byt direkt om man får kladd på kläder eller handskar. Får man det på huden så tvätta med tvål och vatten. Använd INTE lösningsmedel då den hjälper till att transportera in epoxin i huden.

Andningsskydd vid slipning och vänta tills epoxin härdat ut ordentligt, framför allt för hälsan men även för att det går mycket enklare att slipa.

• Detta svar redigerades 1 vecka sedan av  Bjorn Daniels. Anledning: Rättade stavfel
    Profilbild på surfing surfing 
    Deltagare

Hoppas att biltema masken fungerar, du måste väll ha ett “gas filter” och inte damm filter om det skall vara rätt. Själv är jag väldigt ignorant… (har inga barn endå) glad att du tog till dig det här med epoxyn. Jag tycker att man skall själv välja vad man utsätter sig för, och hur man vill förhålla sig till det
    Blev lagningen bra? Min egen lagning blev den bästa jag gjort. Inte en gnutta spackel! (slipade lite dåligt, så några fiber rutor pajade lacken)

Profilbild på Rasmus Rasmus 
    Deltagare

Jag körde med gasfilter när jag laminerade och bytte sedan till partikelfilter när jag började slipa. Jag tror lagningen blev bra, den känns hård och tät iallafall.
    Tiden får annars utvisa om det sket sig.
    Skulle inte skada med en klick vit färg dock. Några tips där?

Jo jag har barn och planerar att skaffa fler så jag försöker nog vara så försiktig som möjligt..

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP.
©2017 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Logga in med dina uppgifter

eller    

Forgot your details?

Create Account