Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lär mig railey någon!!

  • alohasurfer

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 21:07

    När jag krokar ur blir det sånt jäkla drag i kiten att jag knappt orkar hålla den, och jag är ändå 92 kilo muskler 😉 Ska jag ändra inställningarna på linorna för att köra urkrokat? Jag menar sätta styrlinorna på den längsta inställningen för att få max depower eller nåt liknande?
    Jag gör som kristjans skrev och testar/tränar pop ikrokad först och följer andra fina instruktioner och tips här, sen ska jag kroka ur och hoppas att jag inte slutar som hektor, usch d lät inte roligt grabben, men satsar man inte och utmanar sig själv så kommer man väl ingen vart, så det är väl bara att fortsätta och köra järnet!

  • sourra

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 22:05

    Tokdraget får du för att du försöker hålla lika mycket kant som innan du krokade ur. Börja med att bara falla av, kroka ur och sen åka downwind med kiten så du känner att det inte är så galet drag när man inte stretar emot. Sen när du känner dig bekväm med att kroka i och ur kan du börja poppa. Men det skadar som regel inte om man trimmar ned lite innan man krokar ur. Och är du överriggad är det risk att det blir Hektor för hela pengen.

    Hektor: Vad har du gjort?

  • hektor

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 06:39

    Var nog snarare underriggad, men det var ganska byigt i Lundåkra i tisdags så det kan ha kommit en vindby när jag höll på som bäst. Var landningen jag missade; vet inte vad som hände riktigt vid landningen, men måste ha slagit i handen i brädan eller bommen eller botten eller nåt.
    Röntgen visade iaf att inget var brutet, så australienresan nästa vecka är inte i fara!

  • pepa

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 06:50
    sourra;634685 wrote:
    Tokdraget får du för att du försöker hålla lika mycket kant som innan du krokade ur.

    Det tror faktiskt inte jag. Till viss del kan det iofs vara att man inte är van vid att kroka ur, men det låter snarare som att du kör en kite som inte är trimmad för urkrokning, eller kanske att du kör en bowkite. När Cabrinha började med bowkites och Crossbow testade jag den lite eftersom jag var sponsrad av dem vid tillfället. Jag fick exakt den känslan du beskriver Alohasurfer, att det blev tokdrag bara för att jag krokade ur. Jag har under åren återigen provat bowkites då och då men tycker att känslan består, även om de kanske blivit lite bättre. Jag behöll istället min gamla C-kite och körde bara på den fram tills förra året då den inte ville vara med längre. Vad kör du på?

  • pjoter

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 07:21

    Det är väl en skillnad mellan bow/sle och C-kites…? Med sle kan man behöva falla av litemer och istället under en kort tid ladda upp poppen, påminner mer om en ollie än en wakepop. På c-kites kan man ladda under längre tid och på annat sätt bygga upp energin.

    Nu spånar jag bara efter skillnaderna jag känt, dock kört riktigt lite Ckite de senaste åren så det kanske är helt fel..

    På speed3 19 är det Cable-drag hela tiden så det är bara å kanta kanta kanta. Inget slår m2. 🙂

  • nundy

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 09:36

    Oavsett vilken kite han använder så borde ju draget, i vartfall delvis, försvinna om han kör downwind! Prova, och dra i lite mer depower precis innan så att draken inte blir överskotad..

  • pjoter

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 12:05

    Är man hårt riggad när det blåser på så är det tungt fast man åker rakt downwind. iaf om man vill åka lite långsammare än kamikazefart. 15m/s=30 knop, vilket är sjukt fort i chop, spec om man inte kantar. 🙂

    Ungefär som å ge sig ut i en halvtaskigt pistad backe på snowboard och inte ligga på skär.

  • pepa

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 12:13

    Jag fattar inte varför man vill köra downwind? Gör man det och kantar sen för en raley blir trycket bara ännu värre än innan man åker downwind då kajten faller tillbaka in i vinden.

  • alohasurfer

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 12:46

    Tack än en gång för att ni är så jäkla hjälpsama och benar ut problematiken! Pepä, jag kör Naish Cult, en 9:a och en 12:a, så det är ju SLE. Brädan jag kör är Nobile T5 från 2010. Och det är precis som du beskriver; tokdrag när jag krokar ur. Gjorde det på land för ett tag sedan med kiten i cenit, vilket borde betyda väldigt lite drag, och höll på att flyga åt skogen direkt! Så att justera linorna för att köra urkrokat kanske vore nåt, vet bara inte hur, ska jag förlänga styrlinorna då? det enda tricket jag sätter hyfsat snyggt hittills är back flip, och då bara styr jag upp brädan radikalt mot vindan och kastar mig bakåt/runt liksom. Använder ni förresten pop i alla typer av hopp/trick? Jag menar om ni poppar även när ni gör ett “vanligt hopp” där man styr upp kiten till klockan ett och hoppar högt och långt och föröker få så mycket hang time som möjligt?

  • egget_

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 12:49

    Kan vara bra att öva sig på att helt enkelt bara kroka ur, köra lite och sen kroka i igen.
    Så får man lite känsla för vad som händer utan att man behöver ge sig på tricken direkt.

    Krypa innan gå innan springa liksom 🙂

  • egget_

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 12:57

    När det gäller linorna så var det i alla fall tidigare så att du skulle ha kiten “balanserad” dvs. att linorna bak ska vara lika spända som de fram när du är urkrokad.

    Du kan testa det genom att fästa linorna i nåt stabilt (som inte är din kite) och sen hänga i chickenloopen och kolla om linorna är lika spända genom att dra bommen mot dig.
    Justera depowern i lämplig mängd så att det blir balans – där ska du vara när du är urkrokad.

    Sen är det såklart beroende på hur mycket vind och erfarenhet du har, men som en startpunkt i alla fall.

  • sourra

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 13:10

    Jag körde Cult för två år sedan och man får vara lite snabbare med att poppa med den än med t.ex. en C-kite som man kan bygga tryck längre i. Om det är en 2010-cult tycker jag du ska koppla baklinorna så att kiten blir så långsam som möjligt och du kan även sätta bommen i smalaste läget. Men fortfarande gäller att man inte kantar så in i helvete efter att man krokat ur (annat än i syfte att poppa). För att trimma ned kiten lite drar du ca 5 cm depowerlina så bör det bli en lite mildare upplevelse. Sätt leashen suicide eller i trimlinan.

    (Downwindandet som jag skrev om var mer för att bekanta sig med att ha kiten urkrokad än för att ha som början på en raley)

  • pjoter

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 14:16

    Jag tycker det låter som du har en lite väl stor kite för vinden om du inte kan stå stilla och kroka ur den, alternativt är dina 92kg inte bara muskler ;).
    När man håller kurs försöker man välja en lagom eller något mindre kite än man själv skulle köra med (om eleven är typ samma vikt) och den krokar man ju i/ur hela tiden. Lite tungt kan det ju va men du ska definitivt inte loftas eller börja kasa på land, då har du för stor kite för detta.

    rejält riggad är gött att va sålänge man är ikrokad och ska hoppa högt/cruisa men ska du börja lära dig urkrokade trick så försök välj en lagom kitestl. Alla kites (utom 2-linors) har mindre sweetspot ur än ikrokade eftersom man inte kan skota på samma sätt då. Så även om du kan köra gott med din kite kanske den är en stl för stor för att kroka ur med. Detsamma åt andra hållet, du kommer kunna köra men när du krokar ur och kantar kommer du kanta dig igenom vattnet och stanna.

    Men gör som sagts innan. testa att bara kroka ur och kör lite urkrokad för att få en känsla för det. Kom ihåg att ha rätt gott om plats downwind för det är lätt hänt att man åker en rejäl bit downwind innan man är ikrokad igen och har full koll på läget.

  • pepa

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 14:22

    Det låter helt klart som kajten är en aning för “öppen” (överskotad heter det va?). Draken skall flyga som bäst (svänga, svara, osv) när den är urkrokad och det skall inte vara några problem att kroka ur när kajten står i zenit, förutsatt att du inte är överriggad. Korta depowerlinorna eller förläng styrlinorna.

  • alohasurfer

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 19:23

    Haha fan Pjoter, du avslöjade mig, en del av mina 92 pannor är faktiskt fett och ben 😉 Och ni har nog rätt i att jag var lite överriggad när jag testade att kroka ur på land, och det var byigt dessutom. Ja precis Pepä, den var för öppen, “överskotad”, den var liksom halvvägs påväg att vända sig “ut och in”! Jag testar att dra ca 5 cm depower,som du skrev Sourra, och kör med 9:an även om det blåser så att 12:an skulle funka. Det är nog smart som du skrev Egget att bara köra och kroka i och ur ett tag först innan man ger sig på trick. Sourra, vad innebär det att sätta leashen suicide, innebär det att om jag tappar bomen så sticker den åt skogen?
    Har jag fattat det här med pop rätt nu: luta sig bakåt och kanta hela brädan med kiten i 45 grader, släpp trycket plötsligt samtidigt som man skär upp brädan radikalt mot vinden = pop! Använder ni samma teknik och poppar även när ni ska hoppa högt och långt och få så mycket hang time som möjligt?
    Fan, det är inte lätt att lära gamla hundar (läs 37) att sitta alltså 😉

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lär mig railey någon!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.