Lära sig surfa med äldre longboard

This topic has 2 svar, 2 deltagare, and was last updated 1 week, 6 days sedan by  Marcus.

• Författare
     Marcus 
    Deltagare

Hej!
    Köpte en F2 lightning för ett tag sen då jag vill lära mig surfa. Vart på 2 dagars kurs i hagapark innan och det gick bra, planade, fixade slag och allt flöt på fint. Testade longboarden, en hel dag. Surfade ett par meter max 2 ggr på brädan, tappade balansen hela tiden, ett fel steg och sidan på brädan grävde ner sig i vattnet varpå jag tappar balansen, seglet tungt och jag fick aldrig nån känsla i seglet, antingen inget eller för mycket kraft i det. Inte alls som när jag körde med skolbrädan och deras segel. Är ett gammalt segel, F2 fun, freeride tror jag, 6.4 kvm. Ska testa ett par ggr till men frågan är om ett nytt segel är bättre, eller om jag ska satsa på en kona one istället som nybörjare?
    Mvh
    Marcus

Robin 
    Deltagare

Gamla longboards är smala och mycket rankare än moderna nybörjarbrädor. Men nog går det att lära sig på dem, det har de flesta gjort.
    Tryck fram (ner) centerbordet så mycket som möjligt, det skapar mycket stabilitet i sidled.
    Gällande seglet så är det nog större och därmed tyngre än skolseglet du hyrde. Att det är allt eller inget i känslan låter däremot lite konstigt. Kan du rigga det och posta en bild på hur det ser ut så kan vi avgöra om du behöver trimma det lite annorlunda. Mest sannolikt har du för lite nedhal, det är mycket vanligt.

• Det här svaret redigerades 2 weeks sedan av  Robin.
     Marcus 
    Deltagare

Okej, jag får öva upp balansen och vänja mig vid brädan helt enkelt. Ska ta en bild på riggningen när jag är ute nästa gång. Ska tänka på att spänna seglet hårdare också. Tack för tipset!
    Mvh
    Marcus

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account