Latt-rotation/löst akterlik problem

This topic has 1 svar, 2 deltagare, and was last updated 1 week, 5 days sedan by  aquario.

• Författare
     .A.J. 
    Deltagare

Jag har en serie simmer icon 2013 med simmer-master (rdm6 och SX6).

Problemet är att jag får för löst akterlik (löst ner till bomen) med NH och UH som gör att bom-lattan slutar vid 1/2 mastprofilen.

Släpper jag lite NH och får lagom löst akterlik (ner till andra lattan + lite till) så kan jag inte ens med UH dra så att lattorna rotera utan kraftigt tryck med handen.

Jag har provat olika spänning på lattorna.

Någon som har nån idé på lösning? HT-mast kanske? Det borde ju resultera i hårdare akterlik och mer böj på mitten som gör att lattorna kan rotera lättare? Men det känns ju märkligt med tanke på att jag har passande master.

Tycker det är trist o köra med segel som antingen fladdrar utan ett bra grundtryck / ha svårt med latt-rotation.

aquario 
    Deltagare

Hej!
    Har själv en serie Icon från 2011 och upplever ett liknande problem på mitt 5.3 segel. Nedhalet behöver dras ett par cm mer än specifikationen, likaså uthalet. Upplever då att seglet blir fladdrigt. Det är ju ganska mycket förlängning på 5.3 och nästa storlek använder ju 430 mast. Tror att en styvare mast RDM10 hade kunnat lösa problemet, eller att rigga med en 430 mast, om det nu är 5.3 du har problem med.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account