Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Latt-rotation/löst akterlik problem

  • Latt-rotation/löst akterlik problem

    Publicerad av a-j på 3 oktober, 2019 vid 14:45

    Jag har en serie simmer icon 2013 med simmer-master (rdm6 och SX6).

    Problemet är att jag får för löst akterlik (löst ner till bomen) med NH och UH som gör att bom-lattan slutar vid 1/2 mastprofilen.

    Släpper jag lite NH och får lagom löst akterlik (ner till andra lattan + lite till) så kan jag inte ens med UH dra så att lattorna rotera utan kraftigt tryck med handen.

    Jag har provat olika spänning på lattorna.

    Någon som har nån idé på lösning? HT-mast kanske? Det borde ju resultera i hårdare akterlik och mer böj på mitten som gör att lattorna kan rotera lättare? Men det känns ju märkligt med tanke på att jag har passande master.

    Tycker det är trist o köra med segel som antingen fladdrar utan ett bra grundtryck / ha svårt med latt-rotation.

    the_novice svarade 4 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • Aquario

    Medlem
    6 oktober, 2019 vid 21:36

    Hej!
    Har själv en serie Icon från 2011 och upplever ett liknande problem på mitt 5.3 segel. Nedhalet behöver dras ett par cm mer än specifikationen, likaså uthalet. Upplever då att seglet blir fladdrigt. Det är ju ganska mycket förlängning på 5.3 och nästa storlek använder ju 430 mast. Tror att en styvare mast RDM10 hade kunnat lösa problemet, eller att rigga med en 430 mast, om det nu är 5.3 du har problem med.

  • jakob_s

    Medlem
    24 oktober, 2019 vid 22:43

    Byt inga master! Simmer ska ha CC åt FT hållet, inte HT.

    Icon ska ha rätt lite nh. Akterliket behöver inte nödvändigtvis ha synbart “fladder” någonstans- att det går från helstramt till aningens släpp räcker.
    Viktigaste är hur långt in det är löst mellan latta 1 och 2. Det ska vara löst lite längre in än minilattan.

    Större storlekar kan behöva aningens mer nh, en halv – en cm eller så.
    4,7 an från 13 har 400 som rek mast men det är fel och den bör riggas på 370. Med 400 måste man ha flera cm mindre nh än rek för att uppnå rätt loose in i minilattan (funkar dock bra med 400 i detta läge!)

    Mina gamla Icon 13, (4,7 och 5,3) men även nuvarande 17 och 18 (4,2 4,7 5,3 och 5,9 brukar rent generellt se bra ut och kännas perfekt när ja har vad som brukar bli ca 1-2 cm mindre nh än rek och seglet ser ut ungefär som beskrivet ovan med loose in över minilattan mellan latta 1 och 2 (och något mer på 5.9 och ett hår mer på 5,3)
    Använder simmer master. SC-10 rdm 370 och SC-11 rdm 400 och 430.

  • rickard_nr1

    Medlem
    26 oktober, 2019 vid 07:42

    Rätta mig om jag har fel men kolhalten ska väl inte påverka böjkurvan så mer kol ska väl inte göra någon som helst skillnad. Vore väldigt jobbigt att ha olika böjkurvor för varje kolhalt på varje mastlängd utöver de befintliga variationerna..

  • the_novice

    Medlem
    26 oktober, 2019 vid 08:25

    Visst “skall” böjkurvan vara samma, men i praktiken så har jag upplevt att de med låga kolhalter är styvare. Jag har inga Simmer master själv men 60% kol är ganska så lite…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Latt-rotation/löst akterlik problem

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.