Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing lättvindsmonster?

  • lättvindsmonster?

    Publicerad av hengo på 7 augusti, 2007 vid 22:06

    Efter att ha bomkört tre dagar i rad och kommit fram till 4-4,5m/s är jag sjukt less.. Vilka lättvindsalternativ finns det numera? Är det dunderfoil på 22kvm som gäller? Eller nån stor bow? … uuuuhhhhhh….

    men tycker jag kan ha jäkligt kul med min 15 i 5-6m/s och ändå göra en del trick och så när man har tur och lyckas jobba upp ett konstant drag i draken. Och då slog mig, borde det inte gå att göra med en ännu större drake? Typ 20-25? Jag har alltid varit emot större drakar än 16 men det kanske går ändå?
    kiteabstinensen har de senaste veckorna laggt sig på en helt ny, väldigt obehaglig nivå. Aldrig upplevt sån AT förut som du, därav mitt desperata inlägg.

    tänker ABSOLUT INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER byta ut min 130×40 bräda emot nån jäkla dörr (dörr = även morderna lättvindsbrädor jag absolut inte har någon erfarnhet av som somliga propagerar för)

    Någon som har erfarenheter eller tips på monstermodell?? Det dåliga är jui att dom kostar så satiskt när de börjar bli stora, sen är det ingen som vill köpa aset när man är less på den för att den är för tråkig. Ungefär som en stadsjeep…

    kasimir svarade 16 år, 9 månader sedan 20 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • nic

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 22:41

    ibland ska man helt enkelt inte kita. Du får skaffa dig en alternativ hobby helt enkelt… helst nåt som bara funkar i vindstilla, typ utomhusbadminton.

    nic

  • hengo

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 22:56

    hahah, wakeboard är ju annars ett hett alternativ, men då måste man ha båt etc.

    mnä har väl samma inställning egentligen, men vad har ni som kör mosterkites för erfarenheter? Jag vet att man inte hoppar med draken och koller på, men vadå borde ju gå att göra waketrick..

  • superoskar

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 23:56

    bygg en såndära winch-wakeboard-mojäng och en kicker, funderar själv på att göra det till nästa sommar

  • kitemaster

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 00:44

    Jag kör Speed2 15kvm de dagar då tubdraken inte lyfter. Det är riktigt kul. Man får bra häng i hoppen med denna monsterkite. Tillsammans med en Session 41a går det att köra i minimalt med vind.

  • pjoter

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 05:22

    bara kört speed2 15 nån timme eller lite mer. funkar fint att kroka ur å leka med så tror nog du kan sätta en hel del med den också. är ju grymt stabil så man slipper ha stenkoll på vad kiten hittar på hela tiden. rätt gött. Tror också den ger rätt bra drag i looparna även i låg vind (inte heller testat än av nån anledning) då den är snabb i fönstret och svänger med en stor radie.

  • samhansson

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 06:35

    fis runt med låångboarden om det blåse lite. Ja kör 6, 8, 10, funkar fint.

  • sourra

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 06:41

    Ja en vågbräda funkar ju alla tiders i princip så länge det finns vind att hålla draken i luften. Annars vet jag att Jezaja gick och köpte en beggad foil 17 kvm som går att köra från vakuum och uppåt. Upplevelsen var tydligen som att köra som en buss med släp.

  • annas

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 07:22

    @hengo 403616 wrote:

    Efter att ha bomkört tre dagar i rad och kommit fram till 4-4,5m/s är jag sjukt less.. Vilka lättvindsalternativ finns det numera? Är det dunderfoil på 22kvm som gäller? Eller nån stor bow? … uuuuhhhhhh….

    men tycker jag kan ha jäkligt kul med min 15 i 5-6m/s och ändå göra en del trick och så när man har tur och lyckas jobba upp ett konstant drag i draken. Och då slog mig, borde det inte gå att göra med en ännu större drake? Typ 20-25? Jag har alltid varit emot större drakar än 16 men det kanske går ändå?
    kiteabstinensen har de senaste veckorna laggt sig på en helt ny, väldigt obehaglig nivå. Aldrig upplevt sån AT förut som du, därav mitt desperata inlägg.

    tänker ABSOLUT INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER byta ut min 130×40 bräda emot nån jäkla dörr (dörr = även morderna lättvindsbrädor jag absolut inte har någon erfarnhet av som somliga propagerar för)

    Någon som har erfarenheter eller tips på monstermodell?? Det dåliga är jui att dom kostar så satiskt när de börjar bli stora, sen är det ingen som vill köpa aset när man är less på den för att den är för tråkig. Ungefär som en stadsjeep…

    Jag har en jättefin 20m2 som du kan få köpa billigt. Den är inte använd mer än några gånger, mne är absolut helt ok att köra. Hör av dig 0706846591 eller maila anna@kiteteam.se

  • hengo

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 07:30

    Vad är en “winch-wakeboard-mojäng” ? kicker lät ju som ett trevligt ord iaf!

    Har vågbräda redan men tycker inte det är så kul att cruisa runt utan vågor, inte i längden iaf..

    Äh får väl se till att testa någon fetfoil eller liknande så jag kan få lite ro igen

  • andi_j

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 08:06

    @nic 403622 wrote:

    ibland ska man helt enkelt inte kita. Du får skaffa dig en alternativ hobby helt enkelt… helst nåt som bara funkar i vindstilla, typ utomhusbadminton.

    nic

    Håller helt klart med Nic! Finns inget värre än när man måste göra “the walk of shame” bara för att vinden inte är tillräcklig för att hålla höjden.
    Och allvarligt talat hur kul är det egentligen att kitea när det blåser mindre än 5-6 m/s! alla vet ju dessutom att här i svedala så är aldrig vinden konstant vilket innebär att om det blåser 6 m/s så är det allt från 0 m/s till just 6 m/s.

  • hedin

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 08:06

    Fetfoil funkar fint.

    Speed 17 till salu här.
    http://www.gethighsports.se/utforsaljning.htm

  • hengo

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 10:48

    @andi_j 403669 wrote:

    Håller helt klart med Nic! Finns inget värre än när man måste göra “the walk of shame” bara för att vinden inte är tillräcklig för att hålla höjden.
    Och allvarligt talat hur kul är det egentligen att kitea när det blåser mindre än 5-6 m/s! alla vet ju dessutom att här i svedala så är aldrig vinden konstant vilket innebär att om det blåser 6 m/s så är det allt från 0 m/s till just 6 m/s.

    Vi har väldigt ofta 5-6m/s här, relativt konstant vind. Tycker det är skitkul att kita vid 6m/s kan göra ungefär samma grejor då som vid 8m/s. hoppar inte med draken, precis som jag skrev

  • superoskar

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 15:52

    @hengo 403662 wrote:

    Vad är en “winch-wakeboard-mojäng” ? kicker lät ju som ett trevligt ord iaf!

    Portabel fattigmans-cablepark 😛

    http://www.youtube.com/watch?v=0qwQDlWt0DQ
    http://www.youtube.com/watch?v=FRsQV_kz_2w

  • gonzo

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 16:11

    fan va ballt. nu får man ut i garaget och mecka ihop en sådan.

  • gadget

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 17:42

    Varför kita när det inte blåser?
    Det är ju som att äta när man inte är hungrig!
    Hoppas nu bara att den äckliga ostanvinden har lust att vrida till i helgen!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing lättvindsmonster?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.