Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Launcha och landa kite själv

  • Launcha och landa kite själv

    Publicerad av nodex922 på 19 juni, 2016 vid 11:31

    Tjena!

    Precis börjat med kitesurfing.
    Har dock upptäckt ett problem som inte togs upp på kursen.

    – Hur launchar och landar jag kiten själv på ett säkert sätt?
    Problemet uppstod när jag var själv på stranden och hade ingen lust att slå mig gul och blå så fick strunta i surfingen. Och en annan gång fick jag springa in till stranden innan den sista surfaren precis skulle dra hem.

    En polare skall börja kitesurfa snart, men problemet uppstår väl fortfarande då en av oss måste starta och landa draken själv?

    Jag har en switchblade 10 kvm 2016.

    Funderar även på att köpa en mindre drake. Vilken storlek rekommenderas? Jag är 179 cm och väger ~ 65 kg.

    Mvh

    Edit:

    – Sökt mig fram till “drift launching”. Fungerar denna metod säkert även i hård vind?

    – Sökt mig till att man kan koppla ur cl och släppa bommen precis när draken nuddar vattnet/ marken. För att sedan gå fram och säkra draken. Är denna metod att rekommendera även i hårdare vind?

    nodex922 svarade 7 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • caramba

    Medlem
    19 juni, 2016 vid 20:34

    @Nodex922 739718 wrote:

    Tjena!

    Precis börjat med kitesurfing.
    Har dock upptäckt ett problem som inte togs upp på kursen.

    – Hur launchar och landar jag kiten själv på ett säkert sätt?
    Problemet uppstod när jag var själv på stranden och hade ingen lust att slå mig gul och blå så fick strunta i surfingen. Och en annan gång fick jag springa in till stranden innan den sista surfaren precis skulle dra hem.

    En polare skall börja kitesurfa snart, men problemet uppstår väl fortfarande då en av oss måste starta och landa draken själv?

    Jag har en switchblade 10 kvm 2016.

    Funderar även på att köpa en mindre drake. Vilken storlek rekommenderas? Jag är 179 cm och väger ~ 65 kg.

    Mvh

    Edit:

    – Sökt mig fram till “drift launching”. Fungerar denna metod säkert även i hård vind?

    – Sökt mig till att man kan koppla ur cl och släppa bommen precis när draken nuddar vattnet/ marken. För att sedan gå fram och säkra draken. Är denna metod att rekommendera även i hårdare vind?

    Du bör ha lite erfarenhet innan du ger dig på detta ensam, men, om du söker efter self launch / Landing kite i youtube hittar du många metoder.

  • sailortrash

    Medlem
    19 juni, 2016 vid 21:12

    Skaffa karbinhakqr med ett rejält rep. Sen behöver du ett ankare. Kan vara en dragkrok på bilen, lyktstolpe mm. Om surfar ofta på samma ställe så dra dit ngt tungt med en ögla som du kan sätta karbinhaken i. Sätt en karbinhake i ankaret och en i din chickenloop. Sen ställer du bara Draken i kanten av vindfönstret, den kommer stå snällt på vingen så länge den har vind och inte rör bommen. Sen krokar du i dig som vanligt, sen startar du Draken som vid vattenstart…inte ett dugg svårt om man har ett ankare. Samma när du landar, gå till ankaret, landa Draken på vingen, kroka i haken i chickenloop, gå fram och rigga ner..

  • maglu

    Medlem
    20 juni, 2016 vid 06:45

    Jag har kört metoden som Sailortrash nämner, med varianten en “hundkrok” som jag drar i botten i knädjupt vatten, och en boj (flaska e dyl) på linan med karbinhaken, så man hittar kroken vid landning. Känns ännu mer safe att va en bit ut i vattnet jämfört med bland stenar osv på stranden.

  • nodex922

    Medlem
    20 juni, 2016 vid 19:41

    Tack för hjälpen. Hundkrok låter smidigt men finns det inte risk för att den rycks upp så man får se sina tusenlappar flyga iväg bland träden?

  • pelle-surf

    Medlem
    20 juni, 2016 vid 19:53

    @Nodex922 739755 wrote:

    Tack för hjälpen. Hundkrok låter smidigt men finns det inte risk för att den rycks upp så man får se sina tusenlappar flyga iväg bland träden?

    Det näst bästa är att fästa leashen i tex en stolpe eller liknande, en hjälpande hand är alltid bäst. Hundkrokar är lite klena, har dragit av flera st. Denna är mycket bättre som länkas. Tips är att sätta en flagga så att du lätt hittar den och så att ingen slår fossingarna i den. Tänk ALLTID på att kolla vad som finns o händer omkring dig, det får absolut inte finnas folk i närheten eller i lä. Öva att launcha o landa med krok när du har någon som kan hjälpa till, innan du gör det ensam.
    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Fortalt-och-vindskydd/Stormskruv-2000033098/

  • pelle-surf

    Medlem
    20 juni, 2016 vid 21:16

    Här är förresten ett lite sumpigt klipp, där du i början iaf kan se när jag launchar med leasch 🙂
    https://www.youtube.com/watch?v=UEBGew6ETIc“]https://www.youtube.com/watch?v=UEBGew6ETIc

  • sailortrash

    Medlem
    21 juni, 2016 vid 07:35

    Att däremot launcha och landa utan ankare i ngn form är en sketchy historia. Finns rätt mkt klipp på nätet, men gör INTE det i vindar över 6-7 M/s. Till skillnad från att launcha från ett ankare är det mycket svårare och mer riskabelt.

  • nodex922

    Medlem
    21 juni, 2016 vid 14:11

    Okej. Verkar som att jag får köpa mig en krok/ ankare som back up ifall ingen är tillgänglig! Tack för hjälpen!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Launcha och landa kite själv

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.