• mexi_

    Medlem
    26 mars, 2010 vid 11:11

    Jag håller också med har en 125l + 6.7/8.1 som funkar perfekt i de vindarna. Om du bara är ihärdig så kommer du snabbt lära dig denna bräda och ha så mycket roligare. Baksidan är att du inte kan sticka ut och finsegla när det blåser 4 m/s och solen lyser, men ärligt talat så är det inget vidare kul segling hur som helst…

  • sebbe87

    Medlem
    28 mars, 2010 vid 09:26

    Ett annat sätt är om du har möjlighet att åka iväg och hyra olika brädor över en helg. Det är inte lätt att förklara hur det skiljer sig mellan 150-130 liter. Sedan har alla brädor olika breddmått som gör att vissa brädor känns bättre fast de har lite mindre volym och tvärt om.

    Sedan när du har hittat rätt grejer och börjat köra med hängsele kommer det att kännas som en helt ny värld!

    Kul att du har börjat fastna för denna sport och lycka till.

  • kathalon

    Medlem
    28 mars, 2010 vid 11:16

    Kul med alla svaren.

    Hade ju varit jätte bra om man kunde fara till någon klubb och testa, problemet är väl att Luleå klubben verkar då inte hända nått på, sidan verkar också nere.

    Så jag antar att jag inte har speciellt nära till närmaste klubb där man kan testa/hyra bräda, stockholm är ju typ 85mil bort och med familj och barn kan jag inte bara sticka ner :/

    De måste ju bara finnas åkare i luleå/piteå, fast de verkar inte så aktiva här eller så missar de mina trådar.

  • gigabyte

    Medlem
    28 mars, 2010 vid 13:44

    Hade själv en liknande fråga förra året och fick en hel del bra info: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=68356″]http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=68356[/ame].

    Hoppas du kan ha nån nytta av svaren jag fick.

  • sebbe87

    Medlem
    28 mars, 2010 vid 13:49

    jag kan säga dig att du har fått väldigt seriösa svar här på forumet.

    Om du köper en bräda på ca 150 liter, denna bräda kommer du att utvecklas väldigt snabbt.

    om du köper en bräda mellan 130- 120 liter kommer du att få kämpa lite i början men du kommer att kunna använda många år framöver. ett lagomt segel till det runt 6.0-6.5

    övning ger färdighet

  • rasmus_w

    Medlem
    28 mars, 2010 vid 16:07

    Okej, här är ett tips om du vill prova lite brädor innan du bestämmer dig: Boka in en resa till Haga Park på Öland i början på sommaren. Det finns ett himla bra surfcenter där och vill du hitta ett surfställe som är bättre för nybörjare så får du antagligen åka till Medelhavet, Egypten, Aruba eller nåt annat ställe som ligger väldigt långt bort, och inte en då är det det säkert att Haga är sämre.

    Okej, du bor långt norrut så resan blir antingen rätt dyr eller så får du sitta på en buss i 12 timmar eller så (från Stockholm tar det ca 5 timmar med silverlinjen, http://www.silverlinjen.se och det tar ju säkert lika lång tid till Stockholm för dig), men det är det värt! En bra helg är Kristi flygare om du kan komma ifrån då, annars är det öppet hela sommaren.

  • kathalon

    Medlem
    23 april, 2010 vid 11:52

    Ok, nu närmar de sig. Vilken av dessa brädor skulle ni rekomendera. Skriver igen så ni vet vad jag är ute efter.

    ska gärna gå att surfa från 4 m/s, får väl köpa ett 8-9 m2 segel eller nått. Väger 85kg är 192 cm. Vill ju också ha en bräda som man kommer upp i rätt bra hastighet på vid bra förhållanden, samt att den klarar av lite vågor. Bor vid kusten och de är ofta meter vågor en bit ut.

    http://www.surfspot.se/ahd-fast-forward-117-demo.html
    konstig länk, de är ju 130L, men på länken står de 117. Nåja de ska vara 130L

    http://www.surfspot.se/bic-techno-core-148-2008-freeride.html
    http://www.surfspot.se/bic-techno-135-l-limited-2008-freeride-1.html

    samt vad tror ni om detta segel.

    http://www.fahlensurf.se/v4/product_info.php?products_id=3196

  • booman

    Medlem
    23 april, 2010 vid 13:20

    117-litaren blir nog lite besvärlig att köra på särskilt m 8,5, om du tänkt det som enda segel till att börja med. Även om den tar 8,5 som störst.
    7,5 tror jag skulle räcka bra.

    148L Den blir nog lite väl stor, särskilt om du tänkt dig lite vågor…

    Bic Techno 135L skulle ju vara en gyllene medelväg, men 8,5 segel kan bli lite väl stort även för den. Rek. största 8,0.

    Har själv haft en Techno 135L, någon årsmodell tidigare men jag tror inte shapen skiljer så mycket. Riktigt trevlig bräda och funkar bra i många förhållanden. Absolut inga problem i lättvind, du tar dig alltid hem.
    Väger själv 85kg och den funkade jättebra för mig, men har gått ner på lite mindre brädor… 125L o 110L, funkar fortfarande bra…
    På 125:an är det inga problem att dra rigg, men blir besvärligt på 110L.

    Vet inte om du blev nå klokare av detta, men 148L tycker jag går bort.

    117L… Gränsfall, men är du envis så funkar nog den också. Men behöver nog mer vind än 4m/s…

    Vill du segla i lättvind, så titta på segel med ett par cambers, som ger seglet en bra profil och har ett brett vindregister.

    Kolla också vilken fena som medföljer brädan, ska du ha största segelstorleken enl brädans rek. så behöver du garanterat en längre fena också…

  • kathalon

    Medlem
    23 april, 2010 vid 13:25
    BooMan;608180 wrote:
    117-litaren blir nog lite besvärlig att köra på särskilt m 8,5, om du tänkt det som enda segel till att börja med. Även om den tar 8,5 som störst.
    7,5 tror jag skulle räcka bra.

    148L Den blir nog lite väl stor, särskilt om du tänkt dig lite vågor…

    Bic Techno 135L skulle ju vara en gyllene medelväg, men 8,5 segel kan bli lite väl stort även för den. Rek. största 8,0.

    Har själv haft en Techno 135L, någon årsmodell tidigare men jag tror inte shapen skiljer så mycket. Riktigt trevlig bräda och funkar bra i många förhållanden. Absolut inga problem i lättvind, du tar dig alltid hem.
    Väger själv 85kg och den funkade jättebra för mig, men har gått ner på lite mindre brädor… 125L o 110L, funkar fortfarande bra…
    På 125:an är det inga problem att dra rigg, men blir lite besvärligt på 110L.

    Vet inte om du blev nå klokare av detta, men 148L tycker jag går bort.

    117L… Gränsfall, men är du lite envis så är nog den bästa valet.

    Vill du segla i lättvind, så titta på segel med ett par cambers, som ger seglet en bra profil och har ett brett vindregister.

    Kolla också vilken fena som medföljer brädan, ska du ha största segelstorleken enl brädans rek. så behöver du garanterat en längre fena också…

    oj länkade fel AHD skulle vara 130L. Har ändrat de nu.
    Tack för svaren iaf.

  • booman

    Medlem
    23 april, 2010 vid 13:32
    Kathalon;608182 wrote:
    oj länkade fel AHD skulle vara 130L. Har ändrat de nu.
    Tack för svaren iaf.

    Ok! Då skulle jag gå för AHD:n, helt klart…

  • tegelind

    Medlem
    23 april, 2010 vid 13:59

    Tjenare
    Jag vet att det var med två pite bor när vi hadde surf skola i skellefteå för något år sedan,
    jag kommer inte ihåg vad dom hette men dom hadde nya brädor och segel så det bör finnas fler i piteå som surfar, annars är du välkommen ner till skellefteå och surfa med oss.
    Du kan prova att ringa till Ulf åström det var han som hadde träffen han kanske har kvar namnen på dom. / petter

  • mahi

    Medlem
    23 april, 2010 vid 14:39

    Du får ju lite olika bud på volym, men 120-130 l, lite jobbigare i början men betydligt roligare sen. 150 l lättare i början men tröttnar fortare.

    Det fina i kråksången är att om du väljer ex 120-130 l så kan du behålla den framöver som lättvindsbräda och bygga på med en mindre som hårdvindsalternativ.

    Stirra dig dock inte blind på volymen, snarare är det bredden som är intressant ffa möjligheten att ta ett stort segel samt stabiliteten i början.

    Jag hade satsat på en bräda med bredd 70-75 cm, undvikit Bic´s hinkplastkontruktioner.
    Iof hållbarare men tunga och sladdriga (icke styva) vilket gör att du planar betydligt senare och det blir jobbigare och köra.

  • kathalon

    Medlem
    23 april, 2010 vid 14:48
    mahi;608194 wrote:
    Du får ju lite olika bud på volym, men 120-130 l, lite jobbigare i början men betydligt roligare sen. 150 l lättare i början men tröttnar fortare.

    Det fina i kråksången är att om du väljer ex 120-130 l så kan du behålla den framöver som lättvindsbräda och bygga på med en mindre som hårdvindsalternativ.

    Stirra dig dock inte blind på volymen, snarare är det bredden som är intressant ffa möjligheten att ta ett stort segel samt stabiliteten i början.

    Jag hade satsat på en bräda med bredd 70-75 cm, undvikit Bic´s hinkplastkontruktioner.
    Iof hållbarare men tunga och sladdriga (icke styva) vilket gör att du planar betydligt senare och det blir jobbigare och köra.

    så AHD skulle funka tycker du då?

    Fanatic
    Mistral
    JP
    Nash

    Någon ni kan rekomendera för freeride på 130L. Om jag skulle hitta en till rätt kurs

  • imported_macts

    Medlem
    23 april, 2010 vid 15:19
    Kathalon;608195 wrote:
    så AHD skulle funka tycker du då?

    Fanatic
    Mistral
    JP
    Nash

    Någon ni kan rekomendera för freeride på 130L. Om jag skulle hitta en till rätt kurs

    Alla dom märken du anger gör bra brädor. Så hittar du en runt 70 bredd i den storleken så kommer den att funka

  • kathalon

    Medlem
    23 april, 2010 vid 15:39
    MacTS;608196 wrote:
    Alla dom märken du anger gör bra brädor. Så hittar du en runt 70 bredd i den storleken så kommer den att funka

    Perfekt tack så mycket.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.