Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Longboard+Vindsurfing?

  • Longboard+Vindsurfing?

    Publicerad av electus på 27 mars, 2011 vid 12:49

    Hej!
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=JhYo1DrrmSA&feature=related”]YouTube – Windskating IKEA Eching[/ame]

    Jag har länge åkt longboard och tänkte testa att åka med segel, precis som han i filmen. Eftersom jag inte alls är insatt i vindsurfing så tänkte jag fråga vad ni här på surfzone tycker om idén. Jag skulle gärna vilja ha tips på hur man bäst skulle kunna fästa seglet och vilket segel som skulle passa bäst.

    Tack på förhand:smile:

    mr-jibe svarade 13 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 mars, 2011 vid 13:13

    Jag har inget svar på Din fråga men ett råd:

    Killen på bilderna har bara hjälm och ser i övrigt helt oskyddad ut. Skaffa en sats med knäskydd, armbågsskydd och handledsskydd på Biltema (nästan gratis)!

    På vintern kan Du åka isbräda – samma teknik!

  • styret

    Medlem
    27 mars, 2011 vid 13:22

    bara borra ett hål framför framtrucken och skruva fast mastfoten där.

    Jag vet att en del borrar bakom trucken med för att kunna göra lite trick.

    Jag tror att Du ska satsa på ett rätt litet segel. runt 4 kvadrat kanske. det går rejält fort även vid låga vindstyrkor.

  • electus

    Medlem
    27 mars, 2011 vid 13:37
    Herr Pelegrin;650552 wrote:
    Jag har inget svar på Din fråga men ett råd:

    Killen på bilderna har bara hjälm och ser i övrigt helt oskyddad ut. Skaffa en sats med knäskydd, armbågsskydd och handledsskydd på Biltema (nästan gratis)!

    På vintern kan Du åka isbräda – samma teknik!

    Skydd har jag så det blir inget problem!

    styret;650553 wrote:
    bara borra ett hål framför framtrucken och skruva fast mastfoten där.

    Jag vet att en del borrar bakom trucken med för att kunna göra lite trick.

    Jag tror att Du ska satsa på ett rätt litet segel. runt 4 kvadrat kanske. det går rejält fort även vid låga vindstyrkor.

    Jag är en rätt erfaren longboardåkare men har endast vindsurfat ett fåtal gånger, tror du att jag kommer bli mest nöjd med att borra framför eller bakom trucken, och vilken skillnad i åkupplevelse kommer de olika monteringarna att ge?

    Har du några konkreta tips eller länkar till segel som skulle kunna funka, det blir nog begagnat jag köper eftersom jag inte orkar lägga en himla massa tusenlappar på ett nytt segel.

  • mr-jibe

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 15:35

    Om du kollar här på surfzone finns en RÄTT stor begagnatmarknad med i stort sett bara små vågsegel på runt 4kvadrat 😉

    http://www.surfzone.se/ppc/showcat.php?cat=13 kolla här så är jag övertygad om att du bör hitta något bra till rimligt pris.

  • styret

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 17:39

    jag har bara kört framför trucken och tyckt att det har funkat bra så ska du bara bränna runt tror jag du kan göra detsamma.

    det är ju bara ett 8-9 mm hål som ska borras så testa båda två. det är ju inget som påverkar brädan något värst.

  • electus

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 17:40
  • marden

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 17:54

    vilket som..
    du borde få ett segel för några hundra max 500kr som är lämpligt (du ska ha ett utan camber(=latthållare mot masten))
    men sen ska du ha en kort passande mast till 370-400cm (rdm eller sdm)=olika diameter) vilket kan bli svårare att hitta billigt ca 700-1500kr
    där kan segel med varitopp göra det lättare att hitta rätt mast längd
    och en bom borde nån ha att skänka…
    mastfot och mastförlängare behövs också några hundra till

  • mr-jibe

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 18:49

    Jag skulle säga att du köper ett så billigt, det där med revor i mastfickan vet jag inte huruvida det påverkar funktionen men ramlar du med brädan på asfalt kommer antagligen seglet få en o annan reva 🙂

  • electus

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 15:02
    Mården;650672 wrote:
    vilket som..
    du borde få ett segel för några hundra max 500kr som är lämpligt (du ska ha ett utan camber(=latthållare mot masten))
    men sen ska du ha en kort passande mast till 370-400cm (rdm eller sdm)=olika diameter) vilket kan bli svårare att hitta billigt ca 700-1500kr
    där kan segel med varitopp göra det lättare att hitta rätt mast längd
    och en bom borde nån ha att skänka…
    mastfot och mastförlängare behövs också några hundra till

    okej så riggen kommer att gå på cirka 1500 sammanlagt?

  • mr-jibe

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 18:41

    Allt beror ju på vad du hittar för grejer o till vilket pris (captain obvious comes to the rescue) men du får nog räkna med summor kring 1500 😀

  • freed

    Medlem
    30 mars, 2011 vid 10:15

    Jag tror du kan hitta en rigg för detta ändamål betydligt billigare än så.
    Jag körde för många år sedan på en vanlig skateboard. Tog då en avdankad glasfibermat och ett dacronsegel från -90 talet, det funkade helt perfekt i början, åtminstone tills man börjar bli vass och ställer högre krav.

    Kanske finns det någon i närheten som har en gammal rigg bakom garaget…men det är nog läge att köpa den och inte låna. Risken är stor för att du har sönder prylarna när du börjar få upp farten.

  • andersbq

    Medlem
    30 mars, 2011 vid 20:29

    Jag har åkte otroligt mycket wind skate i mina dagar, har aldrig fått en skråma, då är det värre med longboard i trafik.
    skaffa en gammal vågrigg runt 4,0-5.5, åldern spelar ingen roll, typ från -89 funkar också. värde 100 pengar typ. om du bor i GBg kan du få en mast av mig för en krona.
    Det händer att man tappar grejorna och då skrapar man mest bommen = ta en skitbom, helst en smal.
    du fäster jointen direkt i brädan med en mutter under, ingen mastfot behövs.

  • m3lk3r

    Medlem
    31 mars, 2011 vid 20:40

    Jag har varit på gång att bygga en longboard avsedd för det men det har inte blivit någon.. Jag bygger ju longboards ändå så jag vet ju hur man ska göra.. Jag tycker att du borde bygga dig en ny longboard som är avsedd för en mastfot, vanliga brädor kan bli väldigt svaga av ett litet hål så 4×4 björkplywood med lim för utomhus bruk i måtten 800×30/25 tror jag funkar bäst. Då har man en tålig bräda med bredd så man kan stå på olika sätt. Kostar ca 200 spänn för bygget och 100 spänn för grippa – värt!

  • styret

    Medlem
    31 mars, 2011 vid 20:42

    frågan är bara varför man skulle orka skruva ihop joint och kopp/pinne för samma peng som det kostar att köpa en komplett mastfot?

  • marden

    Medlem
    1 april, 2011 vid 05:14

    Menar du att brädan inte skulle hålla med ett 8mm hål längst fram ??
    Är den så på gränsen byggd borde man beställa dom efter vad man väger mätt i gram..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Longboard+Vindsurfing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.