Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Målen för säsongen?!

  • Kjello

    Gäst
    20 januari, 2009 vid 21:34
    Knatte;526281 wrote:
    Var ute och seglade 4 ggr tror jag ?? Jag seglar bara i planande förhållanden, men tydligen klarar inte kroppen av maxbelastningen som vindsurfande innebär:mad: Kanske skulle satsa på stor bräda och knappt planing istället 😉
    Sportande som inte innebär toppbeslastning typ cykla, paddla funkar bättre..

    Måste browsa upp och såg;
    Är det bara toppbelastning som räknas, jag tycker det är optimalt med surfing, mjukt, man behöer sällan ta i mer än nödvändigt, allt däremellan fungerar, det är optimala mjuka träningen (så är det för mej) obegränsat.
    Känner man inte för maxfart längre, så finns alltid annan kul surf som känns rätt.
    tills man känner för det maximala igen, man gör som man vill, så länge man vill.

  • Knatte

    Gäst
    21 januari, 2009 vid 05:50

    @Kjello 526611 wrote:

    Måste browsa upp och såg;
    Är det bara toppbelastning som räknas, jag tycker det är optimalt med surfing, mjukt, man behöer sällan ta i mer än nödvändigt, allt däremellan fungerar, det är optimala mjuka träningen (så är det för mej) obegränsat.
    Känner man inte för maxfart längre, så finns alltid annan kul surf som känns rätt.
    tills man känner för det maximala igen, man gör som man vill, så länge man vill.

    Visst kan man vindsurfa mjukt också.. Men även mjuk surfing kan nog räknas in som toppbelastning för min kropp. Surfing även i sin lättaste form är ansträngade tillräckligt om du har begränsade kroppsresurser:blush:

    Har du normal fysik är det inga problem att surfa. Kan du max utnyttja 60-70% av din normal kapacitet, så blir läget något helt annat:mad:

    Jag körde ju isbräda någon timme för snart 3 veckor sedan och har långt ifrån återhämtat mig efter det. Tror det handlar om att det är så av/på och plötsliga arbetsbelastningar som spökar till det..:mad2:

    Svårt att förklara för någon som aldrig har varit riktigt skadad på samma sätt som mig. Med ett benbrott finns ju en prognos och rehabperiod på. Min skada är ju livslång, utan någon prognos alls

  • klang

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 08:13

    @tobhed 526606 wrote:

    Klang, du är min hjälte =)

    Hahaha… tack, jag behöver allt stöd jag kan få… kanske en stödgrupp senare i år som hjälper till med att limma ihop lattor och tjepa slalombrädor…

  • badjanne

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 08:32

    @Klang 526654 wrote:

    Hahaha… tack, jag behöver allt stöd jag kan få… kanske en stödgrupp senare i år som hjälper till med att limma ihop lattor och tjepa slalombrädor…

    Om du lär mig göra såna där fina Hollywood jippar skall jag lappa ihop dina prylar

  • rasmus_w

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 09:28

    @Knatte 526639 wrote:

    Har du normal fysik är det inga problem att surfa. Kan du max utnyttja 60-70% av din normal kapacitet, så blir läget något helt annat:mad:

    Använder du pulsmätare när du surfar/motionerar? Pulsen är ju ett mått på hur mycket av sin kapacitet man utnyttjar. Det ger inte hela bilden men det är ju i alla fall nåt som går att mäta. När jag glider fram med “lagom” drag i 7.0 så ligger min puls ungefär på 60-70 % av max. Högre puls än så får jag egentligen bara av att segla överriggad. Med småsegel ändrar sig bilden.

  • appel

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 11:45

    @Rasmus_W 526669 wrote:

    Använder du pulsmätare när du surfar/motionerar? Pulsen är ju ett mått på hur mycket av sin kapacitet man utnyttjar. Det ger inte hela bilden men det är ju i alla fall nåt som går att mäta. När jag glider fram med “lagom” drag i 7.0 så ligger min puls ungefär på 60-70 % av max. Högre puls än så får jag egentligen bara av att segla överriggad. Med småsegel ändrar sig bilden.

    Dunkerbeck ligger visst på 185 i puls vid slalomkörning enligt tyska surf.
    Borde vara nära 100% vid hans ålder… (sidesteppar lite i tråden)

  • mes

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 12:12

    Komma upp i tio surfdagar (bom-körningar borträknade) på ett år…jag var nära 2008…
    Våga testa framåtloop.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 12:29

    @appel 526681 wrote:

    Dunkerbeck ligger visst på 185 i puls vid slalomkörning enligt tyska surf.
    Borde vara nära 100% vid hans ålder… (sidesteppar lite i tråden)

    Jag är bara två år yngre än han, och jag kommer över 190 när jag kör spinning (jag gissar att min maxpuls ligger straxt över 200), så det ska man nog inte lita på. Speciellt som han är elitidrottare och har tränat hårt under hela sitt liv så man ska nog inte ta för givet att hans maxpuls sjunkit ett slag per år som den gör för folk som inte tränar. Stor muskelmassa håller också maxpulsen uppe och han är ju hyfsat vältränad.

    Jag fattar faktiskt inte alls varför surftidningar jämt ska hålla på och skriva ut vad surfares absoluta puls är. Om man inte vet maxpulsen så säger det absolut ingenting.

  • jester

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 14:22

    Många som missat att detta är slalom/speed-sektionen.. 🙂

  • Knatte

    Gäst
    21 januari, 2009 vid 16:00

    @Jester 526696 wrote:

    Många som missat att detta är slalom/speed-sektionen.. 🙂

    ha, ha :tongue: Lite OT är det ju… Men vi pratar ju i alla fall slalom/speed relaterade saker :p

  • mahi

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 19:35

    Bli bättre på gipparna, ffa fler fullplaningsgippar.
    > 35 knop i top
    Average > 33 knop

  • tobhed

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 19:51

    Segla på Haga när det är riktigt bra förhållanden & sätta en average runt 40 knop. Känns som om båda målen skulle kunna uppnås vid ett och samma tillfälle till hösten.

  • surfan

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 21:20
    Klang;526654 wrote:
    Hahaha… tack, jag behöver allt stöd jag kan få… kanske en stödgrupp senare i år som hjälper till med att limma ihop lattor och tjepa slalombrädor…

    Då finns jag till hands bara att ringa :cool2:

  • carl-r

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 23:34

    @Klang 526475 wrote:

    Feedback 2007
    1.) Misslyckades
    2.) Misslyckades
    3.) Misslyckades
    4.) Misslyckades

    Nya mål 2008
    Jag kör samma mål 2008…

    2009 då?

  • mes

    Medlem
    22 januari, 2009 vid 09:49

    @Jester 526696 wrote:

    Många som missat att detta är slalom/speed-sektionen.. 🙂

    Ah…isf klämma 30+ med min nya FSW…;)

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Målen för säsongen?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.