Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastfot och nybörjarbräda

  • Mastfot och nybörjarbräda

    Publicerad av l3ll3 på 17 juli, 2013 vid 06:10

    Tja!

    Mitt första inlägg på det här forumet. Jag har en gammal Prosurfer (nybörjarpråm) från 80-talet på landet. Allt är i dugligt skick förutom mastfoten, som har gått av. Denna gamla pryl ser inte ut som dagens mastfötter. Är det någon som vet ifall det går att få tag på en sådan, som är hel?

    Om inte det går får jag nog se mig om efter något modernare. Frågan är då vad jag ska ha? Jag håller till i St:Anna skärgård, där vindarna är rel. svaga och ojämna. Dessutom är det dåligt med vågor. Jag är i princip på nybörjarnivå så jag måste ha något som är rel. stabilt. Jag skulle inte ha något emot ett paket som kan komma upp i skapliga hastigheter utan stark vind… Tips på något lämpligt mottages tacksamt!

    Mvh,

    /LS

    jester svarade 10 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • bicless

    Medlem
    17 juli, 2013 vid 07:06

    Hej

    Gummijointen kan du byta om du har alla andra grejer. Det finns på närmaste surfbutik typ SurfSPot :). Om du saknar delarna som sakll sitta i brädan så kan man inte köpa dem längre.

    Överväger du uppgradera till en mordenare bräda får du en roligare pryl, lättare, mer lättsvängd, mer lättplanad. Föreslår att du leter efter nått som är minst 75 brett och max 12 år gammalt (dvs tillverkat på 2000-talet). Alla surfbutiker har denna typ av bräda från sitt märke (Fanatic, AHD, Starboard, JP, RRD, Exocet, Goya). Själva märket spelar mindre roll bara brädan är modern och har rätt bredd. Kolla in köp och sälj här på surfzone också.

  • l3ll3

    Medlem
    17 juli, 2013 vid 07:38

    Toppen! Jag börjar med att kontakta Surfspot 🙂

    Om jag satsar på en ny (eller nyare begagnad) bräda och kollar efter den typ som du tipsar om… Kallas den modellen för något speciellt? Det finns ju en uppsjö av kategorier, t.ex. formula, freeride, freestyle, slalom, wave…

  • l3ll3

    Medlem
    18 juli, 2013 vid 06:37

    @L3LL3 713059 wrote:

    Toppen! Jag börjar med att kontakta Surfspot 🙂

    Om jag satsar på en ny (eller nyare begagnad) bräda och kollar efter den typ som du tipsar om… Kallas den modellen för något speciellt? Det finns ju en uppsjö av kategorier, t.ex. formula, freeride, freestyle, slalom, wave…

    Tar och “bumpar” denna tråd och hoppas att någon kan svara på frågan om modell…

  • intrepid

    Medlem
    18 juli, 2013 vid 07:40

    Hej,

    Freeride !

  • pedersen

    Medlem
    18 juli, 2013 vid 08:08

    Har själv letat efter en freeride i lämplig storlek till min bror ett tag nu. Finns inte mycket begagnat och dyker något upp på Surfzone eller blocket så är det sålt på en halvtimme 🙁
    Dessutom är ofta priserna så att man lika gärna kan kolla på nytt.
    Lycka till.

  • l3ll3

    Medlem
    18 juli, 2013 vid 10:56

    Ok, tack! De här brädorna som går under beteckningen formula då, de är ju korta och breda samt verkar plana lätt/fort. Är de mer svårseglade?

  • bicless

    Medlem
    18 juli, 2013 vid 21:21

    Ja, de är mycket mer tekniska att segla. Sikta på freeride. 72-85 bred. Formula är 100 bred.

  • l3ll3

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 18:08

    @Bicless 713055 wrote:

    Hej

    Gummijointen kan du byta om du har alla andra grejer. Det finns på närmaste surfbutik typ SurfSPot :). Om du saknar delarna som sakll sitta i brädan så kan man inte köpa dem längre.

    Beställde en gummijoint, men den passar inte… Eller rättare sagt jag vet inte hur jag ska få isär den undre delen av bef. trasig mastfot för montering av joint. Kolla bilder här: http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/2780/mastfot-till-80-talare/. Om någon har en idé, berätta gärna…

  • tsss

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 21:51

    @L3LL3 713273 wrote:

    Beställde en gummijoint, men den passar inte… Eller rättare sagt jag vet inte hur jag ska få isär den undre delen av bef. trasig mastfot för montering av joint. Kolla bilder här: http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/2780/mastfot-till-80-talare/. Om någon har en idé, berätta gärna…

    hej

    Se mitt inlägg om hur man gör för att enkelt kunna använda en modern mastfot på en gammal bräda
    (Obs att det skall vara M8 gänga på “muttern” som du plastar fast) Angående att få isär en gammal mastfot så kan det ha sina sidor, oftast använde man blandat med rostfria grejor o dito av vanligt järn så man får såga isär grejerna – inget att hålla på med, bara att slänga

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?91366-mastfot

  • gustav1980

    Medlem
    23 juli, 2013 vid 03:30

    Men är det trots allt inre bättre att satsa på nyare prylar, jag ser vettiga objekt både från Jp & rrd på köp/sälj. Segel på 7-8 kvadrat är lämpliga till denna typ av brädor och ger dig planing i 7 m/s 🙂

  • l3ll3

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 08:03

    Vart tusan hittar ni billiga riggar? Själv lyckas jag knappt finna några kompletta paket alls… De få som jag har sett ligger på 3000:- och uppåt 🙁

  • jester

    Medlem
    26 juli, 2013 vid 12:22

    3000:- för en bra rigg som inte är lastgammal tycker jag är ett bra pris. Jämför med nypriserna…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastfot och nybörjarbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.