Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastfoten gick sönder

  • Mastfoten gick sönder

    Publicerad av animar på 9 juli, 2015 vid 15:46

    Det blåste en hel del i byarna i tisdags och jag var ute och hade jättekul tills det small till och min mastfot gick sönder. Riggen åkte åt ett håll och brädan åt ett annat. I blåsten förflyttade sig brädan för snabbt för att jag skulle kunna simma ikapp den så nu låg jag i en farled och simmade med riggen. I alla fall, jag känner mig som en idiot för jag visste inte att man måste köpa nya mastfötter regelbundet eller i alla fall byta ut delar. Min mastfot var lastgammal. Då kommer nästa tanke, vad är det mer jag missat? Vilka delar slits och behöver bytas, vad skall man checka och hur ska man checka så att man undviker farliga situationer? Några goda råd?

    cajan svarade 8 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • g_l

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 17:18

    Ruggigt!! Bevisligen kom du i land, men hur gick det med brädan och riggen?

    Var själv ute i tisdags, och hade inte velat ligga och sprattla utan bräda i en farled.

  • robin

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 17:19

    Mastfoten är det viktigaste. Jag byter joint varje eller vart annat år. Om du har en mastfot med pinne så kolla även att den sitter bergfast utan att glappa.

    Saker som är jobbigt när de går sönder:
    Mast – om du ser någon liten spricka så laga eller kassera, den kommer att gå av.
    Bom: kan gå av, men vanligare är nog att mastfästet går sönder pga korrosion.
    Segel: brukar tack och lov vara åtminstone halvt användbara även med större hål.
    Fena: grundstötningar är tyvärr svåra att komma ifrån, men händer ju åtminstone där man bottnar. Skulle det hända långt från stranden så kan man sätta selen runt brädan vid bakstroppen för att få något som håller emot för sidbelastning. Har aldrig gjort detta själv, men det låter rimligt.

  • animar

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 18:30

    Tack för infon. Nu skall jag ta mig tid att checka allt noga. G_L; Jag simmade med riggen och nej det var inte verkligen inte roligt för jag förstod att jag var svår att upptäcka i vattnet. Nära land såg några campare mig och gick ut med en liten motorbåt. Dom åkte och plockade upp brädan åt mig. Allt slutade väl men nu funderar jag på att alltid segla med en telefon. Fast det var flera seglare på vattnet var det ingen som såg vad som hände eller att jag försvann.

  • staffomania

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 19:07

    Mastfötterna kanske man borde byta ut. Kört på mina två sen 2007.

  • animar

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 19:42

    Min var något år yngre så, ja, det är dags att köpa nya.

  • robin

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 19:50

    Det räcker oftast med jointen. Min äldsta mastfot som jag körde med senast igår är en streamlined från mitten av 90-talet.

  • cajan

    Medlem
    9 juli, 2015 vid 20:02

    Kolla tamparna, när du riggar. Vid slitna, byta innan du ger dig ut.
    Hatar att behöva simma pga en liten tamp 😏

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastfoten gick sönder

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.