Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui no ka oi

  • mag

    Medlem
    15 januari, 2010 vid 17:30

    Jo, en vågsurfare blev mat där för något år sedan.
    M

  • per_m

    Medlem
    15 januari, 2010 vid 19:06

    åt sälen eller sköldis??

    (får nog höja nivån nu…)

  • erik_f

    Medlem
    15 januari, 2010 vid 20:55

    Nu måste jag fråga efter alla dessa läckra inlägg: Var hittar jag en bra spotguide för Maui?

    /Erik

  • mag

    Medlem
    16 januari, 2010 vid 09:28

    Börja med att söka efter Maui på forumet ganska snart har du hittar spots.
    M

  • lars_k

    Medlem
    16 januari, 2010 vid 17:34

    Var vid Kuau igår och tog lite bilder på Jesper mfl. Här en bild på Jesper på väg att smacka läpp.
    Fler bilder här: http://picasaweb.google.se/RillesSurf/100115_kuau_kanaha?feat=directlink

    Själv drog jag till Kanaha istället och fick en najs session.

  • surfpunk

    Medlem
    16 januari, 2010 vid 18:16

    Ser riktigt härligt ut, nån gång till i livet måste jag bara åka till Maui!

    Vet någon om svensken Samuel bor kvar på ön, han körde ju strap in på jaws bla när jag var där för en 7-8 år sedan, rätt grymt!!

  • mag

    Medlem
    16 januari, 2010 vid 20:45

    Snyggt jeppe!
    M

  • ola-h

    Medlem
    16 januari, 2010 vid 23:20

    Snygg sväng av Jeppa där. Klockren tajming.

  • fnassel

    Medlem
    17 januari, 2010 vid 16:50

    Okej, Jag ger mig! Jag fan bilderna här. Dock inte jeppes men väl på jeppe. Man tackar för inspirationen!

  • jesper_b

    Medlem
    17 januari, 2010 vid 16:51

    Traden är som sagt tillbaka för två dar sedan!!!! Kul att träffa dig Lars K/Rickard och din familj. Rätt säker på att vi sets på Åsa nån gång men då med fullgummidräkt och jag tror du med hjälm. Sorry för att jag inte kände igen dig direkt. Tack för bilderna också. Tror det är mina första staplande vågor du fotade, dock. Snällt av dig Mag och Ola, men egentligen var det skitdåligt timat. I vart fall bottensvängarna som påbörjade på tok för tidigt (lite ovan vid dumpande Kuau-vågorna och tog det säkre före osäkra och gick för tidigt – resultatet blev för uttdragna långa svängar i botten och lite dåligt med fart)

    Förhållandena blev bättre och bättre allt eftersom (vred till lite mer side-off sena eftermiddagen) och vinden knökade på riktigt bra. Jag var faktiskt lite överriggad och överbrädad med min 5.0 och 85l ett tag. Dock tycker jag timingen också ökade mot slutet = mer spray och lite luft under brädan.

    Igår var det repris, lite mindre vågor och lite mindre trade, men grymt fint…

    Aloha!

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    17 januari, 2010 vid 16:59

    OK, men sega bottensvängar syns inte på toppsvängsbilder. Det är alltid grymt snyggt när man liksom kommer under läppen så där, mycket coolare (och skönare) än en “flack” airial om du frågar mig. Kör hårt!

  • jesper-b

    Medlem
    1 februari, 2010 vid 11:20

    Tja då var man tillbaka i Svedala. Landade på Bromma (fasen vad smidigt) för exakt en vecka sedan. Har haft mycket jobb (och så dessa dj-la Pipelinetävlingar som förstör nattsömnen) och inte riktigt hunnit smälta årets julresa någorlunda förrän nu. Hur som helst:

    5,5 veckor på Maui över jul är alltid bra. Ibland regnar en vecka eller två bort. Ibland blåser det on-shore och är allmänt lurigt, ibland är det lätt trade och världens bästa vågsegling, ibland blir konavinden helt galen och stoppar alla aktiviteter, och i bland är det som det var denna gång – det finaste möjliga vintervädret hela tiden. Det innebär att ett högtryck parkerar rakt över öarna och håller undan alla starka vindar, oavsett om det är kona eller trade. Resultatet blir superlätt trade eller superlätt kona och finaste möjliga glasiga surf. Är det dessutom det mest extrema El Ninjo på 15-20 år så radar XXL svall på XXL svall upp sig och surfet blir inte bara bra det blir stort!

    Det är väl lite som att svära i kyrkan att skriva som följer, men jag har i rätt många år velat surfa mer på mina Mauiresor i förhållande till vindsurfing. Har t ex funderat på att kanske hänga lite mer tid på North shore, dvs Oahu för att få till lite mer surffokus, men väl på Maui så blir det oftast sån grym vindsurf att man inte orkar surfa, eller känner att den tid man inte vindsurfar borde gå till familjekul. I år blev det dock 90% surf och 10% vindsurfing – exakt vad jag har velat ha och exakt vad min surfing behövde.

    Min favovåg är vänstern på middles (Hookipa), men den var oftast för stor för mig denna resa. Fick väl 4-5 sessions där, varav alla var magiska. Den sista (förlåt, senaste) var morgonen samma dag som vi skulle flyga hem – började med kanske mitt livs bästa våg. Otroligt skön avslutning på den surfresan!!! Dan innan lyckades vi få till lite familjesurf på sydsidan och det var en av de bästa dagarna där på hela resan. Tora (11-årig dotter) plockade våg på våg och Svea (8-årig dito) började komma igång lite mer på allvar. Min lillskit till son Hilding på 4 år som tidigare varit fegast i familjen börjar äntligen gå loss. Vägrar få hjälp, men man ser ambitionen på honom när han härmar alla andra kids med boogerboards i shore-braket. Annars har det blivit mycket Kanaha och hamnen pga de ovanligt stora svallen. Nedre Kanaha kan ju faktiskt blir på riktigt om det trycker på ordentliga svall även med väst i. Fick några rätt håriga resor där på dumpande feta vänstrar. Högern är annars oftast bäst, längt ner mot hamnen, när det är stort, men också mycket mindre pulver, som goofy sitter jag gärna på vänstern även om den är lite elakare och stökigare. Sen fick jag guidning ut till lite brakes på övre jag inte visste existerade, bland det finaste och mest kritiska jag surfat!

    Vindsurfingmässigt kunde det inte ha blivit en så mycket bättre avslutning. Sista helgen inledde med en halvlätt förmiddag i ok size på Kuau. Loggo med kanske en och annan enstaka mast. Riktigt kul och som sagt ganska glest mellan de större så det var inte några problem. Sen kom en front och det vred upp till tokmycket on-shore och om det inte hade varit så lite vindsurf innan hade nog ingen fortsatt. Påminde en hel del om ett stort on-shore-Torö, med helt sönderblåsta vågor och konstiga sektioner. Jag körde väl på en stund för motionens skull. Härligt med dock Lars K/Rille som gjorde Kuau-debut. Inga som helst problem och numera säkert självförtroende nog att rippa där även de större och bättre dagarna. Alltid kul med nya glada ansikten bland alla gamla locals. Vilken snygg 5.5a du skaffat föresten och nu ryktas det även om språnkans superbräda från Quatro. Tänk vad en lite Mauitrip kan göra – grattis!!

    Den sista helgen fortsatte med en riktigt nasty stor Kuau-dag. Det såg inte helt perfekt ut när jag kom dit vid lunch. Inte en kotte ute trots rätt hård trade, idag med MYCKET side-off. Konstant mast med tätt mellan setten och mycket vatten som strömmade runt. Dessutom ett och annat megaset var 10 minut. Ej optimalt, för mycket vatten och för tätt mellan setten. Samtidigt är det just dessa dagar man får sina största upplevelser. Många inklusive några av de bästa Kuau-ripparna (Jake, Pascal, Russ) valde att köra Kanaha, där det tydligen var Maui-mast också (säger lite om hur mycket tryck det var denna dag), jag valde att hänga kvar på Kuau. Första person ut missade och sögs iväg i strömmen, blev den långa simningen in till Tavaras-stranden. Nästa person var jag. Tog nog närmare en halvtimme för mig att ta mig ut. Tror det hade kunnat gå mycket snabbare och enklare men med tanke på dagens statistik före mig (100% kom inte ut) så tog jag det säkra för osäkra och kycklinggippade hellre än chansa. Väl ute så droppade jag av vågorna rätt tidigt, men första gången jag hamnade på insidan var det inga megaproblem att pipa ut mellan storsetten. Seglade som en tok i typ 4 timmar. Det blev bara bättre och bättre. Tror vågsizen peakade runt 3 halv 4 och 4 var jag så slut som en vindsurfinggalning med sista vindsurfingdan på Maui kan bli. Grejen var att tidvattnet var på väg upp och det blev finare och finare skuldror och mer och mer kanaler att ta sig ut – gradvis förändring från nasty till epic! Gick bara inte att forsätta, samtidigt som det kändes helt kriminellt att avsluta dagen med att sitta och kolla på alla fantastiska vågor och rides. Visst fasen ÄR vindsurfing löjligt kul när det är så här!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Hur som helst blev det en fantastisk avslutning på en fantastisk Mauiresa. Jag tycker alla mina resor till Maui alltid är fantastiska, men den här var nog en av de bättre.

    Nu har det kommit fler svenskar till ön och ännu fler på gång. Tyvärr innebär väl det att det kommer inte bara svenskar utan lite mer vindsurfare från lite var stans. Tycker dock inte crowdproblemet är något att bråka om. Tvärt om är folk otroligt glada och hjälpsamma mot alla som kommer. Till och med vad gäller surfet så var det lite mindre crowd denna gång. Den urdåliga ekonomin och Hawaiis knäande turistindustri innebär att det även är mindre surfare på öarna. Skit pommes – hur fasen kunde jag åka hem???

    Maui no ka oi

    /JB

  • douglas-l

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 04:54

    Jesper, har alltid följt dina reseskildringar. Är nu på Maui för första gången sen 2 dagar tillbaka. Sakta börjar jag hitta rätt, mycket tack vare alla vänliga människor. Alex på HiTech plockade ihop bra grejer, Mats O guidade runt mig på dom olika spoten och nödvändiga inköpsställen.
    Maui känslan som du ofta beskriver börja infinna sig…lugnt, skönt, ingen stress. Har SUP:at i 2 dagar nu…är helt tagen av dom grymt fina vågorna och upplevelsen, såg val idag riktigt nära, bara en sån sak.
    Körde ett morgonpass med Mats på Kuau, var ute när solen gick upp, fina set rullade in..kan inte tänka mig en bättre start på dagen!

    Ja kommer trivas här!!
    //Douglas

  • lars_k

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 05:43

    Gött å läsa Jeppe! Har seglat Kuau på kona sen den brutala debuten. Var riktigt najs. Här flyter allt på som vanligt. Det kommer nog lite vind igen imorgon. O ja, på lördag plockar jag ut min nya fyrfening. Blir ball det!

  • mag

    Medlem
    3 februari, 2010 vid 10:34

    Skidorna går också bra. Inte vattenskidor då. ..
    Magnus

Sida 3 av 7

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui no ka oi

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.