Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui no ka oi

  • rrd

    Medlem
    7 februari, 2010 vid 08:46

    Jag har varit på Maui två gånger i nov-dec. 5 veckor med hemresa i mitten av dec.
    Hur säkra är vindförhållandena vid denna tid enligt din uppfattning Jesper? Vi fick vindsurf ca halva tiden mest med 4.2-4.7. Att titta på vindstatistik stämmer ju inte alltid så bra med hur man upplever vinden på vattnet.

    Vågorna var riktigt feta även med Mauimått, Kanaha stängdes ett par gånger pga vågstorleken o Peahi/Jaws levererade.

    Vi upplevde det som lugnt o skönt innan julstressen o lite folk på vattnet. Att många av dom man seglede bredvid tillhörde dom stora namnen eller skulle komma att göra det är ju alltid kul.

    Självklart ska vi tillbaka, frågan är bara när, det kräver ju lite planering med jobb o familj mm.

    //Magnus

  • per_m

    Medlem
    7 februari, 2010 vid 12:56

    …som alltid vare sig det är surf eller skidor så gäller väl det att åka dit en period då man i alla fall har chansen att få sådan förhållanden man “förväntar sig” sedan kan man alltid bli possitivt överaskad eller besviken.

    Var på Maui första gången nu i slutet okt/nov (6 v) och under den tiden var det surfbart i princip varje dag (vissa dagar guppa, andra 4,2 alt 4,7). Det som slog mig var att mot slutet attt jag såg mer fram mot 5,3 lätt då det gav fantastikt rena vågor ( även fantastiskt många fler spolningar då guppning kanske inte är min störrsta talang), nu är inte jag någon stjärna på vågen så mina krav är nog mindre än de flesta, men dessa dagar var magiska.Vad gäller vågor så hade vi någon form av swell som rullade in nästan hela tiden.

    Är detta “normalt” så är hösten enorm där bort, tillsammans med förmiddagar med fantastisk surf och familjeliv så blir det svårt att hitta bättre….men självklart beredd att försöka.

    Men som sagt en gång ingen gång, nästa gång blir det väl regn och vindstilla, men så kan det väl vara överallt.

    Vet inte vad jag riktigt ville med detta inlägg men mest att ibland känns det som vi skapar förväntningar hemma som inte har en chans att infrias och när vi sedan är där blir vi missnöjda. Som när man sitter och förväntar sig puder i Åre över nyår då det 9/10 ggr är konstsnö och -30….
    /P

  • jesper-b

    Medlem
    7 februari, 2010 vid 21:12
    RRD;597634 wrote:
    Jag har varit på Maui två gånger i nov-dec. 5 veckor med hemresa i mitten av dec.
    Hur säkra är vindförhållandena vid denna tid enligt din uppfattning Jesper? Vi fick vindsurf ca halva tiden mest med 4.2-4.7. Att titta på vindstatistik stämmer ju inte alltid så bra med hur man upplever vinden på vattnet.

    Vågorna var riktigt feta även med Mauimått, Kanaha stängdes ett par gånger pga vågstorleken o Peahi/Jaws levererade.

    Vi upplevde det som lugnt o skönt innan julstressen o lite folk på vattnet. Att många av dom man seglede bredvid tillhörde dom stora namnen eller skulle komma att göra det är ju alltid kul.

    Självklart ska vi tillbaka, frågan är bara när, det kräver ju lite planering med jobb o familj mm.

    //Magnus

    Har aldrig varit där november men väl tidigt december. Har väl aldrig kollat statistiken ordentligt men nog är den minst vind runt jul nyår. Har hört rätt entydigt att november ska vara grymmebra: Jämn fin trade och större och större vågor. De första xxl-svallen brukar inte rulla in förrän december men vem behöver dom.

    Personligen hatar jag när det är 3 stjärnor vind på windguru för Maui. Då är det nästan alltid för mycket vind och sönderblåst, så visst statistik och verklighet är ju inte alltid samma sak. Jag tror 50% segling i november ska räknas som tur, i december är det defintivit tur. Samtidigt finns det vintrar då det blåser varje dag (1993 t ex) och andra vintrar och vårar då det aldrig blåser (1996 tror jag som var förra extrema El Ninjo).

    Jag tror också vi är lite olika. Vissa åker för att få så många dagar som möjligt – effektiv träning. Andra åker för att komma bort från alla former av effektivitetstänkande. Maui på vintern passar oftast bra för den senare, ju mer vår desto bättre för den förre.

    Sen är det nog som ni andra skriver ovan. Bilderna och berättelserna är sällan från de regniga, platta eller vindlösa perioderna . skapar ju otroliga förväntingar. Maui är alltid lite olika från månad till månar, år till år. Pär M hade kalastur med vind, Lars K/Rille otur nån eller några månader senare… För mig finns två väldigt bra sätt att komma runt det där med tur och otur:

    1) Åk ofta och stanna länge! Då tar tiden med tiden ut eventuella tur/otursresor. Dessutom lär man sig både spotsen och tekniken ju mer man är på plats.

    2) Surfa och vågsegla! Visst kan det bli lite murrigt och onshorigt som inte inbjuder till nåt av dem, men oftast är det grymmefin surf när det är för lätt för vågsegling. Detta leder dock till ett nytt problem: Ska man surfa skiten ur sig en förmiddag då det är riktigt bra, men det också kan bli grymmevindsurf på eftermiddagen? Eller ska man spara lite på sig, dvs sluta surfa även om det är magiskt, tänk om det inte blir nån vind då?

    Hur man än vänder sig!

    /JB

  • mats_o

    Medlem
    8 februari, 2010 vid 05:23

    Är dålig på statistik men att luta sig mot enbart vind-siffrorna känns väl rätt risky. Mer vind på sommaren och mindre på vintern, mer vågor på vintern och betydligt mindre på sommaren – det borde väl räcka. Bättre att mäta utdelningen av glädje isåfall. Och är man beredd att surfa och eller SUPa också så lovar jag att just glädjeutdelningen blir maximal! Att däremot åka hit så här års utan att prova vare sig surf eller SUP är ju rent tokigt. Så oändligt mycket vågor som går osurfade förbi när man sitter o väntar på vind. Personligen gillar jag växlingarna mellan vindfria och blåsiga perioder. Under ett par veckor ägnar man knappt w-surfingen en enda tanke, det är bara SUP i mitt fall (i år). Sedan kommer en period av trades och då är det w-surf för hela slanten. Helt fantastiskt!!
    Imorron kl 7 är vi på lineup på Lanes igen, kan knappt bärga mig! Sedan kommer ett nytt fetingsvall med vind framåt veckan, då blir det segling. Vad mer kan man begära – this is heaven!

  • douglas-l

    Medlem
    8 februari, 2010 vid 07:04

    Har varit här en vecka nu…åkte hit med fokus på vindsurf och har nu varit i vattnet varje dag sen ja kom hit MEN på SUP!! En ny värld har öppnat sig…som sagt Lanes kl 07.00 i morgon bitti 🙂
    //Douglas

  • superkassen

    Medlem
    8 februari, 2010 vid 07:57

    Hyr ni eller har köpt SUP?
    Ska till Maui i Mars och står i valet mellan stor vågbräda eller SUP.
    (Hade i första hand tänkt vindsurfa, har aldrig provat SUP)

    Om man köper en SUP går det att ta hem till Europa som ‘vågsurf’ utrustning? Tänkte på kostnaden på inköp + frakt mot köpa i Sverige.

    Tips?

    ~Henrik

    2fast4u;597751 wrote:
    Har varit här en vecka nu…åkte hit med fokus på vindsurf och har nu varit i vattnet varje dag sen ja kom hit MEN på SUP!! En ny värld har öppnat sig…som sagt Lanes kl 07.00 i morgon bitti 🙂
    //Douglas
  • jesper-b

    Medlem
    8 februari, 2010 vid 08:23
    superkassen;597756 wrote:
    Hyr ni eller har köpt SUP?
    Ska till Maui i Mars och står i valet mellan stor vågbräda eller SUP.
    (Hade i första hand tänkt vindsurfa, har aldrig provat SUP)

    Om man köper en SUP går det att ta hem till Europa som ‘vågsurf’ utrustning? Tänkte på kostnaden på inköp + frakt mot köpa i Sverige.

    Tips?

    ~Henrik

    Maui är den ö som SUP har utvecklats mest på. Nutidshistorien börjar med Laird som SUPar omkring i mitten av 90-talet. Idag finns allt från rundbottnade 17 fots långa down-winders till små fishliknande under 8 fots quads gjorda för lite mindre vågor.

    Troligen ska du ut på en lite större bräda första gångerna. Sydsidan eller Kanaha (ej fetstort och helst ej blåsigt. Om det är crownd dra långt ner på högern). Är du sub 80kg så räcker en allround runt 10 fot. Efter sisådär 5 ggr sk du prova runt lite olika typer av brädor. Finns mycket större utbud här än hemma. Kazuma uppe i Canary, HTs hyrbrädor, mm. Fastnar du tar du hem favobrädan. Dock: beroende på hur du tänker använda den hemma – min erfarenhet är att du vill ha en lite stabilare här hemma än på Maui. I vart fall cross on Torö är extremt jobbigt med för rank bräda.

    Personligen tycker jag kanske ändå att surf utan paddel är ännu roligare. Problemet då är att om du är rejält mycket nybörjare så kommer paddla in och ta av på vågor, i vart fall över midja på north shore kännas jobbigt som f-n i början. Man måsta bara kämpa igenom den fasen. Om man inte vill eller orkar är SUP biljetten! Eller varför inte både och? SUP till de avlägsna yttre spotsen, eller till slött Kanaha, surf till när det är lite mer tryck och rock ‘n roll på insidebryten.

    Oavsett skulle jag passa på att köpa upp mig på så mycket leksaker som möjligt och kånka hem. Känns jobbigt vid hemresa men sjukt skönt väl hemma!

    /JB

    PS: En ytterligare lösning är ju att slänga ihop nåt själv. Jag ska inviga min shape-verkstad om ett par månader. Blir nog mest SUPs men en och annan liten fish och hybrid kan det nog spottas fram också.

  • lars_k

    Medlem
    8 februari, 2010 vid 11:57

    Jag tänker fortsätta fokusera på vindsurf på Maui, även om det vissa dagar innebär guppa runt i fesvind. Guppade runt en god stund igår vid Kuau. Helt glassy, 2m swell rullade in, valar som slog en bit utanför, helt klart vatten så man såg ner till botten. Blev inte så mkt till vågridning, men en skön upplevelse. Ska prova SUP, kostar dock $35 per dag så det springer snabbt iväg…får bli lite surf på min longboard. Har dock en lååång startsträcka när det gäller surf känns det som.
    Bild från igår:

  • jesper-b

    Medlem
    8 februari, 2010 vid 12:46

    Visst fasen kan man överleva på Maui med “enbart” fokus på vindsurfing – otroligt bra dessutom!

    För den som dessutom vill ha lite surf – såg att Sean Ordonez flickvän var på surfline. Alla bilder från Maui! Förutom att hon rippar så får vi här Svaret på vad Sean håller på med numera: Förutom att ta hand om sin nya hund, så shapar han shortboards så det visslar om det… och har dessutom fullt upp med att hålla den rätt mycket yngre Pages tempo!

    http://www.surfline.com/video/women/mauis-paige-alms_39108

    /JB

  • jeppo_f

    Medlem
    8 februari, 2010 vid 17:47

    Ujuj!! Hon kunde sina grejjer!

    Jag har också börjat snöa in mer å mer på vågsurf – tycker det är riktigt, riktigt gött. Är tex mkt nöjd med Irlandsresan november i fjol, där det blev mer tid på vattnet på mini-mal på Inch Strand än på windsurfinggrejjer i Brandon Bay.

    Så fortsätt traggla longboard Rille, snart lossnar det…

    /j

  • lars_k

    Medlem
    9 februari, 2010 vid 02:46

    Tack för peppen Jeppo! Å glöm inte Irlandsresan i maj för ett par år sen. Du, jag o Peder hade det finfint med vågsurfet, trots att vindsurfingen sög.
    Nu kommer dock vinden på Maui verkar det som. Fullt drag på Hookipa o gubbe+. Fick några sjukt fina vågor mitt i viken. Å dessutom med min nya 90L quad som skar smör.
    Känner inget behov av att traggla longboard om jag får ett gäng såna här dagar!

  • per_m

    Medlem
    9 februari, 2010 vid 08:18

    bara lite nyfiken, Custom quaden du slog till på/beställde skiljer den sig mycket i shape från produktions varianten som kommer?? Du låter minst sagt nöjd!
    /Per

  • fastlandsguten

    Medlem
    9 februari, 2010 vid 08:30
  • lars_k

    Medlem
    9 februari, 2010 vid 11:25
    Per_M;597882 wrote:
    bara lite nyfiken, Custom quaden du slog till på/beställde skiljer den sig mycket i shape från produktions varianten som kommer?? Du låter minst sagt nöjd!
    /Per

    Vet ej exakt, men tydligast är nog den rejäla tailkicken. Har seglat en Q85 produktions proto (som jag tar hem till brorsan) de senaste veckorna, som helt saknar tailkick. Med tailkick blir brädan klart mer snappy i cutbacken, men också lite trögare i vattnet. Som väntat iofs. Och jag har 5 liter till i princip samma outline så brädan är lite tjockare.
    Sen har jag vågrocker #4, som jag fattat det har prod quadden FSW rocker. Så det är mer allmän banan i plankan också. Svänger bra som fan gör den iaf.

    Känns grym 1:a intryck, men så är det ju nästan alltid med en ny planka…

  • jesper-b

    Medlem
    9 februari, 2010 vid 12:45
    FastlandsGuten;597887 wrote:

    Fin är väl för f-n bara förordet – SJUKT SUPERDUPERFIN!!!! Megagrattis till nya plankan! /JB

Sida 5 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui no ka oi

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.