Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui-rapport

  • ola-h

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 18:19

    Den var nog lite stor för att vara nykläckt och hade förhoppningsvis fullt sjå att hålla i sig i svängarna.

  • surfslusken

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 18:55

    @Mats_O 531512 wrote:

    Vill inte skrämma upp dig men du vet att de lägger ägg i urinröret va? Eftersom den var så liten kanske den inte var där för att lägga ägg utan snarare var en nykläckt unge….fy s-tan…Den lär ju få syskon…
    Kanske dags för ett besök hos Bruce?

    Aaaningen ofräscht va??

  • lars_k

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 20:12

    Jävligt otäckt det där med kackerlackor. Har de väl “flyttat in” är det svårt att bli av med dem. Skaffa lite “Roach-spray” och dra ner i shortsen varje morgon. Så håller du ohyran och dess eventuella avkommor i schack:

  • surfslusken

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 20:22

    @Lars_K 531535 wrote:

    Jävligt otäckt det där med kackerlackor. Har de väl “flyttat in” är det svårt att bli av med dem. Skaffa lite “Roach-spray” och dra ner i shortsen varje morgon. Så håller du ohyran och dess eventuella avkommor i schack:

    Hmmmm….men hur går om man råkar få sånt där på rojderna då?
    Svedan o klodan lär väl knappast mildras, eller?

  • lars_k

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 20:35

    Naturligtvis drar först du på ett fett och skyddande lager “rrojder-salva” på känsliga ställen. Sen är det fritt fram att kräma på rikligt med sprayen!
    Men om du har missat lite med salvan är det helt klart läge att bita ihop!

  • ola-h

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 08:16

    Idag var det en soft dag med cross on, kanske 5-7 m/s och gubbhögt i setten på Kanaha. Jag seglade först 5.0 och ET70 och hade rätt kul. Sedan körde jag en SeaLion ett tag. Jag måste säga att jag är rätt kluven. Rent “teoretiskt” borde sjölejonet ha varit betydligt roligare en min sjunkande 70-litare, men i praktiken tog jag mig runt hyfsat på den vanliga vågisen och hade grymt kul väl på vågen. Sjölejonet kändes mest bökigt. Visst tog man bättre höjd och fick fler vågor, men tveklöst krävs det bra teknik och vana med brädan för att rida den radikalt i denna storlek på vågor. Det är ju grymt segt rail-to-rail och jag tyckte den hade ett markligt sät att svänga. Med den vanliga vågisen fick jag riktiga läppsmackar och fina svängar och med lejonet som bäst ett par sköna floaters. Som sagt, med mer tid på brädan kanske man får in svängtekniken bättre, men preliminärt är mitt intryck att det får vara BETYDLIGT sämre förhållanden för att Sjölejonet skall vara roligare än en vanlig vågis. Min vanliga vågis var ju dessutom för dagen väldigt liten. Med en 80/90-litare hade det blivit ännu mer fördel vanlig vågis.

    Det får nog antingen vara mindre vågor eller riktigt ultralätt vind och större vågor, när segling på en vanlig vågis helt enkelt inte är att tänka på, för att Lejonet skall komma till sin rätt.

  • mag

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 09:23

    Hmm
    Kanske inget att skryta med i baren, eller?!?
    🙂 men ett gott skratt i fjällstugan fick vi.
    Nu ska vi ut och pumpa puder igen, usch va jobbigt.1 dm ovanpå de 4 som redan ligger bland träden.

    Sealion på Maui verkar onödigt tycker jag.
    / Magnus

  • markan

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 11:52

    @Mag 531570 wrote:

    Hmm
    Kanske inget att skryta med i baren, eller?!?
    🙂 men ett gott skratt i fjällstugan fick vi.
    Nu ska vi ut och pumpa puder igen, usch va jobbigt.1 dm ovanpå de 4 som redan ligger bland träden.

    Sealion på Maui verkar onödigt tycker jag.
    / Magnus

    Gött! Var är ni?

  • johan_gbg

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 19:19

    Lite molnigt gjorde att vinden inte drog igång ordentligt, det gjorde det till en bra dag för Ola att prova sjölejonet.

    Jag hängde kvar i Paia och Hookipa i väntan på vind men när den lös med sin frånvaro (ca 4m/s) drog jag till Tavares bay och vågsurfade istället. Helt själv på en kanonfin höger tills solen gick ner. Najs. Hoppas på repris ikväll.

  • rrd

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 15:20

    Hur är egentligen vind- o vågförhållandena på Maui feb-april jämfört med nov-dec?

    Jag har varit där nov-dec två gånger och då börjar väl vinden bli lite osäker i dec. Vi seglade mest 4.2-4.7, men även 3.7 några dar. Men vågsäsongen kommer väl igång med riktigt feta vågor som stämmer bra med väderprognosen så att man vet någon dag innan när dom kommer.

    Har turismen lågsäsong i nov-dec men innan jul?

  • mag

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 21:12

    Störst vågor och mest ojämn vind dec-jan. Men alltid >50% vindsäkert.
    Sen blir det bättre med vind både på hösten och våren ju närmare sommaren du kommer. April är supervindsäkert men vågorna mer normala.
    Nov-mitten dec är lågsäsong.

    /Magnus

  • frippe75

    Medlem
    23 februari, 2009 vid 20:11

    @Mag 531842 wrote:

    Störst vågor och mest ojämn vind dec-jan. Men alltid >50% vindsäkert.
    Sen blir det bättre med vind både på hösten och våren ju närmare sommaren du kommer. April är supervindsäkert men vågorna mer normala.
    Nov-mitten dec är lågsäsong.

    /Magnus

    Glöm 50% vindsäkert!!! Prova med 35-40 kanske…kanske…

    Min Dec gav 30% och dom flesta dagar under timmen med vind.
    Total tid 11 timmar… 11 timmar kan man ju köra på 3-4 dagar om det blåser heldag… Så då blir procent siffran runt 10-15%..

    Men MAN ÄR PÅ MAUI… Och SUP och vågsurf finns till hands nästan varje dag så…

    1
    2
    3
    4
    5
    6 0,5
    7 1,5
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16 1,0
    17 1,0
    18
    19 1,0
    20 1,0
    21
    22 1,5
    23 1,5
    24 0,5
    25 1,5
    26
    27
    28
    29
    30
    31

  • mag

    Medlem
    23 februari, 2009 vid 20:28

    Då har du haft riktig otur! Maui official väderstatistiken och de jag talat med har haft helt andra erfarenheter.

    Tex hade min polare 17 av 18 dagar i jan förrförra året (inte 1 timme/dag utan heldagar med 4,0-5,0). Grabbarna på Quatro surfade järnet förra dec-jan etc etc. Inte alltid feteplaning men vind att ta sig ut och få vågrida.

    Vi hade själva 7 av 7 i dec och 28 av 30 dagar i nov 06.

    Men statistik är statisktik, man kan aldrig få full utdelning. Så är det på alla orter.

    Och man behöver en del bilåkning ibland för att tima vinden.

    /Magnus

  • surfslusken

    Medlem
    23 februari, 2009 vid 20:34

    ¨Frippe “glömde” tillägga att han har 135cm i stuss mått (145-150 off season) och är knappt 1,68 meter lång. Slå in den i Matlab, få ut vikten, så fattar ni att de krävs en del vind för att få upp de arslet i planing!

  • frippe75

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 04:13

    @surfslusken 532052 wrote:

    ¨Frippe “glömde” tillägga att han har 135cm i stuss mått (145-150 off season) och är knappt 1,68 meter lång. Slå in den i Matlab, få ut vikten, så fattar ni att de krävs en del vind för att få upp de arslet i planing!

    1.69 😉

    För att få dig att plana krävs att man checkar ut dig ifrån Rehab vilket jag anser i princip omöjligt med tanke på den omfattande medicineringen.. Eller får man med ett droppställ på brädan ????

Sida 6 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui-rapport

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.