Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui Sail Smack på cc mast?

  • Maui Sail Smack på cc mast?

    Publicerad av martinc på 4 september, 2015 vid 19:38

    Jag har ett bättre beg Maui Sails Smack 4.8. Bytte nyligen upp mig till fina 60% RDM cc master. Smack riggas väl egentligen på en mast med annan styvhetsfördelning (eller vad det heter)?
    När jag riggar kan jag inte se ngt konstigt, men jag tycker jag har svårt att hitta en bra balanspunkt i seglet.
    Någon med tips? Jag har fan inte råd med mer prylar nu. Kan jag trimma det på ngt sätt?

    martinc svarade 8 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • oscar

    Medlem
    5 september, 2015 vid 06:45

    Maui Sails har inget segel som heter Smack. Möjligen Hot Sails Maui du menar?

  • martinc

    Medlem
    5 september, 2015 vid 13:05

    Ja, Hot Sails Maui är det. Visste inte att det var skillnad 🙂

  • jesper-b

    Medlem
    5 september, 2015 vid 14:14

    Otrolig skillnad! C: Grattis till ett otroligt fint vågsegel föresten. Just 4.8 är riktigt fint. Sticker inte ut i någon extremdimension, men är en mycket förfinad allroundkonstruktion!

    Hur som helst funkar Smack på flertalet RDM-master med CC-böj. Nu kan CC omfatta rätt olika böjar och eftersomdu inte skriver vilket märke det är på masterna du har skaffat kan det ju funka olika bra. Hots egna master är inom ramen för vad som räknas som CC-böj men med relativt lite styvare botten än många andra CC-master, dvs lite lite åt flextip-hållet. Det gör bla att man får lite mer power i seglet (nedre delen håller buken bättre då masten inte böjer lika mycket där i byar eller vid punpning), och du kan även hissa uppstörre storlekar på en viss mastlängd utan att masten viker sig. Eventuell nackdel är om du är riktigt lätt att riggen kan kännas lite styv och stum. Då kan man gå ner enmastlängd (vilket även ger lättare rigg). Smack är dock ett så pass surfigt (soft men stabilt) segel att det sällan känns stumt.

    Summa kardemumma så bör dina CC-master funka fint i Smack. I synnerhet som smack har bra bottendrag borde det funka även om din mast är lite mjukare i botten än vad seglet är designat/optimerat för. Är du riktigt lätt kan det till och med vara en fördel!

    /JB

    PS: Viss skillnad på riktigt tidiga/gamla Smackårgångar och de senare, vilken årgång har du?

  • martinc

    Medlem
    5 september, 2015 vid 15:36

    Tror det är från ca 2010.
    Får experimentera lite med uthalet och se vad som händer.
    Tack!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Maui Sail Smack på cc mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.