• Mauirapport

    Publicerad av jesper_b på 19 december, 2008 vid 08:50

    Efter en vecka på ön kanske man skulle rapportera lite. Var ok svall när vi kom men det har gradvis gått ner. Igår var nog lägsta och idag växte det till sig lite i setten. Har surfat alla dagar (i vart fall om man inkluderar SUP) och vindsurfat 3.

    Struntade i gårdagens fina eftermiddagstrade på Kuau då vi hade det så sjukt fint på vårt hemliga familjesurfspot och valde att stanna kvar där hela dagen. Tora (min äldsta dotter/10 år) gick loss helt och fick väl en 20-30 fina vågor på 1,5 timme. Hennes (och hennes pappas) surfintresse toppades dessutom ytterligare av att man i morse körde finalen på tjejernas världskupp i surfing, tillika finalen deras tripple crown, på Hookipa i morse. Det är nog den finaste tävling som någonsin körts där. Flyttades från Honoloa pga för litet svall där. Otroligt kul att se hur duktigt rippig damsurfingen är, och dessutom större än någonsin med stark tillväxt. Vill man se surfbrudar som inte ålar omkring i bikini på stranden utan istället gör de de borde göra (och skulle göra om inte patriarkatet verkade) så kolla in bilder och video från tävlingen på

    http://billabongpro.com/maui08/index.php

    De körde i småskvätt på Pavilions, lite större var det nere på Middles.

    Vindsurfingmässigt har det varit 4 lätta dagar (av 7). Vet inte hur det sett ut på andra spots men Hookipa och Kuau har varit kul och lättseglat. Möjligen lite crowd för ett par dagar sedan på Hookipa för att vara så här års, men det är väl bara kul att vindsurfingen lever. Dessutom rätt turistit, dvs funkar att sno åt sig lita vågor. Annars tycker jag faktiskt Kuau har varit bättre. I den extrema off-shore som var idag och (enligt localsen) igår, funkar helt enkelt Kuau bättre. Små men otroligt fina vågor. Bara att plocka rätt setvåg, vänta och tack vara off-shore vinden dra down the line högt uppe på vågen, så när den börjar komma – snabbt “falla” ner i botten, full carve, skit kanske lite sen?, men tvärt om bara att ladda på rakt upp mot läppen. Här är det ju lite drag i den så ingen större risk att man landar bakom, trots vindriktningen. Filuringen så kul vi hade idag. Vi var typ 5 ute totalt och trots rätt glest mellan setten fick vi hur mycket grymmekuliga vågor som helst allesammans! Vi körde in i mörkret. Traden höll i om än ännu mer lite off-shore mot slutet. Eftersom jag hann med en kort vända surf före vindwankandet kan man väl lätt säga att jag efter denna vecka är rejält utsurfad/utvindsurfad. Det brinner i kroppen och den behöver nog en till pilsner för att mjukna upp inför morgondagen.

    I morrn blir det nog samma visa även om det känns som det ÄR på väg upp. Den Hawaiianska gubben (motsvarande mast på bästkusten svedala) kanske kan bytas ut till lite mer loggo eller till och med occational mast…

    Grymt skön stämning föresten med sedvanlig Hookipa och Kuau crew. Njaä eftersom det är smått var det som sagt lite lägre nivå på Hookipa än vanligt. Glenn med friends dyker dock upp efter jobbet (på Hot) när de flesta redan givit upp. Pascal (Quatro) seglar fortfarande alltid och överallt. Dave Ezzy med son är ute och själ vågor och vi blir som vanligt stående brevid livvaktstornet och snackar bräddesign och segelförsäljning. Osv… Collins berättar att David (svensk som var här för typ 10+ år sen) bor hemma hos honom, eller om det var i hans bror Phils hus som ligger brevid i Paia. Skymtade en skallig Northseglare med Gulftech-bom (måste vara en svensk konfare!) men jag hann inte heja på honom pga en massa andra kompisar som stod emellan (fick dock ett kryptiskt pm från denna svensk senare på kvällen).

    Visst fasen vi skulle ju hemskola våra barn? Jodå även Svea (min mellandotter/7år) är på G. Vi tog ett riktigt tidigt morgonsurf i morse – näää det såg för kallt och stökigt ut, när vi väl var på plats en bra stund före soluppgången, tyckte Svea och jag höll med. Så det blev en morgonfika på Anthony’s istället. Där satt vi och trivdes bland alla pro-surfare.

    Anything more: Tja, twin-finbrädorna funkar lika bra som förra året. Finns även ett rätt stort utbud beggade. Jag har lånat på mig ett gäng men köper nog den som jag kört på hittills. Känns väldigt lik min förra från i våras, kanske en gnutta snabbare. Alla segel ser fina ut. 2010 prototyperna har inte dykt upp än men de tidigaste gör nog det före jag åker hem. Hot planerar inga stora förändringar (de har dock släppt två nya modeller efter det att deras hemsida och 2009 katalog gjordes!!!! Dom är helt knäppa vad gäller utveckling). Här snackar man dock betydligt mindre prylar och använder dem istället – mer än någonsin. Tja, Dave E är aldrig sen att snacka prylar förstås och Barry Spanner snackar väl ungefär lika mycket som han inte seglar, men de är definitivt undantag här borta!

    En pilsner till var det – sedan sängen!!

    Over n’ out

    /JB

    frippe75 svarade 15 år, 4 månader sedan 31 Medlemmar · 92 Svar
  • 92 Svar
  • mats_o

    Medlem
    19 december, 2008 vid 09:33

    Låter som allt är som vanligt och sig likt på Maui även i år – mao perfekt!

  • ola-h

    Medlem
    19 december, 2008 vid 10:59

    Skön rapport. Jag kommer och avlöser dig om en dryg månad. Tänk – mer än en månad kvar för dig.

  • frippe75

    Medlem
    19 december, 2008 vid 17:48

    Skallig north seglare???

    Kände jag någon form av negativitet i north valet ???
    Men du har väl blivit lite bitter på “gamla dar”…

    Eller så var det att du var REJÄLT SEN den dagen… Vågorna på nergång och helt klart lättare vind… Kanske för mycket kaffe på Anthonys? (med PRO:na) 🙂

    Såå… Nu är vi even-steven och jag postar härmed lite bilder ifrån spektaklet…
    Som sagt gubbe+ någon enstaka större set-våg..

    Bilderna är frame-grabs ifrån min d90… Filmen blir ganska bra … frame-grabsen… så där…

  • mag

    Medlem
    19 december, 2008 vid 18:09

    Kul att ni har det bra!!!
    Jag får i alla fall cykla mountainbike i solsken (idag), vsurfa imorgon och sedan åka skidor 2 veckor. Fast shortsen saknar jag!
    /Magnus

  • jesper_b

    Medlem
    19 december, 2008 vid 18:35

    Bitter? Ja, jag är oerhört bitter frippe. Det känns verkligen som mig. Jesper aka Bitter. Närrå jag bara ville skämta till det lite. Du är ju förutom en väldigt snygg Hookiparipper även en trygg kille som tål lite skämt på din bekostnad. För mycket kaffe på Antony’s är väl inte möjligt. Det finns alltid anledning till en kopp till!

    Föresten – det är ju jag med mitt Smack 5.0 på din första bild ovan. Trodde inte du sett mig den dan.

    Ses på line up!

    JB

  • koa

    Medlem
    19 december, 2008 vid 18:39

    Underbart!
    Förstår ni hur bra ni har det… 😉
    Här i Schweden blir det mörkt i regnet vid 14.30 tiden…

  • johan_gbg

    Medlem
    19 december, 2008 vid 21:23

    Underbar rapport Jesper, vi kommer på tisdag!
    Johan å Kate

  • davo

    Medlem
    20 december, 2008 vid 01:57

    Kul med fler av oss härnere. Om intresse finns så vore en BBQ trecligt en kväll 🙂
    Ingen vind att prata om, kanske imorgon…knock knock.
    Var kanske du Jesper jag skymtade på Anthonys igår morse, då jag promenerade ner till Paia bay. Gick förbi rätt hastigt och sömndrucket…
    Annars har jag träffat på Frippe, men inte Rob ännu som oxå är här.´
    Syns o hörs!
    /David, 276-7795

    ps. tips mottages gärna på mycket enkelt program att förminska bilder på. Tror min netbook får huvudvärk av för tunga program.

  • frippe75

    Medlem
    20 december, 2008 vid 03:15

    @Davo 521985 wrote:

    ps. tips mottages gärna på mycket enkelt program att förminska bilder på. Tror min netbook får huvudvärk av för tunga program.

    BBQ med myggbett… Är det bättre nere hos er i Paia… När vinden är tillbaka blir det nog bättre!! Eller en aftersurf BBQ på kanaha om det blir större än man mäktar med under nästa vecka… 13 i period med swell på 2.6 lär ju kunna bli något…

    Testa denna http://www.download.com/Free-Picture-Resize-Starter/3000-12511_4-10297789.html

  • davo

    Medlem
    20 december, 2008 vid 06:04

    Trodde det, men höll på att bli uppäten när jag testriggade mina nya Fire i trädgården. Ser jävla sweet ut, vi får segla tillsammans i helgen/söndag då traden är tillbaka sägs det.
    Imorgon ska jag på bröllop, så då blir inge surf.
    Bra progamtips, funkar kanon…ska posta lite bilder tänkte jag.

    @frippe75 521986 wrote:

    BBQ med myggbett… Är det bättre nere hos er i Paia… När vinden är tillbaka blir det nog bättre!! Eller en aftersurf BBQ på kanaha om det blir större än man mäktar med under nästa vecka… 13 i period med swell på 2.6 lär ju kunna bli något…

    Testa denna http://www.download.com/Free-Picture-Resize-Starter/3000-12511_4-10297789.html

  • johan_gbg

    Medlem
    20 december, 2008 vid 08:04

    @Davo 521989 wrote:

    Trodde det, men höll på att bli uppäten när jag testriggade mina nya Fire i trädgården. Ser jävla sweet ut, vi får segla tillsammans i helgen/söndag då traden är tillbaka sägs det.
    Imorgon ska jag på bröllop, så då blir inge surf.
    Bra progamtips, funkar kanon…ska posta lite bilder tänkte jag.

    Vilken färg blev det?

  • frippe75

    Medlem
    20 december, 2008 vid 09:06

    @Jesper_B 521914 wrote:

    Bitter? Ja, jag är oerhört bitter frippe. Det känns verkligen som mig. Jesper aka Bitter. Närrå jag bara ville skämta till det lite. Du är ju förutom en väldigt snygg Hookiparipper även en trygg kille som tål lite skämt på din bekostnad. För mycket kaffe på Antony’s är väl inte möjligt. Det finns alltid anledning till en kopp till!

    Föresten – det är ju jag med mitt Smack 5.0 på din första bild ovan. Trodde inte du sett mig den dan.

    Ses på line up!

    JB

    Är det din aerial så finns den på film 720p vassågoo.

    Vill du se landningen 🙂

  • davo

    Medlem
    20 december, 2008 vid 11:54

    @Johan_GBG 522000 wrote:

    Vilken färg blev det?

    5,3 gul, asfett
    4,7 blå, lika fett
    förhoppningsvis en 4,2 röd innan jag drar eller om det brallar på. grymt fett det med antagligen.

    Ses i veckan! =)
    /David – ngt nitad efter en skön partyfredag på Flatbreads o Jacques. =)

  • nemo

    Medlem
    20 december, 2008 vid 12:47

    Tur att man kan glädjas åt att andra har det bäst….My time is gonna come måste bara vänta några år så man slipper surra fast ungarna på brädan, utan kan rippa tillsammans med dem i stället. Måste vara en helt underbar känsla att uppleva det bästa man vet med de bästa man har.
    Hade Gött

  • calle

    Medlem
    20 december, 2008 vid 13:19

    Tänk vad mycket lättare det är att läsa en såna här rapporter när det “bara” är 3 månader tills vi skall dit 😀
    “Kookseason” men det passar mig perfekt!
    / Calle S

Sida 1 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.