Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mellanmål under surfet – hemlagad powerbar

  • Mellanmål under surfet – hemlagad powerbar

    Publicerad av stefanlindmark på 13 mars, 2010 vid 10:43

    Hungrig under surfpasset? Hann inte äta innan? Vill orka lite till?

    Inför säsongen kommer här recept på en surfbar. En hemgjord powerbar som är vindsurfingens motsvarighet till [ame=”http://sv.wikipedia.org/wiki/Lembas”]lembas[/ame]. Har provat lite olika koncept, men den här surfbaren är helt överlägsen mackor, korv i termos, ägg och annat jag provat. Lägg in en bunt i bilen så är matlogistiken löst. Mindre bekymmer, mindre hunger, mer surf!

    Köpta powerbars är väldigt dyra jämfört med innehållet. Den här surfbaren är billig och du kan själv modifiera receptet efter egen smak. Ger mycket energi men också proteiner, mineraler och nyttiga fetter.

    I princip är det en knäcksmet som kokas upp först. Sedan hälls smeten över torrvarorna. Blanda och platta ut. Receptet blir en fullproppad bakplåt, ca 2 cm hög.

    Knäcken:
    4 dl socker
    4 dl ljus sirap
    4 dl vispgrädde

    Torrsaker, blandas i stor bunke ca 5-liter:
    10 dl havre
    13 dl blandning av pumpakärnor, krossat linfrö, solroskärnor, skalade sesamfrön (mer av pumpa & solros, mindre av lin & sesam)
    2 dl russin
    (blanda fritt av sånt du gillar, men fröerna står man sig väldigt bra på)

    Koka upp knäcken till 124 grader. Tips: det går flera gånger fortfare att koka i två kastruller än i en. Slå samman till en kastrull efter ca 117 grader och koka klart.

    Häll knäcken över torrvarorna i omgångar. Rör ihop snabbt och kraftfullt. Det ska värka i armen.

    Vält ut i oljad långpanna eller plåt med kanter. Kavla ut och massera ihop en stund med oljad kavel. Skär i lämpliga bitar med roterande pizzakniv medan massan fortfarande är varm. Oljan på ytan gör att de klibbar mindre.

    Klart!

    surfslusken svarade 14 år, 2 månader sedan 12 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • larsd

    Medlem
    13 mars, 2010 vid 11:13

    Mammamia, surfare börjar prata mat!
    Lång vintersäsong sätter sina spår …

    Ser ju dock gott ut (för den som orkar)

  • mx-iggesund

    Medlem
    13 mars, 2010 vid 11:18

    Intressant.
    Själv har jag lagt om kosten i vinter och äter nästan inga kolhydrater och E-ämnen.
    Håller mig till grönsaker, protein och fett.
    Ska bli väldigt intressant att se hur orken är på vattnet i vår.
    Använder man fett som bränsle får man aldrig energibrist.
    För den som är intresserad av kost finns mycket att läsa på http://www.kostdoktorn.se
    En Intervju med Jonas Colting (triathlon) http://www.kostdoktorn.se/jonas-colting-om-kolhydratsbluffen

    /Magnus

  • johanoeberg

    Medlem
    13 mars, 2010 vid 12:03
    Mx-Iggesund;601557 wrote:
    Intressant.
    Själv har jag lagt om kosten i vinter och äter nästan inga kolhydrater och E-ämnen.
    Håller mig till grönsaker, protein och fett.
    Ska bli väldigt intressant att se hur orken är på vattnet i vår.
    Använder man fett som bränsle får man aldrig energibrist.
    För den som är intresserad av kost finns mycket att läsa på http://www.kostdoktorn.se
    En Intervju med Jonas Colting (triathlon) http://www.kostdoktorn.se/jonas-colting-om-kolhydratsbluffen

    /Magnus

    En spontan fråga: Hur har du tänkt dig där?

    Vid vindsurfing så är det inte ovanligt att pulsen är över 120 slag/minut, vilket mig veteligen är gränsen där kroppen inte hinner omvandla fett till energi och istället använder kolhydrater (Det var några år sen jag läste detta på Idrott A, så ta det med en nypa salt).

    Att då åka omkring med få kolhydrater borde väl vara långt ifrån optimalt?

    Vad har hänt med sunt bonn-förnuft = balanserad kost och mindre portioner?

    Ang. den hemlagade powerbar. Snyggt jobbat! Det ska jag prova på i sommar.

  • getwet

    Medlem
    13 mars, 2010 vid 12:53

    Det där var högintressant med en egen mixad kolhydratsturbo. Ska absolut testas denna säsong för ett utmattningstest.

    Kolhydraterna är väl det vi behöver under själva seglingen, för att sedan efteråt fylla på med proteiner, detta för att inte bränna muskelmassa som jag förstått, rätt uppfattat eller?
    Gröna linser är oerhört rikt på proteiner, bra att ta några slevar av direkt efter surfet innan nedbrytningen påbörjats. Jag brukar ibland ha med mig en form av linsgryta och tar några slevar av det innan nedriggningen börjar. Visserligen vegetabiliska proteiner men bättre än inga alls. Animaliska proteiner är tydligen det bästa alternativet……..En rå äggula kanske direkt på stranden!

    Kolhydrater innan och under surf, proteiner efter, har jag fattat det hela rätt?

  • macedu

    Medlem
    13 mars, 2010 vid 12:55

    Håller med Mr O där, omvandlingen är kruxet…..
    sen behövs det lite carbs efter pass för bra återhämtning och laddning. Man brukar ju oxå säga att fettet brinner i JUST kolhydraternas låga.
    Lite carbs behövs allt.

    Har du inte känt av (seriöst nu alltså), lätt huvudvärk (eller mer sånt), irriterad och sen allmänt vimsig och trög (mer än vanligt).

    Själv prövade jag detta under en tid men det passade inte mig och min aktivitet. Men alla är ju olika.

    Kör hårt 🙂

    Grymt cool powerbar :-), Lindmark dominerar IGEN 😀

    /mac

  • getwet

    Medlem
    13 mars, 2010 vid 12:57

    Jag kollade in de olika råvarorna lite snabbt och kunde konstatera att mixen innehåller mängder med både snabba och långsamma kolisar, perfekt ju!

  • macedu

    Medlem
    13 mars, 2010 vid 16:36

    Allt för nu och sen 😀

    Jag brukar ta med mig 2 hårdkokta ägg inlindade i folie och med skal på…… Det najsiga är att äggen håller sig varma till runtomkring riggning eller inför sista “benet”. Sen får man fylla på med mc donalds saltpåsar…..

    Linssoppa… I better try that to som omväxling:wink:

    Bra med tips, danke schöön!

    /mac

  • mx-iggesund

    Medlem
    13 mars, 2010 vid 17:19
    MacEdu;601569 wrote:
    Håller med Mr O där, omvandlingen är kruxet…..
    sen behövs det lite carbs efter pass för bra återhämtning och laddning. Man brukar ju oxå säga att fettet brinner i JUST kolhydraternas låga.
    Lite carbs behövs allt.

    Har du inte känt av (seriöst nu alltså), lätt huvudvärk (eller mer sånt), irriterad och sen allmänt vimsig och trög (mer än vanligt).

    Själv prövade jag detta under en tid men det passade inte mig och min aktivitet. Men alla är ju olika.

    Kör hårt 🙂

    Grymt cool powerbar :-), Lindmark dominerar IGEN 😀

    /mac

    Hade en hel del besvär, precis som du skrev, men det är övergående och jag mår verkligen kalas nu.
    Har precis varit och spelat innebandy för första gången på 20 år, helt otränad. Orken finns, men konditionen var botten.
    Det tar minst 3 månader innan musklerna anpassat sig någorlunda, till att använda fett som bränsle.
    Frugan fick inga besvär när hon bytte och det man kan märka på henne, är att humöret är mycket bättre. Det gick inte att vara i närheten av henne förut om hon var hungrig. 😀

    Jag tyckte det lät helt vansinnigt första gången jag hörde om det, men när jag började läsa om det och argumentationen, så vart jag sugen att testa.

    /Magnus

    ps. Björn Ferry äter så. Ds

  • macedu

    Medlem
    13 mars, 2010 vid 17:26

    Tack för återkopplingen eller feedbacken….

    Jaså Ferry…..va fan han är ju inte normal….konstant speedad :-), skömt åsido.

    Frågan är som sagt hur du laddar musklerna innan högkardiopass, eller exlposiva om du vill….

    Körde ju detta i kombination till Hockyn….. det gick bara inte, HELT fuckad efter ett par byten….. försökte verkligen….

    Men men om man skyndar långsamt så maybe man kan vänja sig, men jag går inte dit igen 😀

    /mac

    PS Ikväll sabbar jag mig med lite sourcreme chips….kardion genomförd och gympasset genomförd… LÖRDAG hehe DS

  • mx-iggesund

    Medlem
    13 mars, 2010 vid 17:39

    @MacEdu 601595 wrote:

    Tack för återkopplingen eller feedbacken….

    Jaså Ferry…..va fan han är ju inte normal….konstant speedad :-), skömt åsido.

    Frågan är som sagt hur du laddar musklerna innan högkardiopass, eller exlposiva om du vill….

    Körde ju detta i kombination till Hockyn….. det gick bara inte, HELT fuckad efter ett par byten….. försökte verkligen….

    Men men om man skyndar långsamt så maybe man kan vänja sig, men jag går inte dit igen 😀

    /mac

    Jag håller ju inte på med nån elitidrott och ska inte heller maxprestera, men i min vanliga vardag, där jag jobbar som snickare och surfar på hobbynivå är det inga problem.
    Men min hjärna var helt kajko några dagar, men nu tror jag den fungerar igen, eller inte……
    Min brorsa började med detta mitt under deras mest intensiva takskottnings period, men hans hjärna funkade på en gång, men han sa att han orkade jobba mycket längre och fick heller inget skak i armarna.
    Men jag rekomenderar att den som vill veta mer om detta tar en kik på mina tidigare länkar.

    /Magnus

  • mx-iggesund

    Medlem
    13 mars, 2010 vid 17:52
    JohanOeberg;601560 wrote:
    En spontan fråga: Hur har du tänkt dig där?

    Vid vindsurfing så är det inte ovanligt att pulsen är över 120 slag/minut, vilket mig veteligen är gränsen där kroppen inte hinner omvandla fett till energi och istället använder kolhydrater (Det var några år sen jag läste detta på Idrott A, så ta det med en nypa salt).

    Att då åka omkring med få kolhydrater borde väl vara långt ifrån optimalt?

    Vad har hänt med sunt bonn-förnuft = balanserad kost och mindre portioner?

    Ang. den hemlagade powerbar. Snyggt jobbat! Det ska jag prova på i sommar.

    Jag har som sagt inte testat surfningen än, men det ska bli intressant att göra det. Vad jag har läst mig till, så kommer kroppen att bli effektivare när man har anpassat sig.

    Några som har provat:
    http://michelblomgren.blogspot.com/2010/01/isklattring-och-noll-gram-kolhydrater.html
    http://tynne.at-photo.se/#post288
    http://www.kostdoktorn.se/intervju-med-colting

    /Magnus

  • macedu

    Medlem
    13 mars, 2010 vid 18:42

    Hepp!

    Kollade och läste lite mer om det hela…när jag testade så var det inte så långt gånget kan jag säga….eller om jag sökte för dåligt och uppfann eget L……osv….

    Det blir säkert kalas. Du får hålla oss uppdaterade!

    /mac:laugh:

  • rasmus_w

    Medlem
    13 mars, 2010 vid 21:58
    JohanOeberg;601560 wrote:
    En spontan fråga: Hur har du tänkt dig där?

    Vid vindsurfing så är det inte ovanligt att pulsen är över 120 slag/minut, vilket mig veteligen är gränsen där kroppen inte hinner omvandla fett till energi och istället använder kolhydrater (Det var några år sen jag läste detta på Idrott A, så ta det med en nypa salt).

    Det där är väl inte riktigt vad jag har hört. Plus att absoluta pulsvärden i vanliga fall är enormt intetsägande. När jag kör spinning är det inte ovanligt att jag får upp pulsen i 120 redan innan jag ens sitter på cykeln (ibland beror det iofs på att jag springer järnet i 20 minuter för att hinna i tid till passet) medan en 70-åring kanske jobbar för fullt när pulsen närmar sig 120.

    Hursom, kroppen omvandlar alltid fett till energi, däremot kan det hända att den inte klarar sig på bara fett när man jobbar hårt. Men kroppen är anpassningsbar och man kan dessutom mäta sin förbrukning om man vill veta hur mycket av energin som kommer från fett och hur mycket som kommer från kolhydrater.

    Och balanserad kost är som du säger alltid bra.

  • mx-iggesund

    Medlem
    14 mars, 2010 vid 00:33
    Rasmus_W;601638 wrote:
    Det där är väl inte riktigt vad jag har hört. Plus att absoluta pulsvärden i vanliga fall är enormt intetsägande. När jag kör spinning är det inte ovanligt att jag får upp pulsen i 120 redan innan jag ens sitter på cykeln (ibland beror det iofs på att jag springer järnet i 20 minuter för att hinna i tid till passet) medan en 70-åring kanske jobbar för fullt när pulsen närmar sig 120.

    Hursom, kroppen omvandlar alltid fett till energi, däremot kan det hända att den inte klarar sig på bara fett när man jobbar hårt. Men kroppen är anpassningsbar och man kan dessutom mäta sin förbrukning om man vill veta hur mycket av energin som kommer från fett och hur mycket som kommer från kolhydrater.

    Och balanserad kost är som du säger alltid bra.

    Och vad en balanserad kost är tvistar de lärde 😉

  • johanoeberg

    Medlem
    14 mars, 2010 vid 04:03
    Mx-Iggesund;601646 wrote:
    Och vad en balanserad kost är tvistar de lärde 😉

    Ett riktigt fyllesvar (vidare utveckling följer imorgon): Svensk husmanskost, sånt som din mor, mormor och mormorsmor lagade!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mellanmål under surfet – hemlagad powerbar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.