Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mellanmål under surfet – hemlagad powerbar

  • macedu

    Medlem
    14 mars, 2010 vid 07:45
    JohanOeberg;601650 wrote:
    Ett riktigt fyllesvar (vidare utveckling följer imorgon): Svensk husmanskost, sånt som din mor, mormor och mormorsmor lagade!

    Detta är väl en del av svaret……..

    *******************
    Evolution

    Man försöker alltså undvika snabbsmälta blodsockerhöjande kolhydrater. De introducerades med:

    • Jordbruket, 9 000 år sedan – spannmål, ex grovt bröd.
    • Industrialismen, 200 år sedan – socker, finmalt vitt mjöl.

    Vi har ätit dem en minimal del av människans miljoner år långa utveckling. Våra gener är knappast fullt anpassade till sådan mat än.
    Det handlar om att äta mer som förr. Utan ny mat slipper du kanske nya västerländska sjukdomar.

    *****************************

    Är det sanningen, har vi hunnit med. jag tror inte att så många gick omkring med “glädjemage” förr. Vi har ett problem med fetma i världen, jag förringar inte alla andra problem dock såsom förtryck, massmord, svält osv osv..
    OBS jag är ingen förespråkare för denna diet MEN det är ju bra att veta att man emellanåt kan gå ner på carbsen utan att lida skada 🙂

    /mac

  • algen

    Medlem
    14 mars, 2010 vid 08:09
    Mx-Iggesund;601557 wrote:
    Intressant.
    Själv har jag lagt om kosten i vinter och äter nästan inga kolhydrater och E-ämnen.
    Håller mig till grönsaker, protein och fett.
    Ska bli väldigt intressant att se hur orken är på vattnet i vår.
    Använder man fett som bränsle får man aldrig energibrist.
    För den som är intresserad av kost finns mycket att läsa på http://www.kostdoktorn.se
    En Intervju med Jonas Colting (triathlon) http://www.kostdoktorn.se/jonas-colting-om-kolhydratsbluffen

    /Magnus

    Oj oj, den där sidan verkade farlig. Kändes mest som ett korståg mot blodfettssänkande mediciner när man läser insändarkommentarer och “andemeningen” i texterna…
    Blir alltid lite skeptisk när man kategoriskt baktalar ett läkemedel, skyller på läkemedelsindustrin osv…
    Men, det var ju inte det den här tråden handlade om – ser ut och vara riktigt smarriga bars!!! Man får nog ha med något och dricka till också för man brukar bli väldigt törstig av sådana där!

  • skarabe

    Medlem
    14 mars, 2010 vid 20:07
    stefanlindmark;601553 wrote:
    vindsurfingens motsvarighet till lembas.

    Ljuvlig liknelse!

    Tyvärr är jag alldeles för lat för att pyssla ihop denna, förmodligen asgrymma powerbar. Själv har jag istället under många år haft en burk pulver, typ weight-gainer som man kan köpa i hälsokosten/gymbutiker, liggandes i bilen. Enkelt att bara blanda med vatten och kasta i sig. Fungerar alldeles ypperligt för mig. Ingen aning om det är det bästa, nyttigaste eller så men så länge det ger mig energi att köra en bra stund till är jag nöjd.

  • doc

    Medlem
    14 mars, 2010 vid 20:16

    Humhum. Som läkare blir man lite fundersam när det börjar pratas om att HELT skippa kolhydraterna. Det är en riktigt dålig idé. Men det du menar är väl lågt kolhydratintag. I praktiken är det tack och lov riktigt svårt att helt skippa kolhydrater, eftersom kroppen behöver dom… om än inte i den omfattning och det raffinerade tillstånd vi tillför idag.

    Jag skulle råda till att ta propagandasidorna som länkats till med en liten nypa salt och minnas att det finns många “sanningar” inom detta fält.

    Och förresten – energibrist får man om man förbrukar mer än vad som tillförs, oavsett i vilken form.

  • macedu

    Medlem
    14 mars, 2010 vid 20:41
    skarabe;601725 wrote:
    Ljuvlig liknelse!

    Tyvärr är jag alldeles för lat för att pyssla ihop denna, förmodligen asgrymma powerbar. Själv har jag istället under många år haft en burk pulver, typ weight-gainer som man kan köpa i hälsokosten/gymbutiker, liggandes i bilen. Enkelt att bara blanda med vatten och kasta i sig. Fungerar alldeles ypperligt för mig. Ingen aning om det är det bästa, nyttigaste eller så men så länge det ger mig energi att köra en bra stund till är jag nöjd.

    Klockrent:wink:
    Och varför inte ta och tillsätta 1,5dl havregryn i shaken (men för fan, droppa “nätet” i shakern, hehe), en klassiker på golfrundan (efter 9:e) och som “springfrukost” vid lång sovmorgon!

    /mac
    /mac

  • rasmus_w

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 00:51
    Mx-Iggesund;601646 wrote:
    Och vad en balanserad kost är tvistar de lärde 😉

    Om den inte välter omkull så måste den ju vara balanserad.

  • rasmus_w

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 00:57
    MacEdu;601652 wrote:
    Detta är väl en del av svaret……..

    *******************
    Evolution

    Man försöker alltså undvika snabbsmälta blodsockerhöjande kolhydrater. De introducerades med:

    • Jordbruket, 9 000 år sedan – spannmål, ex grovt bröd.
    • Industrialismen, 200 år sedan – socker, finmalt vitt mjöl.

    Vi har ätit dem en minimal del av människans miljoner år långa utveckling. Våra gener är knappast fullt anpassade till sådan mat än.
    Det handlar om att äta mer som förr. Utan ny mat slipper du kanske nya västerländska sjukdomar.

    *****************************
    /mac

    Problemet med påståendet ovan är att den bygger på antagandet att människans gener nästan inte har förändrats alls sedan äldre stenåldern. Det är fel. Genom förändras typiskt fort när förutsättningarna för en art ändras, och väldigt sakta däremellan. Just jordbruket är en förändring som med all sannolikhet ändrat genomet väldigt mycket, och en annan sådan förändring ägde rum när det började uppstå städer och stadsstater för ca 2-3000 år sen.

  • stinger

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 07:17

    Genförändring eller inte… som MacEdu skriver mår vi (människor) väl bäst av långsamma kolhydrater???

    Receptet på bars använde en kompis till mig när han körde Vätterrundan, funkade finfint, han blandade i havregryn o hackade nötter o mandel o lite annat han hittade i skafferiet.

  • johanoeberg

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 10:20
    Doc;601726 wrote:
    Humhum. Som läkare blir man lite fundersam när det börjar pratas om att HELT skippa kolhydraterna. Det är en riktigt dålig idé. Men det du menar är väl lågt kolhydratintag. I praktiken är det tack och lov riktigt svårt att helt skippa kolhydrater, eftersom kroppen behöver dom… om än inte i den omfattning och det raffinerade tillstånd vi tillför idag.

    Jag skulle råda till att ta propagandasidorna som länkats till med en liten nypa salt och minnas att det finns många “sanningar” inom detta fält.

    Och förresten – energibrist får man om man förbrukar mer än vad som tillförs, oavsett i vilken form.

    Well put, Doc!

    Det jag ville säga med mitt inlägg i lördags natt (fast vist borde man säga söndag natt?) var att man har klarat sig utmärkt med svensk husmanskost i decenier. Lagom är bäst. Därför köper jag inte GI/Atkins och allt vad de heter. Lite också därför jag fnissar åt folk som tränar en timme på gym och häller i sig proteingainers, när de sen efter gymmet går till kiosken och köper en 150 grammare med strips…

  • rasmus_w

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 10:58
    stinger;601764 wrote:
    Genförändring eller inte… som MacEdu skriver mår vi (människor) väl bäst av långsamma kolhydrater???

    Receptet på bars använde en kompis till mig när han körde Vätterrundan, funkade finfint, han blandade i havregryn o hackade nötter o mandel o lite annat han hittade i skafferiet.

    Grisar kan flyga, alltså är jorden rund… Jag pekade bara ut att texten MacEdu klistrade in argumenterar utifrån ett felaktigt grundantagande. Det säger ingenting alls om vilka kolhydrater som är bra för oss.

    För den delen, under och direkt efter en intensiv fysisk aktivitet så *är* det snabba kolhydrater som gäller!

  • stinger

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 11:45

    Tyckte det verkade som du ville visa att vi kan ha ändrat våra gener och numera tålde vitt bröd osv…

    Jovisst vid intensiv aktivitet men generellt är väl långsamma kolhydrater bäst för oss precis som på stenåldern…

  • rasmus_w

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 12:14
    stinger;601796 wrote:
    Jovisst vid intensiv aktivitet men generellt är väl långsamma kolhydrater bäst för oss precis som på stenåldern…

    Frukt fanns redan på stenåldern…

  • surfslusken

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 12:38
    Rasmus_W;601798 wrote:
    Frukt fanns redan på stenåldern…

    Ja frukter har nog alltid funnits, men fortfarande finns de länder som förnekar och/eller ser de som kriminellt.

  • macedu

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 13:26

    Jöback är frukt!

  • surfslusken

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 13:50
    MacEdu;601803 wrote:
    Jöback är frukt!

    Ja, HAN va de! Ja hade för mej att de fanns en till förutom Rob Halford.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mellanmål under surfet – hemlagad powerbar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.