• tbsurf

    Medlem
    17 februari, 2007 vid 09:35

    @lbj 365340 wrote:

    Jag missuppfattade dig. Jag frågade min kolega ang kopierfräsning, verkstadsteknisk metod där fräsverktygets matningsrörelser styrs av ett följarfinger som avkänner en tredimensionell mall. Anordningen påminner om en pantograf.
    Bearbetningskostnad ligger på 1500:-/tim plus moms. Verkar billigare att slipa för hand

    Är det kopiering ni pratar om till dom priserna? :laugh: :laugh: :laugh:

    Originalet låter ju billigt nu ju

  • fredrik-ygge

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 07:20

    Någon som vet vad detta är för fenor? Ser för mig ut mer som t.ex. en C3 än en klassisk Slam etc.

    (Sidan såg lite kraschad ut. Tycker det antyds knappar eller dylikt bakom fenorna. Text verkar överskriven etc.)

    http://www.select-hydrofoils.com/fins/windsurf/2007/pro-series/aw-racing/?smsid=0rc5q8ia750932spaq2mraoq96

  • Oregistrerade

    Gäst
    26 februari, 2007 vid 11:20

    På den där c3 x2 23cm fenan räknar man längden 90 grader mot brädan?, så att själva fenlängden är igentligen 28-29cm som en “vanlig” 27a.
    Fast 6mm tjocklek låter ju snabbt.
    /Benke

  • vasa

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 18:19

    Titta på denna länk http://www.smartfins.nl/page10.html

  • vasa

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 18:30

    😀 Lite annat jag hittade på http://www.finco.com.au/ “Stiffness… A property frequently overlooked , stiffness is the most important after foil shape. Two fins of identical shape but different flex characteristics will effect the performance of a board in the following way. A fin that is too stiff will give the board a rough ride and in choppy water will overpower more quickly. It will be more prone to spinout and will give little warning of impending disaster. A fin with too much flex will handle the chop well but will be hard to get on to the plane and will have a lower top end speed. Ideally the fin should be stiff in the base and be flexible in the tip.”

    M.v.h. Rune

  • jester

    Medlem
    26 februari, 2007 vid 20:40

    Lite italienska fenor: http://www.techart.it/index_en.htm

  • hot

    Medlem
    27 februari, 2007 vid 09:26

    @vasa 367086 wrote:

    Titta på denna länk http://www.smartfins.nl/page10.html

    Intressant, men vilken tillfällig profil, “skapas” på resp. bog.

    (Har själv börjat experimentera lite med flexibel matris, på slalomfenor, vilket borde ge samma resultat.)

    Studerar man stjärtfenan på Black Marlin, kan man konstatera att inte många hydrodynamiska lagar som vi känner ligger till grund för denna fenas konstruktion. Profilen liknar inget vi har tagit fram med dator eller vattentunnel. Relativt styv framkant med turbulatorer i 4 led, ett mellanområde med något mera flex och mindre turbulatorer, och en avslutning som är helt flexibel. I roten, vid fästet, 2 st ändskivor!! (Vi placerar ändskivan i spetsen.) Hela fenan lutar 30 grader. Spetsen på fenan avslutas som en mellanhård rund cylinderform, för att jämna ut trycket !! Sidoförhållandet är nästan det dubbla mot våra fenor!!
    Sidofenorna, som fungerar som stabilisator är mest lika våra fenor, har en liknande konstruktion, men utan turbulatorer, och är betydligt styvare i sin helhet. Här flexar bara ca 20% av profilen i bakkant. Samma lutning 30 grader och med samma cylindriska avslutning. Samma höga sidoförhållande.

    Hmmmm!

    (Man har uppmätt hastigheten,när den jagar betesfisk, utan synbar kavitation, till 36m/s = 70kt, och detta på en ca 500m sträcka!!)

    Kanske dax att skippa alla formler och teorier och studera naturen i stället.

  • surfan

    Medlem
    27 februari, 2007 vid 16:49

    ja det ligger något i det inte dåligt

  • getwet

    Medlem
    27 februari, 2007 vid 18:54

    Det är kanske såhär våra fenor ska se ut?
    Googlade men fann inga bilder på marlinfenor specifikt, kanske någon annan har större tur än jag. Skulle vara intressant och se hur dom ser ut på lite närmare håll.

  • jester

    Medlem
    27 februari, 2007 vid 19:16

    Dom där fenorna är ju ganska lika svalornas vingar. Har alltid fungerat om inte fenor borde se ut som så…

  • oaxen

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 07:55

    Fast… vilken av alla fenorna är det som är snabb? He he!

    Formen och storleken skiljer ju rätt mycket mellan firrens olika varianter.

    Soo many choices. Jag tar en av varje!

  • hot

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 09:19

    @Oåxen 367298 wrote:

    Fast… vilken av alla fenorna är det som är snabb? He he!

    Formen och storleken skiljer ju rätt mycket mellan firrens olika varianter.

    Soo many choices. Jag tar en av varje!

    Borde vara stjärtfenan då den tar störst last. Men även bröstfenan kan komma ifråga, då den ej “självkaviterar” i 70kt.

    Jag har varit i kontakt med Naturhistoriska, som lovat att jag ska få låna och mäta på lite deras fenor. Dock inte Black Marlin, utan den Marlin som kallas Svärdfisk. Finns dock Black Marlin på British Museum i London. Får väl åka dit och mäta, alt. ge sig ut på fisketur.

  • svenne

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 09:37

    Ja, vi ska inte underskatta naturen. Farsan är gammal hardcore ingenjör, han brukar fråga varför man ska börja om från början när naturen har en testperiod på några miljoner år… 🙂

    Säg till när du åker till naturhistoriska, jag hänger på med skjutmåttet!

  • oaxen

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 09:39

    Fast det är välsannolikt att bröstfenorna är lite assy, medan stjärtfenorna borde vara mer symmetriska.

    OK, bröstfenorna för optimal segling på en bog och stjärtditona för segling åt två håll.

  • bjornen

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 09:55

    @getwet 367228 wrote:

    Det är kanske såhär våra fenor ska se ut?
    Googlade men fann inga bilder på marlinfenor specifikt, kanske någon annan har större tur än jag. Skulle vara intressant och se hur dom ser ut på lite närmare håll.

    Jag hittade denna på en svärdfisk av något slag. Märkliga räfflor, såg dessa på andra bilder.

    //Björn

Sida 10 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.