• oaxen

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 10:09

    HOT!

    Kan du inte bara göra en avgjutning och sen slänga dit en box!

  • fredrik-ygge

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 11:18

    När du ändå håller på kanske du bara skulle skala upp och sätta två på ett JAS också.

  • hot

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 11:33

    @Oåxen 367320 wrote:

    HOT!

    Kan du inte bara göra en avgjutning och sen slänga dit en box!

    Har redan ritat upp en fena, med stjärtefenan som utgångspunkt. Blir klart radikal. Återstår att bygga in flexen och börja med gränsskiktavlösare.
    Bukfenorna verkar vara helt symetriska de med..

    Bilden ovan är en svärdfisk, med räfflor i längdled, vilka borde ge ett turbulent gränsskikt.
    Black Marlin har både “piggar” i flera led och räfflor samt 2 ändskivor i roten!

    Någon som är ute och fiskar i varma vatten???

  • storner

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 11:36
    HOT;367154 wrote:
    (Man har uppmätt hastigheten,när den jagar betesfisk, utan synbar kavitation, till 36m/s = 70kt, och detta på en ca 500m sträcka!!)

    Kanske dax att skippa alla formler och teorier och studera naturen i stället.

    Kan inte så mycket om fenor så jag är lite svårt att sätta ovanstående i relation till något. Är 70 knop mycket eller? Förstår att 70 knop är en jäkla hög sim hastighet men är det hög hastighet när det gäller kavitation?

    Vid vilken hastighet skulle en bra speed fena kavitera under jämförbara förutsättningar?

  • oaxen

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 11:36

    @fredrik.ygge 367328 wrote:

    När du ändå håller på kanske du bara skulle skala upp och sätta två på ett JAS också.

    Åhh, va dum du är. JAS kan ju inte simma… Det är ju inte en fågel vi snackar om!

    Faktum är att man konstaterat att fåglarnas oregelbundna fjädrar visat sig ge lösningen på en del problem med flygplansvingar.

    Så varför skulle inte fiskarnas evolution kunna ge oss lite hjälp på traven?

  • hot

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 11:44

    @Störner 367336 wrote:

    Kan inte så mycket om fenor så jag är lite svårt att sätta ovanstående i relation till något. Är 70 knop mycket eller? Förstår att 70 knop är en jäkla hög sim hastighet men är det hög hastighet när det gäller kavitation?

    Vid vilken hastighet skulle en bra speed fena kavitera under jämförbara förutsättningar?

    Om vi tittar på bifogad tabell så är 70kt en uppseendeväckande hastighet.
    Tabellen visar hastigheten för “totalkavitation” vid olika tjocklekar på profiler.
    Denna tycks ej gälla för fiskar.

  • hot

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 12:19

    @HOT 367339 wrote:

    Om vi tittar på bifogad tabell så är 70kt en uppseendeväckande hastighet.
    Tabellen visar hastigheten för “totalkavitation” vid olika tjocklekar på profiler.
    Denna tycks ej gälla för fiskar.

    Förklaring till tabellen föll bort i hastigheten.

    C= kordan (profilens längd=fenens bredd)
    T= Tjockleken (max tjocklek på profilen) mäts i % av kordan.
    H= läget för max tjocklek i % av kordan framifrån.

    Tabellen visar för 10% tjocklek vid 40% av kordan får vi en hastighet av 55,35kn, för total avlösning. (detta gäller för anfallsvinkel = 0, om denna blir >0 minskar hastigheten för kavitation )
    En normal Speed/Slalomfena har en tjocklek på 8-9%.
    En supertunn typ C3 X2 har en tjocklek på 6%. Detta värde ligger utanför de värden som ligger till grund för tabellen. (Anses inte var tillämpligt!!)
    Vi är således ganska långt ifrån gränsen ännu!

    .

  • fredrik-ygge

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 12:40

    @Oåxen 367337 wrote:

    Åhh, va dum du är. JAS kan ju inte simma… Det är ju inte en fågel vi snackar om!

    Faktum är att man konstaterat att fåglarnas oregelbundna fjädrar visat sig ge lösningen på en del problem med flygplansvingar.

    Så varför skulle inte fiskarnas evolution kunna ge oss lite hjälp på traven?

    Så ja, det var inte illa ment.

    Tror absolut på att fiskarnas evolution kan ge stor hjälp på traven. Jag argumenterar inte mot det och jag tror inte på allvar att en avgjutning skulle fungera på ett flygplan. Men visst finns det, som Jester påpekade, formmässiga likheter med svalvingar.

    Jag skulle dock bli förvånad om en avgjutning fungerade direkt, även om det skulle vara extremt kul och uppseendeväckande om den gjorde det.

  • Oregistrerade

    Gäst
    28 februari, 2007 vid 13:09

    är marlin snabbast då? de är grymt stora. jag har fenbenet? i genomskärning från en blue marlins fena.. bara mellan stjärtfenans två “ändar” är det säkert mer än en meter..
    jaja.. jag har ingen aning..
    //M

  • oaxen

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 13:12

    It wasn’t taken illa ment heller. Mer en smash tillbaka med glimten i ögat.

    Det här är en av de bättre och roligare trådarna just nu.

  • hot

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 13:18

    @Oregistrerade 367354 wrote:

    är marlin snabbast då? de är grymt stora. jag har fenbenet? i genomskärning från en blue marlins fena.. bara mellan stjärtfenans två “ändar” är det säkert mer än en meter..
    jaja.. jag har ingen aning..
    //M

    Black Marlin anses som snabbast med 70kn. Blue och Striped Marlin därefter med ca 65kn.
    Har du en fena i genomskärning???
    Vem är du? När kan man få titta på denna fena? Mycket intressant??

    Ring gärna!
    Tel 013-181407

    /HOT

  • Oregistrerade

    Gäst
    28 februari, 2007 vid 13:25

    jag har inte fenan själv, min kompis va på familjesemester på mauritzius? å lyckades få upp en blue marlin. jävligt stor firre å dt va tydligen dt årets största alla kategorier där de va så de fick bara gigantfenan. de har haft den för genomskärning och lackering så vet inte om dt är så mkt att se.
    jag bor lite norr om gbg. gissar att du som alla andra här bor i skåne.

  • hot

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 13:29

    @Oregistrerade 367358 wrote:

    jag har inte fenan själv, min kompis va på familjesemester på mauritzius? å lyckades få upp en blue marlin. jävligt stor firre å dt va tydligen dt årets största alla kategorier där de va så de fick bara gigantfenan. de har haft den för genomskärning och lackering så vet inte om dt är så mkt att se.
    jag bor lite norr om gbg. gissar att du som alla andra här bor i skåne.

    Nja, jag kommer givetvis från Skåne, men är numera utlokaliserad i Linköping.
    Kunde vara kul att få studera just profilen på fenan.
    Kanske kunde du fixa fram lite bilder och lägga ut här på tråden.

  • storner

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 13:32

    Wow! vilket svar HOT levererade på min fråga.

    OK då förstår jag att 70 knop är extremt hög hastiget för kavitation.

    Kan inte den höga kavitationshastigheten bero på hur fisken faktiskt använder sin fena. Fisken har antagligen en extremt hög frekvens på sina stjärtslag. Kan det ha betydelse?

    Om man rent teoretiskt tänker sig att man bogserar en motorbåt med stillastående propeller så skulle propellern kavitera vid mycket låg hastighet. Om man sätter lagom fart på propellern kommer den inte att kavitera på samma sätt. Kan inte fiskens stjärtslag på något sätt jämföras med hur propellern snurrar med hjälp av motorkraft?
    Kanske ett idiotiskt exempel.

  • Oregistrerade

    Gäst
    28 februari, 2007 vid 13:37

    bilder tror jag kan bli lite svårt. jag vet tyvärr att fena och huvud (rättelse från mamma, de fick me sig både fena och huvud hem) sitter uppspikade på pappan i familjens arbete. tror jag har lite svårt att få bilder där men kan försöka. 🙂 kul å kunna vara till hjälp!
    //M

Sida 11 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.