• surfan

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 17:58
    HOT;367914 wrote:
    Jo, jag ser också bara fördelar med fillet, men det gör tydligen inte tillverkarna. Det blir väl för dyrt och komplicerat, för det kräver ju komplexare program eller formar samt mer avancerad tillverkningsteknik.

    Kan nämnas att jag har ca 250 kolrvings i roten på mina fenor. Och detta förutom 2-3 lager 240g kolfiberväv. Varje roving tåler ca 1650 kg, men så kostar det ju en del att bygga en fena så här. (Understiger dock kostnaden för ett segel)

    .

    Hej du värkar finfint det där kan man beställa en fena av dej???

  • hot

    Medlem
    4 mars, 2007 vid 14:02

    @surfan 367919 wrote:

    Hej du värkar finfint det där kan man beställa en fena av dej???

    Ja det kan du, men jag vet inte när jag kan leverera.
    Den specifika fenan på bilden är ännu inte testad ordentligt och kräver nog en säsong till av tester för att bli riktigt bra. Jag håller på att bygga in mer flex i den genom att laborera med olika fibrer och olika matriser med div. tillsatser.
    Detta för att få en fena som mer anpassar sig till tryck och anfallsvinklar typ C2 X2. Det tar lite tid att hitta alla parametrar som ger ett optimalt resultat.
    Jag vill inte släppa en fena som inte är helt utprovad.
    Jag återkommer med resultaten av testerna.

    Finns även 4 olika slalomfenor som börjar fungera som tänkt, men inga till salu ännu. Se foto tidigare i tråden.

  • the_novice

    Medlem
    4 mars, 2007 vid 15:06

    @HOT 368034 wrote:

    Ja det kan du, men jag vet inte när jag kan leverera.
    Den specifika fenan på bilden är ännu inte testad ordentligt och kräver nog en säsong till av tester för att bli riktigt bra. Jag håller på att bygga in mer flex i den genom att laborera med olika fibrer och olika matriser med div. tillsatser.
    Detta för att få en fena som mer anpassar sig till tryck och anfallsvinklar typ C2 X2. Det tar lite tid att hitta alla parametrar som ger ett optimalt resultat.
    Jag vill inte släppa en fena som inte är helt utprovad.
    Jag återkommer med resultaten av testerna.

    Finns även 4 olika slalomfenor som börjar fungera som tänkt, men inga till salu ännu. Se foto tidigare i tråden.

    Se det istället som ett gyllene tillfälle att få testat designerna och få feedback! :cool2:
    Tror att flera (jag är det iaf) här är villiga att betala för att testa fenor även om dom inte är optimala ännu…

  • marden

    Medlem
    4 mars, 2007 vid 20:47

    vet inte om jag vill in o kladda i den fina tråd, men jag har blivit lite inspererad av denna orgie i fen teori o tror jag också måste börja fila lite på en fena fram till våren.
    jag har tänkt att slipa om en grundstött fena som gick av 3cm i toppen till ett smallare o tunnare spjut.
    en liten fråga till HOT
    har inte tänkt att slå några nya världsrecord med detta bygge men ska fenan vara så tunn som 8-9% fast man “bara”ska toppa 30-34kn?

  • faster

    Medlem
    4 mars, 2007 vid 22:21

    Här kommer en konkurrent till HOT-fins från Gsport, den heter lifter finns endast i 70cm.

  • hot

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 07:32

    @The_Novice 368043 wrote:

    Se det istället som ett gyllene tillfälle att få testat designerna och få feedback! :cool2:
    Tror att flera (jag är det iaf) här är villiga att betala för att testa fenor även om dom inte är optimala ännu…

    Krävs DTT och närvaro på Speed Challenge Haga!

  • hot

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 07:33

    @Mården 368119 wrote:

    vet inte om jag vill in o kladda i den fina tråd, men jag har blivit lite inspererad av denna orgie i fen teori o tror jag också måste börja fila lite på en fena fram till våren.
    jag har tänkt att slipa om en grundstött fena som gick av 3cm i toppen till ett smallare o tunnare spjut.
    en liten fråga till HOT
    har inte tänkt att slå några nya världsrecord med detta bygge men ska fenan vara så tunn som 8-9% fast man “bara”ska toppa 30-34kn?

    Ingen nackdel om tjockleken på profilen ligger under 8%, om man siktar på 30kn+. Sen är det ytterligare en fördel om största tjocklek ligger på 45-50% av kordan. Bakkanten är viktig, max 0,5mm och tvärt avhuggen funkar bäst om man vill slippa vibrationer. Speciellt mot spetsen för att undvika oljud.

  • hot

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 09:40

    @HOT 368157 wrote:

    Ingen nackdel om tjockleken på profilen ligger under 8%, om man siktar på 30kn+. Sen är det ytterligare en fördel om största tjocklek ligger på 45-50% av kordan. Bakkanten är viktig, max 0,5mm och tvärt avhuggen funkar bäst om man vill slippa vibrationer. Speciellt mot spetsen för att undvika oljud.

    Här kommer en beprövad NACA-profil som är 6,5%.
    (Svårt att kopiera från ritprogrammet. Men ungefär rätt)

  • canoya

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 09:53

    Betyder inte 0,087% cmb att profilen har en viss assymetri? Typ tänkt för flygplansvinge som mestadels används med samma sida nedåt?

    /Håkan

  • hot

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 12:36

    @canoya 368175 wrote:

    Betyder inte 0,087% cmb att profilen har en viss assymetri? Typ tänkt för flygplansvinge som mestadels används med samma sida nedåt?

    /Håkan

    Symetrisk profil. Ingen camber=Ingen välvning.
    Parameter som kommer ut automatiskt i profil programmet.

    010 anger symetrisk profil !

    Men vad gör det. Du måste ha koordinaterna för att tillverka den!
    Dessutom är den modifierad.

  • cjs

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 18:29

    tips googla på javafoil + download.
    Javafoil är ett bra program för att testa sina profiler

  • hot

    Medlem
    7 mars, 2007 vid 08:06

    Lite om profilers gränsskiktskontroll.

    Pratade med en kollega Ower There igår. Han nämnde att en forskargrupp har gjort stora framsteg inom ämnet gränskiktskontroll. Man har tillverkat en komplex tejp som verkar som ett membran och vibrerar med ca 2 kHz mha luftströmmen. Detta påverkar i sin tur det turbulenta gränskskiktet som övergår i laminärt och behåller detta. Tester på segelfplvingar ger vid handen att minskningen av motståndet ligger i storleksordningen 70-80% !!!!
    Tyvärr gäller detta enbart för någorlunda konstant fart, men man har för avsikt att lösa även detta, genom ett membran som varierar frekvensen efter farten. Man sliter för tillfället sitt hår i forskarvärlden för att förstå förloppet.
    Vad jag förstod så lyckades man att behålla det laminära gränsskiktet hela vägen över profilen!

    Detta kan bli riktigt stort, även för profiler/brädor i vatten. (>70kn)

  • the_novice

    Medlem
    7 mars, 2007 vid 08:47

    Kanske inte är så tokigt med tjutande fena då trots allt 😀

  • Oregistrerade

    Gäst
    8 mars, 2007 vid 18:50

    tror att jag kan lägga in bilder på merlin fenan snart:D denna eller nästa helg ska pappa i familjen försöka ta massor m bilder, dock på papper så sen måste vi framkalla å scanna å hålla på så dt lär la ta lite tid.. :p
    MEN vad vill ni ha för bilder? vinkel, sidor framifrån å så? 😀
    M

  • oaxen

    Medlem
    8 mars, 2007 vid 19:01

    Sidovy samt framför allt bilder på tvärsnittsprofilen varannan centimeter nerifrån och upp. Det blir väl lite skärande, men va tusan…

Sida 13 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.