• tobhed

    Medlem
    21 mars, 2007 vid 21:28

    Så mycket fensnack nu så man blir snurrig, har vi haft uppe den länk tidigare? Man kan i alla nu beställa TM45-fenor (fast de kostar som fanken)
    http://www.intellimass.com/TM45/TM45%20Graphs.htm

    …och tydligen så ska man snart även kunna beställa KA Lockwood speed fins
    http://www.kasail.com/windsurfing/forum/viewtopic.php?t=2996

  • appel

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 07:31

    Tror tyvärr att kragen mot brädans botten kommer bromsa rejält. Behövs den för styrkan, är fenan för svag. Kul jobb ändå.

  • vasa

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 08:38

    :confused2: poängen är ju att utfyllnaden skall ge mindre risk för spinout (tillåta mindre fena) och ge minskat motstånd. skall bli kul att höra en testrapport från byggherren 🙂

  • appel

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 12:15

    Tack vasa. Intresse väcktes och hela tråden lästes, puh. Mycket klarnade, mest att mitt inlägg var pinsamt. Filat fenor i 18 år, utan att fördjupa mig en bråkdel av vad några här gjort. Häftig läsning. Skulle inte bli förvånad om problemstötningen mynnar ut i nån farthöjande revolution på området.

  • svenne

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 12:20
    appel;372031 wrote:
    Tack vasa. Intresse väcktes och hela tråden lästes, puh. Mycket klarnade, mest att mitt inlägg var pinsamt. Filat fenor i 18 år, utan att fördjupa mig en bråkdel av vad några här gjort. Häftig läsning. Skulle inte bli förvånad om problemstötningen mynnar ut i nån farthöjande revolution på området.

    Det kommer… 🙂

  • hot

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 07:05

    @appel 372000 wrote:

    Tror tyvärr att kragen mot brädans botten kommer bromsa rejält. Behövs den för styrkan, är fenan för svag. Kul jobb ändå.

    Då har du inte studerat vad som händer vid övergången mellan fena och bräda vid 30kn.
    Vad gör alla fillets på i stort sett alla flygplan med hög prestanda??
    Efter tester i vattentank, som vi gjort visar det sig att mot en plan platta är motståndsminskningen 5-6% för samma fena.
    Mot en bräda kan man säkert kapa ytterligare någon procent, beroende på brädans utformning.
    Det handlar här om att utjämna tryckskillnaderna mellan fena och bräda.

    Fillets hjälper även till att täta boxen, som ofta läcker som ett såll. Kan ge ytterligare ett par procent.

  • jester

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 07:09

    Frågan jag ställer mig är följande: Om det nu är så solklart att man skall ha en tjock klump mot brädan… Varför har inte proffsen detta då? Okunnighet? praktiska bitar?

  • oaxen

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 07:49

    @Jester 372353 wrote:

    Frågan jag ställer mig är följande: Om det nu är så solklart att man skall ha en tjock klump mot brädan… Varför har inte proffsen detta då? Okunnighet? praktiska bitar?

    Med tanke på hur mycket som inte håller hög klass på produktsidan i övrigt så kan man nog lugnt kontstatera att det inte är omöjligt att man missat även här.

    Man kan ju tänka sig att det kostar lite mer att göra fenor med fillets. Det optimala skulle kanske vara att ha en “sömlös” övergång mellan fena och bräda. Typ fast laminerade fenor á lá gamla vågsurfingbrädor.

  • hot

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 08:00

    @Jester 372353 wrote:

    Frågan jag ställer mig är följande: Om det nu är så solklart att man skall ha en tjock klump mot brädan… Varför har inte proffsen detta då? Okunnighet? praktiska bitar?

    Det är just vad proffsen har både i luft och vatten. Och dit kan väl knappast räknas de få som utvecklar vindsurfutrustning idag. (För lite resurser etc)

  • vasa

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 08:41

    funderade på en fena som en halv tunnel(rör) för att minska motståndet, problemet att diametern kommer att generera lika mycket lyftkraft som motsvarande rak hydrovinge med samma profil :frown:

  • hot

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 08:58

    @vasa 372372 wrote:

    funderade på en fena som en halv tunnel(rör) för att minska motståndet, problemet att diametern kommer att generera lika mycket lyftkraft som motsvarande rak hydrovinge med samma profil :frown:

    Jag har tittat och räknat lite på samma koncept. Ett alt. är att göra den lite mer elliptisk för att minska V-kraften. I alla fall skulle det inducerade minska markant.
    Har någon provat?

  • getwet

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 09:05

    Med tanke på hur få fenor som passar bra i en tuttlebox UTAN fillets idag kan man ju undra hur det skulle vara om man tillverkade med fillets. Tror inte någon skulle passa förutan modifieringar.

    Detta var en av de viktigaste punkterna som vi skulle kunna arbeta med framöver ansåg killen som jag delade rum med på Astra, ja ni vet han som egentligen startade dena tråd. Att få tätt i boxen (skarven) samt att laborera med fillets och avlösningen.
    Om jag inte minns helt fel så monterade man på (Håkan arbetade inom försvaret med att förbättra ubåtarnas tysthet i uläge och även effekter/fart)
    fillets på ett ubåtstorn, och när man väl hittade rätt, vilket inte var lätt, så ökade undervattensfarten med ca 1-2knop. Och en ubåt går inte speciellt fort i uläge…..

  • jester

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 09:06

    @HOT 372362 wrote:

    Det är just vad proffsen har både i luft och vatten. Och dit kan väl knappast räknas de få som utvecklar vindsurfutrustning idag. (För lite resurser etc)

    Mjo, men ta inte illa upp nu, men… Boogie, Mal Wright o dom. Om du kan konstruera sånt här, varför skulle inte dom kunna göra det själv??

  • hot

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 09:22

    @Jester 372380 wrote:

    Mjo, men ta inte illa upp nu, men… Boogie, Mal Wright o dom. Om du kan konstruera sånt här, varför skulle inte dom kunna göra det själv??

    Jag syftade inte på mig själv och vindsurfing, utan det kommersiella/militära.

  • hot

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 09:28

    @getwet 372379 wrote:

    Med tanke på hur få fenor som passar bra i en tuttlebox UTAN fillets idag kan man ju undra hur det skulle vara om man tillverkade med fillets. Tror inte någon skulle passa förutan modifieringar.

    Detta var en av de viktigaste punkterna som vi skulle kunna arbeta med framöver ansåg killen som jag delade rum med på Astra, ja ni vet han som egentligen startade dena tråd. Att få tätt i boxen (skarven) samt att laborera med fillets och avlösningen.
    Om jag inte minns helt fel så monterade man på (Håkan arbetade inom försvaret med att förbättra ubåtarnas tysthet i uläge och även effekter/fart)
    fillets på ett ubåtstorn, och när man väl hittade rätt, vilket inte var lätt, så ökade undervattensfarten med ca 1-2knop. Och en ubåt går inte speciellt fort i uläge…..

    Ja, det krävs nog en ny typ av box för att det ska funka bra. Vi tillverkade en mer anpassad box på 80-talet. (Föregångaren till Powerboxen) Ska kanske ta fram formarna igen.

Sida 15 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.