• tobhed

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 11:19

    Problemet med Tuttle idag är ju att ingen följer “tuttle standarden” som togs fram, brädtillverkarna får ju då betala en avgift til Larry Tuttle (?) men genom att göra boxen större/mindre så verkar de ha hittat en lucka för att slippa betala.
    Risken är ju att det blir likadant oavsett vilken standard men väljer – dvs du kommer alltid att behöva modifiera. Frågar du mig tycker jag att detta är otroligt dumt, hela poängen med tuttle mm. försvinner ju när man måste hålla på att fylla ut med boxen så att fenan ska passa.

  • jester

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 12:13

    hela poängen med tuttle mm. försvinner ju när man måste hålla på att fylla ut med boxen så att fenan ska passa

    Jag har som tur är tvärtom problem med att jag måste slipa ner mina fenor för att passa i boxen. Känns aningens lättare än att lägga till material. Hade ju naturligtvis varit ännu bättre om skiten passat direkt…

  • solman

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 12:29

    Hejsan, Mycket intressant tråd, spännande med alla teorier, tyvär så har jag varken har kunskap eller möjlighet att laborera med hemmagjorda fenor.
    Men jag kanske jag kan få ett tips av er som kan lite mer? 🙂
    Ni verkar ju ha järnkoll på fenor.
    Jag är ute efter att slå mitt eget speedrekord på 25.5knop, det känns som bara fenan är i vattnet och brädan börjar “vobbla” när jag närmar mig topphastigheten. Brädan är en rrd avantglide 125L med orginalfena tror den är 46cm. segel naish 7 m2 med 5 lattor från-02.
    Jag vet att seglet inte är det bästa för att speeda men känns ändå som fenan lyfter för mycket.
    Därför tänkte jag höra om ni känner till någon bra speedfena som går att köpa i butik som duger för att höja min nivå ett snäpp.

  • getwet

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 14:57

    @Solman 372437 wrote:

    Hejsan, Mycket intressant tråd, spännande med alla teorier, tyvär så har jag varken har kunskap eller möjlighet att laborera med hemmagjorda fenor.
    Men jag kanske jag kan få ett tips av er som kan lite mer? 🙂
    Ni verkar ju ha järnkoll på fenor.
    Jag är ute efter att slå mitt eget speedrekord på 25.5knop, det känns som bara fenan är i vattnet och brädan börjar “vobbla” när jag närmar mig topphastigheten. Brädan är en rrd avantglide 125L med orginalfena tror den är 46cm. segel naish 7 m2 med 5 lattor från-02.
    Jag vet att seglet inte är det bästa för att speeda men känns ändå som fenan lyfter för mycket.
    Därför tänkte jag höra om ni känner till någon bra speedfena som går att köpa i butik som duger för att höja min nivå ett snäpp.

    Uj, 46fena till 7.0 och 125liter låter stort om det ska braka på. Bara som en jämförelse……..Använder mig själv at en 47fena och 8.4 segel på 120liter i lättvindar, låt oss säga ca 6ms. Mer vind än så kommer 43fena mycket väl till pass och för de lite mer blåsiga dagarna 39. Skulle ändå behöva en 41 däremellan.
    Sluklämmen då, jag är inte förvånad över att du får för mycket lyft och brädan blir orolig med en 47a. Med 7.0 kan du troligen lätt gå ned på en 40a om du vill. Du kommer också att knäcka dina 25.5 knop ganska enkelt och smärtfritt. Men glöm inte att skaffa dig en bra fena, stirra dig inte blind på en billig prislapp.

    Selectfenorna har en klart godkänd prislapp men man måste “efterarbeta” dom en aning för att det ska bli bra.

  • marden

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 15:15

    angående passformen med fillets
    undrar jag om det inte är lättare o bättre passform med dom,
    iallafall om bräddorna är lika raka runt boxen som mina brädor är bara att dra åt skruvarna tills det tar emot brädan
    sen är jag inne på att slipa ner min fillet lite på sidorna känns lite brett,kanske provar först ont om testtillfällen bara i sthlm blir väl kanske 5-6 29cm dagar/år
    en anledning till att proffsen kör utan kan va att dom passar grymt dåligt i fenfodralet o fen väskan med dom andra fenorna:)

    solman
    för att öka till 27-28 skulle nog framförallt en mindre fena bli bra säg 32-38cm
    beror lite på bredden på brädan o din vikt sen för att ta 30kn underlättar det med cambers i seglet o en mindre bräda
    även om jester körde för mig “ofattbara” 31kn me 9,0a o 49fena

  • solman

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 15:51

    Ok, tack för svaren, ska testa med en mindre fena.

  • jester

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 20:25

    MGS körde 30+ med en 38 fena på en RRD på 125 liter, har för mig han körde runt 6.5-7.0 då. Så jag sällar mig till skaran som rekommenderar fenor på 38-40 cm. Utöver Select så finns ju även G-sports SR6b, även den en mycket treblig fena. Select säljs bla av surfbutiken.nu, medan Surfers Paradise säljer G-sport (hette tidigare Curtis).

    För att kommentera mina “ofattbara” 31 knop, så var förhållandena idealiska för min utrustning i lördags. Ostligt = frånlandsvind = platt vatten. Hade tur och fick ett par långa härliga vindbyar. Dessutom var det väldigt lite vind mellan byarna, vilket innebär ytterligare bättre vattenförhållanden. Sedan är ju faktiskt utrustningen exakt samma som dom använder i världscupen i slalom42. (kanske inte fenan, men nästan iaf). Dessutom är min matchvikt för tillfället nästan 110 kg. Vet att lite lättare gubbar hade pansardrag med 7.8:or ett par km från stället jag körde på. Hur som haver så hade jag j-vligt kul iaf… 😀 Allting bara satt där det skulle. Dom här brädorna och riggarna jag använder är hur lättkörda som helst. Bra skit, helt enkelt!!

  • royn

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 09:46

    Slänger in en fråga här då det snackas fenor. Har försökt att kolla igenom hela tråden så frågan inte ställs igen….kan ha missat …but here goes.

    Har en starboard Carve 121liter som stor bräda och kör främst 7.4 och 6.4 med den. Fenan som kom med var en Drake Freeride 38cm. Är detta en optimal fenan med tanke på bräda och segelstorlek? Kan nämnas att jag väger runt 92-93kg.
    Kan en mindre fena vara ett bättre alternativ för segelkombinationen…eller är 38cm helt rätt?

    Tack på förhand

  • tobhed

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 10:54

    Absolu ingen expert och du frågar på ett speedforum så det kanske blir lite speedvinkling på svaret… fenan passar nog bra till det större seglet men du kanske skulle kolla på en mindre (typ 32) till det mindre seglet

  • jester

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 11:16

    Royn: Till 7.4 fungerar den perfekt för freeride. Till 6.4 hade det varit bra att gå ner på ungefär 34 cm, skulle jag gissa. Har du riktigt platt vatten, och inte har något problem med att ha problem med att höjda så fungerar denna storlek till 7.4:an oxå. Kör själv 35 cm till 7.8, iofs på aningens mindre bräda..

  • svenne

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 11:18
    Royn;372685 wrote:
    Slänger in en fråga här då det snackas fenor. Har försökt att kolla igenom hela tråden så frågan inte ställs igen….kan ha missat …but here goes.

    Kan bero på tråden främst handlar om fendesign, men jag vet inte… 😉

  • royn

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 15:23

    Så en 34-35cm freeride fena skulle funka till både 7.4 och 6.4 på en 121L Starboard carve ? Eller är fenan lika viktig som seglet isäg? Man kanske ska ladda upp med lite olika fenor …..eller?

    Help me out, please!

    Royn

  • surfan

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 17:40

    Hej här kan du titta och se vilken fena som passar dig!!
    http://www.select-hydrofoils.com/fins/selector.wrd?smsid=v1pvjiu6e45tb8l4lckl728fn0

  • royn

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 20:27

    Tackar…..!!! Verkar som jag klarar mig bra med den jag har nu…än så länge.

  • jester

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 20:45
    Royn;373289 wrote:
    Så en 34-35cm freeride fena skulle funka till både 7.4 och 6.4 på en 121L Starboard carve ? Eller är fenan lika viktig som seglet isäg? Man kanske ska ladda upp med lite olika fenor …..eller?

    Help me out, please!

    Royn

    Fenan är minst lika viktig som seglet…. Man bukar säga 1/3segel, 1/3 bräda och 1/3 fena. Det skadar aldrig att ha mett par extra fenor. Känner man att man har problem o kontrollera prylarna kan det ibland räcka med byte till mindre fena istället för att rigga om till mindre segel.
    men funkar gör det, men inte optimalt.

Sida 16 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.