Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen miljöbilar

  • miljöbilar

    Publicerad av styret på 27 december, 2007 vid 15:37

    Funderar på att byta ut 855an mot något lite mer moraliskt när jag kommer hem från lite hitte-pån i vår.
    men ett tag tänker man etanol, sen läser man att det är ett förkastligt sätt att använda mat, sen läser man om naturgas men kollar man kartor från gasbolagen efter mackar så bor man ju i fel region helt klart. osv osv.

    så, vad ska man välja egentligen? jag blir inte klok på det här. finns väl ett gäng riktiga lirare på det här på konfen.

    rasmus_w svarade 16 år, 4 månader sedan 15 Medlemmar · 54 Svar
  • 54 Svar
  • blackadder

    Medlem
    27 december, 2007 vid 16:29

    Kolla om det finns nån hybrid (bensin och el). Detta är nog det mest miljövänliga (om man tänker på utsläpp av växthusgaser) alternativet just nu. Kanske lite dyrt att köpa, och kanske lite dyrt att reparera och kanske lite väl många saker som kan gå sönder dock.

  • emil_h

    Medlem
    27 december, 2007 vid 16:42

    En hybrid är nog det bästa att satsa på i nuläget. Men finns väl få nyare begagnade. Har hört rykte om att Porche utvecklar en etanol/el-bil. Låter mkt intressant. En snål diesel kan ju vara något, om du kör mycket. Kör du mindre satsa på etanol. Visst kan man diskutera om etanol är mer moralskt rätt med tanke på tillverkningen men ur koldioxidsynpunkt är det bra. Biogas kan vara något men antar att det finns få tankställen för det.

  • fastforward

    Medlem
    27 december, 2007 vid 21:27

    Vad har du för budget? Andra krav på bilen?

    Vid hög budget eller tjänstebil så skulle jag satsa på en hybrid. Annars så ligger det nära till hands att köpa valfri dieselbil och köra på biodiesel eller RME.

  • styret

    Medlem
    28 december, 2007 vid 00:06

    har inte riktigt funderat på budget mm. jag är mest med den här tråden intreserad av att reda ut lite vad som händer och gäller på den här fronten. jag kan ingenting alls om vad det fins för alternativ men vill gärna lära mej.

    tjänstebil? här finns inga fasta anställlningar inte! det är aldeles för kul att vara utomlands ett par månader om året…

    men hur är det med etanol egentligen? är det bättre att använda eller inte? bidrar skövlingen av regnskogen för att odla råvara lika mycket till växthuseffekten som det gör att köra samma kärra på bensin? hur går det med den svenska etanolen av cellulosa? börjar dom komma nånstans med tekniken?

    vad är RME? vart hittar man biodiesel?

  • rasmus_w

    Medlem
    28 december, 2007 vid 06:52

    Det har gnällts i minst 25 år över att EU överproducerar mat och eldar upp överskottet för att hålla spannmålspriset uppe. Nu gnälls det över att man gör drivmedel av samma överskott. Etanolbilar kan bidra till att göra jordbruk i fattiga länder lönsamt.

  • styret

    Medlem
    28 december, 2007 vid 14:20

    och det innebär att fler fattiga människor kommer dö i svält.

  • rasmus_w

    Medlem
    28 december, 2007 vid 23:36

    Första gången på länge jag hört att mer pengar i plånboken skulle leda till att man får svälta. Fast visst, det hände i europa på 1500-talet så varför inte?

  • svenne

    Medlem
    29 december, 2007 vid 00:03

    Inte ens hälften av marken som odlades i Sverige på slutet av 70-talet odlas idag, så hur länge håller brödfödeargumentationen egentligen? Dessutom, vem vill odla vete för etanol när elefantgräs eller salix ger tio gånger mer sprit? Näe, kvasidebatt är vad det är.

    Själv kör jag biodiesel hejvilt i min VW Touran från -05, både RME från macken och hemmakokad. Jag tänker köra etanol i surfbussen så länge det finns att tanka. Fast, när den här kommer på riktigt är jag nog inte sen att byta…
    http://www.pmlflightlink.com/archive/news_mini.html
    Dessvärre har Volvo gjort tester med deras prylar, vilket är förfärligt (ifall de blir först) eftersom jag har lovat att aldrig mer köpa en Volvo. 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    29 december, 2007 vid 01:10

    Den stora frågan är väl egentligen hur mycket energi som går åt för att framställa etanolen. Somliga hävdar ju att det går åt mer oljeenergi för att framställa etanol än vad vi får ut ur etanolen. Andra hävdar att den beräkningen främst gäller etanol som framställs på våra breddgrader och att tropisk etanol är “gratis” i det perspektivet.

    Sen kan det ju vara så att vi använder olja för etanolframställningen för att vi kan och att oljan är billig (och för bönder subventionerad). Det kan ändra sig i framtiden.

    Å andra sidan är frågan om det är realistiskt att producera tillräckligt med etanol för världens bilpark. Fast det är tveksamt om det nånsin kommer behövas. Däremot kommer det bli en framtida tvistefråga, somliga anser att världens politiker redan nu borde sätta sig och bestämma hur stora arealer som ska få användas till biobränsleframställning.

  • getwet

    Medlem
    29 december, 2007 vid 19:49

    Lägg av nu Rasmus, du har varit ute och klampat runt här tidigare i debatten om växthuseffekten och ifrågasatt om den verkligen finns och tom påpekat att vi skulle dra nytta av den, du har även jämfört det som nu händer med vad som hände för miljoner år sedan……..Om jag vore dig skulle jag hålla mig borta från dessa diskussioner, eller lära mig ett o annat först!

    Etanol är absolut inte lösningen för våra globala problem, men just nu är den bättre än fossila bränslen. Inför framtiden är den definitivt inte hållbar i ett längre perspektiv, men den måste delvis just nu ersätta en del av vårt fossila behov fram till den dagen nya mer miljövänliga alternativ kan ersätta.

    Det som förvånar mig är att den gamla ottomotorn fortfarande existerar, varför kommer det inte nyare teknologi i den stenhårt konservativa bilindustrin? Andra branscher kan utveckla sig i rekordfart men inte bilindustrin……..kan det bero på att man ser ekonomin i första hand och miljön sist i ledet?:mad:

  • blackadder

    Medlem
    29 december, 2007 vid 20:22

    @getwet 435956 wrote:

    Lägg av nu Rasmus, du har varit ute och klampat runt här tidigare i debatten om växthuseffekten och ifrågasatt om den verkligen finns och tom påpekat att vi skulle dra nytta av den, du har även jämfört det som nu händer med vad som hände för miljoner år sedan……..Om jag vore dig skulle jag hålla mig borta från dessa diskussioner, eller lära mig ett o annat först!

    Etanol är absolut inte lösningen för våra globala problem, men just nu är den bättre än fossila bränslen. Inför framtiden är den definitivt inte hållbar i ett längre perspektiv, men den måste delvis just nu ersätta en del av vårt fossila behov fram till den dagen nya mer miljövänliga alternativ kan ersätta.

    Det som förvånar mig är att den gamla ottomotorn fortfarande existerar, varför kommer det inte nyare teknologi i den stenhårt konservativa bilindustrin? Andra branscher kan utveckla sig i rekordfart men inte bilindustrin……..kan det bero på att man ser ekonomin i första hand och miljön sist i ledet?:mad:

    Menar du att naturen kan “se skillnad” på koldioxid som kommer från etanol eller olja? Det bästa är väl ändå att inte använda koldioxidgenererande energikällor helt och hållet.

  • emil_h

    Medlem
    29 december, 2007 vid 20:36

    “Menar du att naturen kan “se skillnad” på koldioxid som kommer från etanol eller olja? Det bästa är väl ändå att inte använda koldioxidgenererande energikällor helt och hållet.”

    Skillnaden är att koldioxiden som frigörs av fossila bränslen aldrig skulle komma i kontakt med atmosfären om inte vi gjorde som vi gör. Nu gör vi det och tillför således en extra mängd (kan man kanske säga onaturlig) koldioxid. Koldioxiden som frigörs av etanol tas upp igen av växterna och ingår i det naturliga kretsloppet. Dock inte så till 100% idag då E85en innehåller 15% bensin.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 december, 2007 vid 01:47

    @getwet 435956 wrote:

    Lägg av nu Rasmus, du har varit ute och klampat runt här tidigare i debatten om växthuseffekten och ifrågasatt om den verkligen finns och tom påpekat att vi skulle dra nytta av den, du har även jämfört det som nu händer med vad som hände för miljoner år sedan……..Om jag vore dig skulle jag hålla mig borta från dessa diskussioner, eller lära mig ett o annat först!

    Läste du nånting eller tyckte du bara det var kul att bitcha? I så fall kan jag också.

    http://www.youtube.com/watch?v=Dtbn9zBfJSs&feature=related

    För den delen, i mänsklighetens historia har högkulturer sammanfallit med perioder av varmare klimat och kulturell nedgång sammanfallit med kallare perioder. Klart att varmare klimat inte är utan fördelar.

    Fast om vi verkligen anser att klimatet är för varmt så kan man ju relativt enkelt och snabbt kyla jorden, och det rejält: http://www.youtube.com/watch?v=XkEys3PeseA

  • blackadder

    Medlem
    30 december, 2007 vid 11:44

    @Emil_H 435966 wrote:

    “Menar du att naturen kan “se skillnad” på koldioxid som kommer från etanol eller olja? Det bästa är väl ändå att inte använda koldioxidgenererande energikällor helt och hållet.”

    Skillnaden är att koldioxiden som frigörs av fossila bränslen aldrig skulle komma i kontakt med atmosfären om inte vi gjorde som vi gör. Nu gör vi det och tillför således en extra mängd (kan man kanske säga onaturlig) koldioxid. Koldioxiden som frigörs av etanol tas upp igen av växterna och ingår i det naturliga kretsloppet. Dock inte så till 100% idag då E85en innehåller 15% bensin.

    Jag vet det men all koldioxid fungerar ju lika bra som växthusgas vare sig den kommer från kol som bundits i organiskt material för 30 år sen eller för 300 miljoner år sen.

  • getwet

    Medlem
    30 december, 2007 vid 15:52

    @Blackadder 436028 wrote:

    Jag vet det men all koldioxid fungerar ju lika bra som växthusgas vare sig den kommer från kol som bundits i organiskt material för 30 år sen eller för 300 miljoner år sen.

    Du svarade på det själv, “som bundits” för 300 miljoner år sedan, och den skulle vara fortsatt bunden…….nu är den inte det.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen miljöbilar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.