Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min första surfdag!

  • rasmus_w

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 23:13

    @Carl R 387223 wrote:

    Vill man hem så vill man…
    Jag å tigan, vi har kantat vi. 😉

    Var det inte en 270? Den är ju smal som ett spjut, den borde kryssa som tåget underriggad, min gamla smala rrd 286 behöver knappt kantas för att göra det. På min Bic Techno2, däremot, tryckte jag ner halva nosen under vattnet för att ha nån slags centerbord…

  • carl-r

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 23:21

    Jag tycker inte den tar nån höjd alls om man inte kantar den. (Och då pratar vi när man puttrar i en 2-4 knop och bara vill tebax till stranden)
    Tänk på att kanterna är nästan helt runda på den. Det är bara baktill som man har lite “kant”.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 maj, 2007 vid 23:59

    Långsmala brädor har viss höjdtagningsförmåga bara för att de är smala. Men visst, det blir klart bättre av lite kantning.

  • Oregistrerad

    Gäst
    31 maj, 2007 vid 06:01

    Kul att höra från andra nybörjare!
    Jag har surfat runt 10 ggr i mitt liv nu 🙂
    Verkligen en rolig sport!!

    Kan rekommendera dig att skaffa DVDn from Beginner to Winner som är kanonbra, har hjälpt mig mycket.

    /Annica

  • kurtkomet

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 07:33

    Hej! innan mina första stapplande steg kollade jag på den Här filmen, väldigt basic.. men går igenom det mest grundläggande

  • hellgren

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 07:59

    http://www.start-windsurfing.com verkar vara ganska vettig, vet att det finns en liten film från starboard man kan ladda hem, ska se om jag hittar den…. Där ja! http://2006.star-board.com/gallery/video/ välj bara en vettig storlek och börja tanka 🙂

    Kolla på den ett par gånger, och försök förstå så mycket som möjligt innan du ställer dig på vattnet. Det är bra mycket roligare om man hajar varför brädan gör som den gör. Sen är det bara att fråga på här om det är nått mer du inte förstår eller så. Tänk bara på att all tid på/i vattnet med brädan är bra! Vad folk än säger. Blåser det cp mycket så får du va berädd på en brottningsmatch. Men häng där det är lite grunt till en början så om nått skiter sig, kan du gå in. Blåser det lite så är det bra balansträning som någon nämnde. Det finns en läxa att lära i alla lägen. Och allt du lär dig om brädans egenskaper i låg vind, hård vind, regn eller solsken kommer komma till hands en vacker dag.

    Ett tips är att du tänker på hur du hanterar segel och bräda även när det inte blåser så mycket.. Masten mot vinden, ALLTID. För en dag så blåser det pung och har du inte vanan inne då så får du inte många sekunder på vattnet. Likaså att du lägger grejjerna rätt på land, i dag kanske det inte spelade nån roll men en dag så blåser det på lite och då flyger allt iväg och träffar en bil på parkeringen. Bättre att lägga pengar på nya segel än att pynta någons självrisk 😉

    Annars är det bara att åka på! Testa allt! Prata med folk på stranden och på forumet. Åk till någon av dom kända stränderna, (leksand? ehh.. haga som är närmast?) kolla på andra som surfar, snacka med folk på stranden och prova råden direkt efter att du fått dom. Du verkar envis, och det är det enda som krävs för att lära sig surfa. Så kör hårt!!

    /Nässtan en riktig surfare nu, nybörjare förra året 😉

  • hellgren

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 08:00

    @KurtKomet 387265 wrote:

    Hej! innan mina första stapplande steg kollade jag på den Här filmen, väldigt basic.. men går igenom det mest grundläggande

    Ne men va…. Jag får sluta skriva så långt, nu han du ju före. Fasst min länk hade bättr kvalitet.. moahahaha! 😉

  • hakuna

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 09:21

    @Spray 387206 wrote:

    Måste riggen alltid ligga i lä när man drar upp den? Det är lite småbökigt att hela tiden simma med brädan så att riggen “kommer rätt” dvs i lä.

    Om du bottnar (knä- till magdjupt) så tycker jag du kan pröva att “strand-starta”, om seglet ligger upp i vinden. Det är första steget mot att kunna vattenstarta.
    Far seglet över på lä-sidan så har du fått ett bra läge för att dra segel.

    Positionera dig så att brädan pekar snett ner i vinden, samtidigt som stropparna är så nära dig som möjligt. Det här är lurigt…
    Res sedan seglet så att det drar dig uppåt (armar uppåt sträck!), samtidigt som du kliver upp på brädan, bakre foten först, mellan stropparna. Tänk dig att du skall kliva upp på ett bord utan att använda händerna, så mycket skall du böja knäna.

    Ang. vatten i bommen så vet jag inte, jag har bommar med skum-rör i så att inte så mycket vatten får plats.
    Hör med affären!

    /n

  • hellgren

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 09:35

    Förlåt att jag lägger mig i, strandstarten är absolut nått att träna på. Men utan att ha nån där som kan visa hur du gör för att styra brädan med riggen mm. så vetefan om det räcker med att läsa ren text om hur man gör.

    Jag vet att jag hade jätte stora problem att förstå hur man “vänder” runt brädan utan att använda händerna.. Och använde man händerna så tappade man seglet och vise versa.. Strand start är absolut nått att öva på.. Men som sagt, åk till en känd strand och be nån visa dig lite. Annars är det nog lite svårt.. Och är nått för svårt är det lätt att ge upp.. Prova nån gång, men lägg hellre energi på att dra rigg så här i början så du får åka lite. Med en sån stor bräda är det ju faktiskt inte så jätte svårt att dra rigg.. Och förresten, blåser det för dåligt så testa inte ens att vatten starta, i början är det jätte svårt om man inte får tillräckligt med hjälp av vinden.

    kanske bara är min åsikt, jag är ju som sagt inte nått proffs…. än…

  • spray

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 10:19

    @hakuna 387296 wrote:

    Om du bottnar (knä- till magdjupt) så tycker jag du kan pröva att “strand-starta”, om seglet ligger upp i vinden. Det är första steget mot att kunna vattenstarta.
    Far seglet över på lä-sidan så har du fått ett bra läge för att dra segel.

    Positionera dig så att brädan pekar snett ner i vinden, samtidigt som stropparna är så nära dig som möjligt. Det här är lurigt…
    Res sedan seglet så att det drar dig uppåt (armar uppåt sträck!), samtidigt som du kliver upp på brädan, bakre foten först, mellan stropparna. Tänk dig att du skall kliva upp på ett bord utan att använda händerna, så mycket skall du böja knäna.
    /n

    Tjenare och alla tips är verkligen guld värt!

    Jo jag håller till i en insjö som är ganska långgrund inne mot stranden. Jag har testat det du beskriver ovan, “vattenstart”

    Jag ställer brädan 90grader mot vinden och positionerar mig i lovart tillsammans med riggen. Jag “lyfter” seglet från vattnet ungefär som en stående armhävning men problemet är då att jag lyfter upp hela brädan i luften istället för riggen. Ska jag testa att sätta bommen längre upp på masten eller hur löser jag detta?

    Problem nummer två när jag ska strandstarta uppstår så fort vinden får tag i seglet och jag börjar känna kraften. Jag försöker “nå” brädan med någon fot (har testat båda), men det resulterar enbart i att jag petar brädan upp i vindögat. Hur fanken gör man?

    Måhända att det är svårt att läsa sig till men jag ska verkligen försöka iallefall.

  • spray

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 10:24

    @KurtKomet 387265 wrote:

    Hej! innan mina första stapplande steg kollade jag på den Här filmen, väldigt basic.. men går igenom det mest grundläggande

    Ha! Jag har sett den säkert 20ggr nu. Allt ser så lätt ut.

    Kolla när hon ska “vattenstarta” någonstans mot slutet av filmen, brädan drar skarpt åt lovart i början (exakt mitt problem), men sedan gör tjejen någonting som förhindrar brädan från att lova upp. Frågan är bara vad =))

    Vad tror ni om den där övningen där man håller i riggen i upphalstampen och samtidigt roterar brädan runt riggen? Lite balansträning.

    Idag blåser det minst lika lite som igår, dvs nästan ingenting. Funderar på att kanske skippa dagens övningar om det inte ökar på mot kvällningen.

  • spray

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 10:27

    Jag har monterat mina fotstroppar som “pro” på länken nedan
    http://www.start-windsurfing.com/fr_start.htm

    Behöver jag verkligen använda fotstropparna alls i början? Isåfall behöver jag inte flytta dom just nu. Alltså är fotstropparna “nödvändiga” för rätt feeling när man ska segla i oerhört lite vind?

  • kinghippo

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 10:49

    Skoj att du kom igång!

    Vad jag har läst mig till så behöver man bara stropparna när man planar så du kan nog glömma dom ett tag. Rapportera hur det går, kul att läsa 🙂

  • hakuna

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 11:36

    Ang. att brädan försvinner, det är väldigt svårt att få ner i ord eller ens beskriva hur man gör i verkligheten, men tänk dig att brädan roterar med fenan som mittpunkt, trycker du mastfoten vågrätt snett bakåt så svänger brädan ner i vind och förhoppningsvis så får du också stropparna närmare dig.
    När du reser dig upp så måste riggen uppåt-framåt, kom ihåg att hålla kraften “rakt ner genom” mastfoten.
    Blåser det inget så är det ingen idé, tror 6 m/s är det minsta.

    Men visst, det här kan du testa vid tillfälle men dra rigg så länge så du får lite åka av, då får du även i ryggraden hur riggen jobbar tillsammans med fenan.

    Ett till “råd” är att försöka komma i hängselen så tidigt som möjligt, det gör att du orkar mycket mer!
    När du får upp farten kliver du bakåt och tillslut står du på stropparna, då är det dags att kliva i dem.

    Jag började på en California 390 (23 kg) för 16 år sedan, min andra bräda, ett år senare, var en Tiga Gun 265 cm och jag håller på än, varje sässong!
    Det skall tilläggas att jag inte ger upp i första taget.

  • hellgren

    Medlem
    31 maj, 2007 vid 12:04

    Strunta i stropparna tills du kan åka ordentligt, det är dags att börja tänka på först när du börjar få häng på planingen (jag har precis börjat öva på att köra med stroppar och då sitter “redan” vattenstart, åka med sele, var och varranan jipp).

    Har du tid tycker jag att du ska ge dig ut idag också, men kolla så det inte blåser bättre imorn, då kanske det är bäst att spara sig till det. Synd om du är helt slut i kroppen när det väl blåser. Som alla sagt, all tid på vattnet är bra tid. Det är istort sätt bara det man lär sig på. Jag ska ut idag, blåser pytte lite, men det skadar aldrig att öva på att snurra runt seglet lite och så, man får ganska bra balans och koll på sina grejjer när man står och letar vind 🙂

    Bara öva öva öva..

    Förresten att brädan snurrar för dig, var försiktig med hur mycket vikt du lägger på bakfoten/framfoten, se till att du trycker allt neråt hellre än framåt/bakåt. Jag hade lite problem med det när jag drog rigg, man står lite för bredbent, lägger lite för mycket vikt på bakfoten och vips så är brädan 90 grader längre bort än man började. Lika så, när du väl kommer upp, se till att kasta fram riggen (luta masten frammåt mot nosen) då går brädan ner i vind, och tänk på att det i början kan kännas som att man lutar riggen hur mycket som helst, men det är många gånger lite till som behövs. Överdriv gärna vissa rörelser i början, då får man känn på hur mycket som egentligen krävs och inte, dessutom blir det ju snabbare resultat på brädans reaktion.

    Ut o öva, sitt inte o slöa framför datorn 😉

    Edit: Blev kanske lite oklart om det där med fötterna. Försök att ha bakfoten lika långt bakom mastfoten som framfoten är långt framför. Sen lägg lika mycket vikt på båda benen när du drar, så att du inte använder ex högerbenet mer än vänster. Gör du fel där så pressar du runt brädan med fötterna. Se sen till också att när du väl fått upp riggen, håll kvar den ett tag i “kortändan på bommen” eller masten eller linan eller vad du vill.. Men dra inte till dig bommen direkt. Håller du den lite hårt så kommer vinden blåsa runt dig och brädan tills du står rätt för att “plocka” upp bommen, skota in och börja åka.

Sida 2 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min första surfdag!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.