Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mistral Screamer 103L årtal okänt

  • Mistral Screamer 103L årtal okänt

    Publicerad av janne-rutgerson på 14 augusti, 2011 vid 12:01

    Hej!
    Har köpt mig en ny..?Bräda..Mistral Screamer 103L.
    Någon som kan hjälpa en rookie med vilken mastfot jag behöver/ skall ha till denna bräda?
    Tack på förhand!

    JR

    moffat svarade 12 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • Knatte

    Gäst
    14 augusti, 2011 vid 13:47
    janne rutgerson;665643 wrote:
    Hej!
    Har köpt mig en ny..?Bräda..Mistral Screamer 103L.
    Någon som kan hjälpa en rookie med vilken mastfot jag behöver/ skall ha till denna bräda?
    Tack på förhand!

    JR

    Har du en bild på brädan? Men om den inte är extremt gammal (80-tal) så skall du ha en helt vanlig mastfot.
    b6211de94e789223944a9686561580d3.jpg

    Dvs du sätter fast mastfoten/mastförlängaren i spåret som finns i mastskenan på brädan och låser fast mastfoten.

  • janne-rutgerson

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 14:48

    Tackar

    :confused2:Så det är troligvis så att dagens befintliga passar? för brädan är nog inte äldre än sent 80..
    Finns det flera standards eller bara en när det gäller infästningen?

  • moffat

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 16:15

    Här kan du läsa ett kul test med två olika generatoner Screamer: http://www.boardseekermag.com/special_features/equipment/windsurfing-board-evolution-039.html.

    Det är bara att traska in i närmaste surfbutik och köpa en mastfot. Om du är den Janne Rutgerson som bor på Orust så finns de på nära håll hos Jonas i Stora Höga, http://www.gunsails.se, eller på SB Båttillbehör i Stenungsund.

  • Knatte

    Gäst
    14 augusti, 2011 vid 16:52
    janne rutgerson;665662 wrote:
    Tackar

    :confused2:Så det är troligvis så att dagens befintliga passar? för brädan är nog inte äldre än sent 80..
    Finns det flera standards eller bara en när det gäller infästningen?

    Det finns bara en standard på mastfötter/infästning om vi pratar om de sista 20 åren eller så. På riktigt gamla grejer fans det ju mastskenor eller termoskorkar. Men har du bara ett spår/ mastskena så passar dagens mastfötter klockrent.

  • henryk

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 19:45

    Kan var en screamer med ställbar mastskena- ställbar under segling med uppfällbar pedal- isåfall en speciell mastfot, som hålls med en fjäder som löser ut vid extrembelastning – men i släden finns som tur e en gänga för en vanlig mastfot också, då låser man släden, men det funkar utmärkt, bara att det inte längre går att skjuta masten umder segling- alltså helt riktigt, samma stenåldersmastfot fortfarande:-)

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    14 augusti, 2011 vid 20:03

    Öö 103l, är inte det lite lite?

  • stinger

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 08:13

    Det kan vara sån här skena och isåfall kan du som någon skrev häruppe välja att använda originalfoten eller gänga i en “modern” mastfot. Som av en händelse råkar jag ha ett ex av originalmastfoten med tillhörande förlängare liggande, PM:a om du är intresserad :tongue:

  • janne-rutgerson

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 12:54

    Vet inte om det syns tillräckligt tydligt på bilden, men exakt så här ser brädan/skenan ut.
    Jag tror/hoppas/vill att det skall vara så enkelt som möjligt.:grin:

  • Knatte

    Gäst
    15 augusti, 2011 vid 12:56

    Det hade behövts en bild på själva mastskenan för att vara säker. Men antagligen är det en helt vanlig mastskena och då passar moderna mastfötter:cool2:

  • janne-rutgerson

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 13:18

    Ok, jag skall ta en bild när jag kommer hem och lägga upp så vi kan komma till en slutsats…mycket spännande måste jag säga.

  • stinger

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 13:32

    Det där är en 80-tals-Screamer, typ 88-89 eller nåt. mastfoten som jag lade in en bild på kommer från min numera skrotade Stinger från -91 (eller 90)

  • raggarn

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 18:49

    Screamern såg dagens ljus 1989 och 89+90 hade vanlig mastskena 91 kom specialaren som va justerbar
    och va kvar till 95 tror jag….96 kom screamer 2 och hade återigen vanlig skena
    ser så ut i broschyrerna iallafall

  • janne-rutgerson

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 18:49

    Här kommer bilder på skenan på brädan.
    Öppningen längst akter ut mäter ca 13-15 mm för muttern, och är smalare för över.
    Vad tror ni..standard? :tongue:

    Av de moderna och vackra färgerna att döma så är det nog en 1992 års modell? Eller lite mer 87-88??

    Trippelkonkav längst för ut för att gå över till dubbelkonkav..
    Brädan verkligen skriker snabb…synd bara att jag suger på att surfa..men jag kommer att bli bra, för det är det roligaste som finns!!:smirk:

  • Knatte

    Gäst
    15 augusti, 2011 vid 19:09

    Ser ju ut som en vanlig hederlig mastskena, för vanliga mastfötter som har pinne och mutter som låser via vrida mastfoten.
    Så vitt jag kan se och förstå :laugh:

  • raggarn

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 19:12

    ser ut som en 89:a….och foten på knattes bild bör passa

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mistral Screamer 103L årtal okänt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.