Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mobbing av centerbordssurfare på konfen!?

  • swe-496

    Medlem
    2 april, 2008 vid 20:36

    Kan inte mer än hålla med dig i det du säger pure.

  • trasurfarn

    Medlem
    2 april, 2008 vid 20:43
    SWE 496;455867 wrote:
    Det handlar inte om deras ambitionsnivå utan mer om att det var DEN enda brädan folk behövde som troligen retade upp många. Jag har aldrig påstått i någon tråd att de som pushar för KONA här på konfen skulle ha provision. Hittar du den tråden där jag skulle ha sagt det, vänligen säg till i så fall. Jag tycker att vi håller oss till fakta och inte felaktiga påståenden om vad man skulle ha skrivit i någon tråd. Jag har vidare heller inte hånat eller mobbat KONAseglare eller övriga vindsurfare som helst seglar bräda med centerbord.

    Det finns väl ingen här som tvingar på dig en Kona! Självklart är det ok att inte tycka om den brädan, men det tycker inte jag skall gå ut över de som gillar den brädan. Tänk om alla Laser-seglare skulle bli mobbade för att tillverkaren hade för kaxig marknadsföring?!
    Samtidigt kan jag förstå att en och annan e-jolleseglare blev sur eftersom det blev allt flera som kappseglade med Lasern. Men inte tycker jag att man får mobba Laserseglarna för det.
    Vi lever i ett fritt land, där trender kommer och går.
    Träsurfarn

  • swe-496

    Medlem
    2 april, 2008 vid 20:52

    Träsurfarn. Tycker att vi håller oss till vad tråden handlar om och inte svävar ut alltför mycket och drar in jollar och bilar i diskussionen. Du kan ju börja med att bemöta det jag har skrivit t ex i inlägg 14.
    Har aldrig känt att jag har blivit påtvingad en KONA här eller någon annanstans.
    Tycker inte att mobbing hör hemma någonstans alls. Precis som du själv säger så lever vi ett fritt land där man får påtala brister i reklamer m m.

  • jomensaatt

    Medlem
    2 april, 2008 vid 21:02

    Får bara hålla med.
    Detta är en konf för vindsurfing inte brädsegling.

    Jga cyklar även downhill och om jag pratar med folk om det och någon kommer in och säger att de cyklar på en Kronan cykel så ÄR det inte samma sak… Självklart ska man inte mobba någon, och det är det väll ingen här som gjort, men man kan inte räkna med att snacket går hem.

  • kapten-k

    Medlem
    2 april, 2008 vid 21:22

    @Träsurfarn 455788 wrote:

    Blir centerbordslösa vindsurfare så frustrerade när det inte blåser planingsfart att de då måste utse centerbordssurfarna till syndabockar?

    Ok! det är alltså ert fel att det inte blåser!!! Då skall jag akta mig för att gå ut när det är “brädseglare” på samma spot??

  • trasurfarn

    Medlem
    2 april, 2008 vid 21:38
    JoMenSåAtt;455884 wrote:
    Får bara hålla med.
    Detta är en konf för vindsurfing inte brädsegling.

    Jga cyklar även downhill och om jag pratar med folk om det och någon kommer in och säger att de cyklar på en Kronan cykel så ÄR det inte samma sak… Självklart ska man inte mobba någon, och det är det väll ingen här som gjort, men man kan inte räkna med att snacket går hem.

    Jag är ledsen men du stärker bara min tes om att det finns vindsurfare här som vill fortsätta att surfa i sin mentala ankdamm Jomensåatt! Trots att jag är en badkruka som inte gillar att komma under vattnet verkar det som att jag vindsurfar på större mentala vatten än vad du gör.
    Föresten känner jag inte igen dig här på konfen och undrar om du inte bara är en provokatör som tittar fram när det börjar bli hett?
    Träsurfarn

  • calle_b

    Medlem
    2 april, 2008 vid 22:07

    Har nu följt denna tråd, och den andra “stämmer det verkligen” och kan inte begripa vad som skapar sura miner och diskussioner. Det mesta är juh redan uträtt för ungefär 10 inlägg sedan.

    Att börja jämföra med andra sporter blir ju bara knas.

    Vindsurfing, brädsegling, i alla dess former är ju helt ok, och individuellt. Att vissa väljer att sikta in sig på 65 liters vågbrädor i vågor, och andra inte är väl inget att tjafsa om. Jag kan hålla med Träsurfarn att det är en klar och ruggigt het trend här på konfen att det är speed, våg och freestyle som gäller. Det andra glidandet med vilken utrustning som helst -Kona, Alpha, Dafour, Starboards nya Serenity (eller nåt) you name it -är det många som upplever som “nybörjar-stadiet” och därför väljer att lämna i sitt CV som vindsurfare som just något man pysslade med när man inte var riktigt haj, eller hade teknik nog att hoppa, plana etc…

    Rubriken på tråden tycker jag är att ta i då någon kollektiv mobbing av den grupp som glider,vindsurfar på brädor med eller utan centerbord, iaf jag inte sett. Däremot, trenden, normen, vindsurfing som den ser ut 2008 är ju utan snack freestyle o våg, slalom och speed som gäller. Iaf det som vi väljer att uppmärksamma.

    Hej å hå.

  • trasurfarn

    Medlem
    2 april, 2008 vid 22:27
    SWE 496;455867 wrote:
    Det handlar inte om deras ambitionsnivå utan mer om att det var DEN enda brädan folk behövde som troligen retade upp många. Jag har aldrig påstått i någon tråd att de som pushar för KONA här på konfen skulle ha provision. Hittar du den tråden där jag skulle ha sagt det, vänligen säg till i så fall. Jag tycker att vi håller oss till fakta och inte felaktiga påståenden om vad man skulle ha skrivit i någon tråd. Jag har vidare heller inte hånat eller mobbat KONAseglare eller övriga vindsurfare som helst seglar bräda med centerbord.

    Har som jag tidigare sagt seglat långbräda själv med centerbord. Men du kanske missade den tråden där jag talade om hur jag upplevde det? Om inte annat så är det den här tråden, inlägg 2: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=56831

    Det är nog så att de flesta av oss vindsurfare har sin hjärtebräda och sin syn om vad som är rätt bräda. Därför tror jag att trots att vi är vuxna lätt kan bli barnsligt känsliga när när någon rackar ned på just MIN BRÄDA och tar kritiken personligt. Samtidigt så vill nog ingen känna sig helt udda utan faktiskt ha en själsfrände som tycker och tänker lite som en själv.
    Du har rätt i att jag inte kan hitta någon mobtext som du har skrivit, men nu har jag tydligen väckt andra som gärna vill mobba. Jämföra centerbordsurfing med trehjuliling blir bara löjligt likväl som Jomensåatt vill smalna av konfen så att det inte skall finnas plats för brädsurfing (Kvack kvack! Är det roligare/tryggare då??
    Jag kan inte dra mig till minnes att jag här på konfen tidigare har läst om
    missnöjet och irriationen över Konas marknadsföring. Så det var nog bra att vi lyfte på det locket så att det blir lättare att skilja på sak och person.

    Det verkar som om vindsurfing är att tänja på sina gränser för många. Var den gränsen ligger och om man vill tänja på sin gräns är individuellt. De flesta här verkar ha passerat centerbordstadiet, men jag vet inte hur många av er har testat att fälla in centerbordet på en raceboard/Kona när det brallar ordentligt.
    Som jag skrivit tidigare hade jag en traumatisk upplevelse som barn, när jag somnade på en brygga och ramlade i.
    Jag tycker fortfarande inte om att komma med huvudet under vattnet så därför tycker jag att det är en stor bedrift av mig att jag har lärt mig att vindsurfa. Jag fortsätter faktiskt att tänja lite på mina gränser eftersom jag för bara ett år sedan började surfa rundbottnat och har en del att lära mig.
    Tilläggas bör att det går faktiskt alldeles utmärkt att kombinera gammal bräda med ett modernt segel till alla traditionalisters fasa!
    Roligt att läsa om dina sköna kryssupplevelser på gamla fullängdsbrädan
    SWE496!
    Träsurfarn

  • spray

    Medlem
    2 april, 2008 vid 22:37

    Haha, denna diskutionen igen, härligt.

    Träsurfarn: vadå kombinera gammal bräda med ny rigg?
    Varför köra på gamla grejor när utveckligen gått frammåt? Tror du gamla grejor är bättre att surfa på? “Nya grejor” från 2000-talet kostar inte mycket. Jag skulle aldrig få för mig att köpa någon gammal 80 eller 90-talare till bräda eller rigg när moderna grejor är så förhållandevis billiga.

    Kona är säkert bra men marknadsföringen på prylarna verkar minst sagt vara hysteriskt, vilket är lite avtändande.

    Centerbord är det väl inget fel med, men jag ser inte vitsen då stora moderna prylar planar redan vid ett par sekundmeter. Om man vill söla omkring i deplacementsfart så är det väl bra mycket behagligare att sitta på en kölbåt eller en stabil jolle. Det gillar frugan mer också. Tack å hej.

  • perrapops

    Medlem
    2 april, 2008 vid 23:30

    Hade en bräda med centerbord när jag började, tyckte det var superkul, när jag kände brädan plana var det bara att sparka in centerbordet! Jag tänkte -Shit, det här är det roligaste som finns! Testade en freeride bräda på 110 liter och insåg hur fruktansvärt mycket roligare det var! Planingen , vikten, fotstroppsplacering, allt!
    Jag seglade inter mer centerbord efter den gången!

    Utvecklingen och tekniken på brädorna har ju gått framåt så fruktansvärt mycket, varför skulle man inte vilja ta del i av det bästa utformandet?

    Tycker det är helt fel att använda benämningen “Mobbing” i detta sammanhang! Jag tror inte att det är någon som känner sig mobbad eller utfryst här på konfen bara för att man seglar /surfar en viss typ!
    Däremot tror jag att många vill förmdela känslan och skillnaden på en stor lång bräda, och en modern mindre bräda! skillnaden är ´makaber!
    Jag är fruktansvärt glad att jag fick testa freeridebrädan på 110 liter, den öppnade helt nya dörrar inom w-surfet för mig.

    Jag har alltid blivit väl bemött trots att jag fortfarande är en noob, oavsett om jag seglat 22kg 340 lång bräda, eller 107 liter 243 cm.

    Är det någon som känner sig mobbad??!

  • trasurfarn

    Medlem
    3 april, 2008 vid 06:27

    Centerbordsmobbing eller inte på konfen?
    Den bästa temperaturmätaren på detta borde rimligtvis vara om det finns några centerbord/kona-surfare här på konfen. Jag tycker det verkar som att Kona-surfarna lyser medsin frånvaro här och det är ju inget vidare betyg för konfen. De är ju faktiskt inte ansvariga för Konas marknadsföring.
    Konasurfare! Var är ni någonstans?
    Jag vet att ni finns och känner mig lite ensam här.
    Kom fram! Luften är rensad.
    Träsurfarn

  • rooster

    Medlem
    3 april, 2008 vid 07:11

    Det har väl varit lika illa dold reklam för att stå upp på en planka för nio tusen med en paddel i näven (tror det har någonting med snaps att göra)

  • svennebanan

    Medlem
    3 april, 2008 vid 08:49

    Jag kör en Kona Surf som är en mindre variant av Kona One. Att jag köpte den var pga att jag är en wannabee shortboarder som såg den som ett bra mellansteg ner till en mindre bräda istf för en riktigt fet freeride jolle. (vad jag menar med mindre är då runt max 20% mer iförhålllande till kroppsvikten i liter).

    Att Kona One surfare inte är så aktiva på konfen antar jag är för att de har valt en enklare väg med en bräda och en rigg. De kan segla ut och tillbaka i princip varifrån som helst och i vilken vind som helst och är därför inte så beroende av att hålla koll på nya prylar, spots och vindförhållanden, som så ingående avhandlas här. Visst är det roligare med mindre brädor men de kräver ju betydligt mer kunskap, fysik, vind och därigenom tid som jag misstänker att många har det relativt ont om.

    Jag tycker att Kona One är perfekt positionerad för de som inte har tid att komma ner på mindre brädor men vill ha något som både planar bra och glider bra i subplaning tillskillnad från moderna nybörjarbrädor och feta freerides. Att de som vill tävla sen har ett enklare alternativ till Formula är ju bara en bonus. Den är absolut inte bäst på något men den gör mycket tillräckligt bra för att en average svenne med inte alltför höga ambitioner ska ha jäkligt kul på vattnet i de flesta förhållanden.

  • jomensaatt

    Medlem
    3 april, 2008 vid 09:55

    Det är upp till dig om du vill sätta benämningar på folk. Men du måste ju inse vad skillnaden är. Jag har abslout inget mot brädseglare. Här hemma i klubben har vi en dam på över 80 år som brädseglar i lätt vind och jag hjälper henne mer än gärna när hon behöver bärhjälp mm. Men fortfarande så är det en annan sport och har man ett forum för en sport kan man inte förvänta sig att alla gärna vill diskutera en annorlunda sport där.

    Som liknelse kan man inte förvänta sig att man går in i ett hockeyforum och tror att folk vill prata bandy bara för att båda spelar med klubbor på is.

    Nu ska jag inte vara lika barnslig som dig och kalla de som inte håller med för att befinna sig i en mental ankdamm. Man får acceptera vad ett forum handlar om innan man börjar klaga. Men det är bara min åsikt. Jag förstår dig men kanske ska du försöka förstå oss?

    Annars får folk som brädseglar gärna skriva här för min del, det gör inget men de kan inte förvänta sig att alla ska hålla med och vara intresserade av det.

    Vad beträffar min aktivitet här så har jag varit medläm längre än dig, dock är jag inte speciellt aktiv… inte för att något av det har med saken att göra. Kanske du vill ha en gräns på 500 inlägg för att få skriva annat än “ska ni med och surfa” och “är detta en bra bräda” trådar? Kanske dags att växa upp?

    @Träsurfarn 455894 wrote:

    Jag är ledsen men du stärker bara min tes om att det finns vindsurfare här som vill fortsätta att surfa i sin mentala ankdamm Jomensåatt! Trots att jag är en badkruka som inte gillar att komma under vattnet verkar det som att jag vindsurfar på större mentala vatten än vad du gör.
    Föresten känner jag inte igen dig här på konfen och undrar om du inte bara är en provokatör som tittar fram när det börjar bli hett?
    Träsurfarn

  • peterka

    Medlem
    3 april, 2008 vid 10:31

    Då man har fått många svar på om storleken spelar roll ( lång, kort, bred, smal, tjock eller med tillbehör), så har jag bestämt mig för att ha tillgång till både med och utan det här tillbehöret som är så farligt(det som sticks i springan mitt på).

    Beslutet togs för att jag alltid velat ha en ngt långt med blommor på, det är himla go gång med långa tunga saker. Men även att den stackars ensamma kastrerade (utan saken i mitten) jpn behvde vila från de dagar som bara dränkläge existerar.

    Och till sist kan vi väl samlas i en ring o sjunga o vara sams.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mobbing av centerbordssurfare på konfen!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.