Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing MSC deltävling 1 Österskär 8 maj

Taggad: 

  • MSC deltävling 1 Österskär 8 maj

    Publicerad av seeberg på 19 april, 2010 vid 10:10

    ÖVK Österskärs vindsurfingklubb bjuder in till första deltävlingen i Mellansvenska Cupen 8 maj (reservdag 9 maj)

    Plats: Österskärs havsbad, Åkersberga. Samling gula stugan vid vattnet.
    Registrering: Kl 09-10
    Tid: 8 maj kl 10.00 skepparmöte. Första start 11.00.
    Kostnad: 100 kr

    Mellansvenska cupen är öppen för Formula och Freeride. Banan är en kryss/läns bana där Formula seglar 2 varv och Freeride seglar 1 varv. Freeride innebär vilken bräda som helst för att kunna ta sig runt.

    Den 7 maj anslås här på steffo, om vi väljer att skjuta på det till den 9 maj.

    Välkomna

    stefanlindmark svarade 14 år sedan 7 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • seeberg

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 10:10

    Prognosen ser ju lovande ut till helgen vindmässigt, både lörd o sönd. Jag är dock tveksam till att det bara ska vara ca + 4 C och ruskväder (enl windguru). Finns en säkerhetsrisk i det hela, dels med både kylan och att det blir dålig sikt förmodligen.

    Ni som har tänkt delta, tycker ni att det är ok att köra, fast det är så kallt?

    Nu är det 2 dagar kvar , så prognosen kanske blir något bättre… Deadline är fred kl 15 med beslut.

  • seeberg

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 10:48

    Riktigt bra prognos för lördagen 7-13m/s, ca 6 C i vinden, molnigt, så vi i klubben har enats om lördagen som tävlingsdag.

    Det här är ju ett riktigt bra tillfälle även för slalombrädor att delta, då nordost är en riktning som ger en bra stabil vind i tävlingsområdet. Det är nu det är ett tillfälle för en slalombräda att gå bättre än en Formula på en tävling! Håller sig den utlovade vinden kan jag i så fall utlova många spektakulära race.

    Tävlingen är öppen för Freeride/slalom, Formula, RSX, BIC mm. Det finns ingen prestige i att delta utan vi gör det för att ha skoj. Så TVEKA INTE på att delta, utan jag vill uppmana alla att köra så det ryker!

    Det går bra att lägga extra vantar, mössor, jackor i båten om det behövs.

    Samling kl 09.00 lörd 8 maj, Österskärs havsbad.

    Generalen

  • swe876

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 11:30
    Seeberg;610416 wrote:
    Det här är ju ett riktigt bra tillfälle även för slalombrädor att delta, då nordost är en riktning som ger en bra stabil vind i tävlingsområdet. Det är nu det är ett tillfälle för en slalombräda att gå bättre än en Formula på en tävling! Håller sig den utlovade vinden kan jag i så fall utlova många spektakulära race.

    På kryss/läns bana?
    /Jona

  • stefanlindmark

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 12:41

    *köper tigerbalsam*

  • swe-496

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 15:36
    SWE876;610425 wrote:
    På kryss/läns bana?
    /Jona

    Stooooora slalombrädor Jona…
    De kryssar rätt bra de med idag;)

  • rasmus_w

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 15:53
    SWE876;610425 wrote:
    På kryss/läns bana?
    /Jona

    På den tiden när det hette course racing så hände det ju att folk seglade kryss/länsbana med små vågbrädor för att vädret var så stökigt att inget över 80 liter gick att segla… Har för mig jag har läst om sånt i gamla surftidningar, plus hört Tomas Persons berättelser om courserace i Omaezaki som kördes med 100 % öppen dörr… Bara det blåser tillräckligt så kryssar man bäst på sin minsta bräda och sin minsta fena. Sen när det är dags för undanvind gör man korstecken. 🙂

  • stefanlindmark

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 19:00

    Så, nu har vi fyllt på vatten i Trälhavet, plattat till choppen för kvällen och nattat vinden så den ska orka hela lördagen. Allt klart för race. Vi syns imorgon!

    /Stefan

  • joachim_larsson

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 19:09

    Lycka till! Själv ska jag bygga staket på vårat surfcenter, lite kvar inför säsongen.

  • swe-496

    Medlem
    8 maj, 2010 vid 06:24

    Vi ser ut att få bra vindar idag på första Formulatävlingen för året…

  • swe-496

    Medlem
    8 maj, 2010 vid 19:10

    Dagens seglingar var kalla i vindar mellan 6-14 enligt mätningar från båten.
    Det var skiftande över banan. Men det är som det brukar när det är nordliga vindar, byigt, vridigt och inte lika starka vindar över hela banan.
    Resultaten ser ni i den bifogade filen.
    Diskarna i race 3 beror på att vi seglade fel bana. EN del hade hört att det var banändring en del inte, däribland jag. Men lyssnar man inte eller kollar så får man skylla sig själv.
    Jag vann inofficiellt race 3. Hade vunnit det även om jag hade seglat banan rätt.

    2 spikar på första tävlingen är inte helt fel;).

  • stefanlindmark

    Medlem
    8 maj, 2010 vid 20:56

    Enormt kul att prova på första formulatävlingen. Det kommer inte bli den sista. Tidvis slitigt med lite stort segel i de kraftigaste byarna.

    Väldigt lärorikt eftersom det framgår så mycket tydligare under en tävling vad som behöver tränas på. OK, nu blev ju observationen ändå en hel bredsida med teknikmoment, men det blir enklare att göra en prioordning och lägga upp en femårsplan 🙂

    Ett stort tack till Olaf och Uffe för arrangemanget. Och till Olaf och Ullis som frös öronen av sig i startbåten hela dagen.

  • joachim_larsson

    Medlem
    9 maj, 2010 vid 08:55

    3 dubbelt svart i toppen?

  • seeberg

    Medlem
    9 maj, 2010 vid 11:04

    Ja det blev 3 dubbelt BM i toppen. Kul o intensiv racing hela dagen, lite kallt, inte mkt regn som hade utlovats.

    På skepparmötet på morgonen informerade jag att efter lunch ändrar vi bana till en 8 för att få variation och större utmaning…..på lunchen sa jag dessutom att nu kör vi en 8. Trots det körde hela startfältet fel, förutom Stefan o Uffe som säkert log lite extra då.

    Vem var den svarta skuggan med nr 114 på seglet? hmmm spooky.

  • seeberg

    Medlem
    9 maj, 2010 vid 11:07

    Passar också på att tacka Vindsurfing.se och Computer Associates för sponsringen med bojar och priser!

  • stefanlindmark

    Medlem
    9 maj, 2010 vid 15:12
    Seeberg;610725 wrote:
    Vem var den svarta skuggan med nr 114 på seglet? hmmm spooky.

    He he… såg du inte det? Och du som var tävlingsledare 😉

    http://vindsurfingforbundet.com/site/medlemsregister.asp?n=n&offset=92

    /Stefan

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing MSC deltävling 1 Österskär 8 maj

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.