Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

  • alohasurfer

    Medlem
    16 oktober, 2012 vid 08:15

    Tack för informationen Kalle!! Även om han fortfarande är svårt skadad och kommer ha en väldigt lång rehab tid, så är jag bara överlycklig att han lever! De 20 minuterna som gick från det att jag ringde ambulansen tills att de kom kändes som timmar och jag tycker det var rent ut sagt förjävligt att det tog sådan tid och sköterskan i luren verkade inte ta mig på allvar förrän jag skrek åt henne att det är livshotande.. Jaja nog om det men jag blir jäkligt upprörd när jag tänker på det. Hälsa hans föräldrar att de gärna får kontakta mig om de vill. Ingen såg ju vad som hände, så det kommer vi aldrig få veta, men jag var ju en av dom som var först på plats och satt med honom tills ambulansen kom. Skulle som sagt gärna hälsa på honom längre fram när han orkar!

    Snälla alla, ta inga onödiga risker, använd hjälm, håll lite koll på varandra, och ha riktigt jäkla roligt på vattnet!!! 🙂

  • doc

    Medlem
    25 oktober, 2012 vid 20:05

    Nu vet jag inte vad som blev sagt men det ingår i deras jobb att låta lugna i luren. Det betyder inte nödvändigtvis att de inte redan börjat larmprocessen. Kan vara att veta. 20 minuter från samtal, hur långt är det till närmsta station? Hur många ambulanser i närheten?
    Jag har fått vänta en över kvart på ambulans strax nedanför Landala torg efter en kille stöp på skallen i gatan från cykel utan hjälm. Ett stenkast från Sahlgrenskas akutintag. Och vi fick igång en killes hjärtstillestånd pga överdos på Stockholms central efter 20 minuters HLR utan att ambulansen kom. De tiderna tycker jag är mer anmärkningsvärda.

  • petting_4

    Medlem
    25 oktober, 2012 vid 20:26

    getskär ligger cirka knappa milen från stenugsund där de utgick från vad jag har förstått. jag har fullt förtroende för ambulanspersonal o allt vad det innebär men 20min är fan bra länge o sitta med en sönderslagen som inte kan andas osv.

  • bohm

    Medlem
    25 oktober, 2012 vid 20:33

    Jag jobbar på ambulansen i samma landsting, dock inte i varberg. Jag känner inte till olyckan, mer än från denna tråden.

    Jag vet av erfarenhet att folk i akuta situationer inte har en realistisk tidsuppfattning. alla tider lagras och när jag tittat på larm-till-ankomsttid är det oftast mycket kortare än vad som vittnen/anhöriga anger. I detta fallet kanske kanske det gick 20 minuter och då är det väldigt lång tid. Orsaken kan vara att det inte fanns lediga ambulanser i centrala varberg. Då kommer ambulansen från ullared, falkenberg eller kungsbacka, alternativt blir varbergsambulansen ledig undertiden en annan ambulans kör från kranskommunerna, och tar då körningen. Det är ALDRIG så att vi på ambulansen förhalar en utalarmering. När vi blir larmade sätter vi oss i bilen och åker omedelbart. SOS Alarm kan i vissa fall välja att låta en körning vänta, om något mer akut finns. I detta fallet är jag ganska övertygad att han fick högsta prioritet.

    Att det tar lång tid för ambulansen att komma fram är ett problem. Vi får mer och mer uppdrag med folk som ringer, men som inte behöver åka ambulans. Det gör att vi är mer upptagna och färre resurser finns lediga.

    Angående de som hjälpte killen så kan jag bara ge en stor eloge. Även om man har nollkoll så är det viktigt att man går fram och gör NÅT.

  • bohm

    Medlem
    25 oktober, 2012 vid 20:35

    Jag fattar nu att jag misstog mig för getterön…… Istället för getskär

    Då jobbat jag inte i samma landsting, och ovan post var helt onödig.

  • doc

    Medlem
    26 oktober, 2012 vid 06:38

    Men säkert lika relevant för Stenungsund. Finns nog inte så många ambulanser där.

  • svenne

    Medlem
    26 oktober, 2012 vid 08:00
    Doc;701953 wrote:
    … Och vi fick igång en killes hjärtstillestånd pga överdos på Stockholms central efter 20 minuters HLR utan att ambulansen kom. De tiderna tycker jag är mer anmärkningsvärda.

    20 minuter är helt normal akuttransport i rusningstrafik mellan exempelvis KS och Centralen.

  • ag

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 14:21

    någon som vet hur det är med killen idag? kan/vill han kita igen?

  • petting_4

    Medlem
    25 juni, 2013 vid 07:43

    Har hört olika. Det senaste jag har hört (vet inte om det stämmer) killen kommer aldrig bli helt återställd tyvärr. Det är tyvärr det enda jag har hört på senare tid iaf. Någon som har bättre info?

Sida 11 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mycket allvarlig olycka i Getskär!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.