Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mystiskt fenomen – Gängan till luftskruven är borta

  • lars_k

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 08:23
    Ola H.;625472 wrote:
    Min enda försiktighetsåtgärd (förutom flyget då) är som sagt att jag skruvar i skruven när brädan är sval (15-20 grader sisådär).

    Ja det är nog helt rätt om man tänker ha den i hela tiden. Skuva i skruven när brädan har den tempen som vattnet man oftast seglar i har. Brädan pallar säkert en hel del övertryck om den bara ligger i bagen, tex på biltaket en solig dag.

  • dr-masse

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 08:32
    Ola H.;625471 wrote:
    Flyg kan ju innebära rejält undertryck, i alla fal inbillar jag mig det, jag vet egentligen inte hur lågt tryck de kör i fraktavdelningen på moderna flygplan. Men hur som helst tar jag det säkra före det osäkra och tar ut luftskruven just vid flygning. Och ett bra trick: när du tar ut den, vira lite tejp runt och tryck in den hårt i mastkassetten. Då är det högst otroligt att du glömmer skruva i den på plats även om du möts av en superclean peelande 2m våg som får adrenalinet att sätta din hjärnas fokus på helt andra saker än luftskruvar och dylika teknikaliteter. Men när du efter en hetsriggning skall plutta ihop rigg och bräda och slänga dig ut i vågorna får du inte i mastfoten i kassetten – för där sitter ju luftskruven och stoppar. Förhoppningsvis räcker denna påminnelse…

    Starboard levererade tidigare brädorna från fabrik med luftskruven instucken på detta sätt men gör det tyvärr.

    Ha, ha, det är fler än jag som hetsat ut på vattnet utan luftskruv märker jag. Eftersom ett av mina få mantran som jag faktiskt kommer ihåg lustigt nog är “jag kommer att glömma bort det här” så går jag till och med längre och smäller dit en remsa silvertejp över luftskruvshålet + hela mastkassetten… svårt att glömma då… :tongue: “Hmmm, den där tejpen som sitter över hela mastskenan, vad betyder det nu igen??”

  • xhib

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 08:39
    Svenne;625296 wrote:
    Anders lösning är inte så tokig…
    Om du vill ha luftskruv, fyll hela hålet med epoxi och borra upp det i efterhand istället.

    Fick det här tipset på Fanatic’s forum. Skall nog försöka med det.

    Hi,

    unpleasant discovery indeed. When you unscrewed it do you remember it being loose?

    Anyway, your board is a 2006 model, you mentioned, so the warranty period is long gone.

    However, you can do the following:

    Place a small piece of paper at the bottom of the hole
    Fill the hole with epoxy resin (the piece of paper will prevent the resin going into the foam)
    Sink the vent screw in the resin without the rubber seal. You can apply some kind of graphite on the thread of the screw which will prevent the screw getting stuck.
    Monitor the hardening process in order to unscrew the vent screw safely before the resin is too hard but NOT when it is too soft either.
    If you are familiar with resins and repairs in general you will understand what I am talking about. If not it is best to take it to a repair shop and ask to do it for you.

    IMPORTANT!
    At the end of all this process use a 3mm (about) drill bit and drill the bottom of the resin till you get to the foam (NOT THE BOTTOM OF THE BOARD) so that you board will still breathe.

    Then put the rubber seal back on the screw (preferably buy a new one) and screw the vent on the board as normal.

    I have done this and it has worked fine!

    Good luck!

  • svenne

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 10:45

    Epoxi tränger in överallt, en pappersbit gör varken till eller från. Att stoppa i skruven samtidigt funkar jättebra, det är bara lite pilligare och det finns en risk att den biter fast ifall det sitter en grad eller liknande någonstans.
    5-56/WD-40 eller någon liknande lätt smörjspray funkar alldeles lysande som släppmedel, men torka av sånt som rinner.

    Om du använder en 24 h-epoxi, vänta 8-10 timmar och skruva ur skruven försiktigt. Känner du att det “fjädrar” för mycket så låt den sitta ett tag till. Använder du något billigt överkatalyserat skrot från exempelvis Biltema som härdar på 8, ta då ur skruven efter sisådär 6 timmar.
    Och om det skiter det sig, och du verkligen vill ha en luftskruv trots allt, borra hål i en av stroppluggarna som du inte använder och sätt dit en stroppskruv med en packning på. Packning gjord av tjock cykelslang funkar enligt egen erfarenhet som en räkmacka. 🙂

    Vad det gäller övertryck i brädan så finns en expert i ämnet, ska inte nämna några namn men det börjar på J och slutar på esper.

  • surfslusken

    Medlem
    13 augusti, 2010 vid 11:09
    Svenne;625500 wrote:
    Vad det gäller övertryck i brädan så finns en expert i ämnet, ska inte nämna några namn men det börjar på J och slutar på esper.

    Ja där har du ännu en anledning till varför de inte borde finnas luftskruv i brädan, iaf inte utan en tjock instruktionsbok om vad man abslolut INTE ska göra i de hålet. Typ “torka inte pudeln i micron” varningar.
    För man vet aldrig när nån stolle, tex nån Docent som börjar på J och slutar på esper, får för sej o köra ner tryckluftsblåsen i hålet!

  • xhib

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 19:34
    Svenne;625500 wrote:
    Epoxi tränger in överallt, en pappersbit gör varken till eller från. Att stoppa i skruven samtidigt funkar jättebra, det är bara lite pilligare och det finns en risk att den biter fast ifall det sitter en grad eller liknande någonstans.
    5-56/WD-40 eller någon liknande lätt smörjspray funkar alldeles lysande som släppmedel, men torka av sånt som rinner.

    Om du använder en 24 h-epoxi, vänta 8-10 timmar och skruva ur skruven försiktigt. Känner du att det “fjädrar” för mycket så låt den sitta ett tag till. Använder du något billigt överkatalyserat skrot från exempelvis Biltema som härdar på 8, ta då ur skruven efter sisådär 6 timmar.
    Och om det skiter det sig, och du verkligen vill ha en luftskruv trots allt, borra hål i en av stroppluggarna som du inte använder och sätt dit en stroppskruv med en packning på. Packning gjord av tjock cykelslang funkar enligt egen erfarenhet som en räkmacka. 🙂

    Vad det gäller övertryck i brädan så finns en expert i ämnet, ska inte nämna några namn men det börjar på J och slutar på esper.

    Nu sitter luftskruven på plats igen. För den intresserade gjorde jag så här:
    Fyllde hålrummet upp till botten på skruven med hopknölad Gladpack plastfolie för att hindra epoxin från att rinna ner till kärnan. Sedan fyllde jag ut hålet med epoxi till den nivån där “sätet” för skruven skulle vara. Efter härdning så borrade jag ett 5.5 mm hål ner till kärnan. Då fick jag även ut en hel del av plastfolien. Sedan borrade jag med 7.5 mm borr så långt som gängan skulle gå. Slutligen gängade jag hålet med en M10 gängtapp (=luftskruvens gänga).

    Tack för tipsen (även om jag inte följde dem helt).

  • svenne

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 00:10

    Gängtapp, eru ingenjör?!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mystiskt fenomen – Gängan till luftskruven är borta

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.