Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nä, nu drar jag till Dakhla istället!

  • Nä, nu drar jag till Dakhla istället!

    Publicerad av kinabalu på 12 september, 2013 vid 16:26

    Har fått nog av att vänta på vind här hemma, så jag drar på en “spot-check” till Dakhla. Åker nästa helg! 🙂

    Stadiga 20-30 knops vindar (320 vinddagar per år!). En lagun med plattvatten, en ”speedstrip” samt 5 minuter med bil till ett fint vågställe (side-off) på andra sidan halvön.

    Någon som varit där eller som kan ge lite tips om stället?

    Tänkte ta med prylar dit och eftersom vindarna verkar så jämna, så tänker jag nog bara ta med en slalombräda och ett segel (7.0). Tar ev. med 6.2 som reserv. Vågprylar kan man ju hyra där om man vill ut på utsidan.

    På Google Earth bilden nedan är gult streck = seglingsbar yta (c:a 1000m) i lagunen utanför Campen. Det röda strecket är vid “speedstrippen” (strecket är 1850m). Vinden ligger stadigt från N-NO. Vad tror ni…?

    Återkommer med en rapport…

    kinabalu svarade 10 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • martin-m-a

    Medlem
    12 september, 2013 vid 16:49

    Ser nice ut 💪🏄😜

  • marden

    Medlem
    12 september, 2013 vid 19:07

    ser ut och va öken 😉

  • mattias-j

    Medlem
    13 september, 2013 vid 04:22

    Mården – Arne Hegerfors. 1 – 0
    🙂

  • raggarn

    Medlem
    15 september, 2013 vid 19:49

    ähh va faaaan…….ser ju ut som Paradiset självt…nu blev jag jävligt sugen….
    fast har ju lovat att aldrig mer åka till Marocko, åkte ju på Kung Hassans( eller va f-n ha nu heter)Hämd
    sist ja va där………Nr 2 rann som Nr1 i en veckas tid….jag hann ju hem innan ..men några fick det redan på flyget..!!!!

  • kinabalu

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 05:35

    Ja, det må va mycket öken här… men seglingen var allt annat än öken! 🙂

    Hade mycket tid på vägen hem, så jag skrev ihop en recension, med lite tips, för den som är sugen på att åka hit. Ska bara få ihop det sista så lägger jag upp det.

    Lägger upp några bilder så länge…

  • lasso

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 10:39

    @Kinabalu 716826 wrote:

    Ja, det må va mycket öken här… men seglingen var allt annat än öken! 🙂

    Hade mycket tid på vägen hem, så jag skrev ihop en recension, med lite tips, för den som är sugen på att åka hit. Ska bara få ihop det sista så lägger jag upp det.

    Lägger upp några bilder så länge…

    Ser helt fantastiskt ut!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 11:31

    🙂 Grattis till bra åkning! Det var ju lite av en chansning. Vi saknade Dig vid mötet men man ser att det var väl så motiverat att windsurfa istället! Hursomhelst tände vi på Ditt förslag inför vintern!

  • jester

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 11:50

    Ser grymt ut! Synd att du inte fick lite mer vind…

  • benke-2

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 13:44

    Ser ut som Sandy-point, Va?

    Lite mer nedhal så hade det gått i 50 knop.

  • kinabalu

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 15:34

    Ja, lite mer vind hade inte skadat… Dagen vi tog bilderna var det inte mer än 7-8m/s. Under dom 8 dagar jag var på plats var det faktiskt seglingsbart alla dagar. fem dagar med 9-11m/s och tre dagar med 7-8m/s.

    Under Juni och Juli skall det tydligen vara riktigt blåsigt. Jag trodde sällan det blev över 30 knop här, men när jag sa det till killarna i surfcentret skrattade dom bara åt mig och sa, kom i Juni – Juli så ska du få se… 😀

    Nedan är statistik från Club Mistrals hemsida med uppmätta vindar under Juni i år. Tänk då på att det några knop mer vid speedspotten än där dom har sin vindmätare i lilla lagunen…

    Datum/ Bf / Knop
    01|06|13 8 35
    02|06|13 6 25
    04|06|13 6 24
    05|06|13 6 26
    06|06|13 7 30
    07|06|13 8 40
    08|06|13 9 45
    09|06|13 8 35
    10|06|13 6 25
    12|06|13 8 35
    13|06|13 7 30
    14|06|13 8 35
    15|06|13 7 30
    17|06|13 7 30
    18|06|13 9 45
    19|06|13 9 45
    20|06|13 8 40
    21|06|13 8 40
    25|06|13 6 25
    26|06|13 6 25
    29|06|13 5 20
    30|06|13 6 25

  • mattias-j

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 19:28

    Hur lång var sträckan med riktigt platt vatten?? Inte bara Google streck utan på riktigt… Ungefärlig vinkel? Tidvatten? Grattis till skön segling, hemma blåser det ju ALDRIG!!

  • kinabalu

    Medlem
    4 oktober, 2013 vid 10:33

    Ja, tidvattnet är det viktigt att hålla koll på. Det blir bara bra vid speedspotten vid lågvatten. Vid högvatten går vattennivån över “speedkanten” och hela området norr om kanten fylls med vatten (= choppigt!).

    Eftersom det är mer vind på eftermiddagen så vill man ju helst tajma så att man också har lågvatten på eftermiddagen. Detta blir extra viktigt om man är där någon vecka. Är man däremot där två veckor kommer man i alla fall att uppleva lågvatten både på fm samt em, så då har det ingen betydelse.

    Även högsta / lägsta nivå varierar ganska kraftigt. Vid fullmåne och nymåne är det störst differens och vad jag sett ligger det på c:a 0,2m som lägsta nivå och 2,7m som högsta (dvs 2.5m differens). Vid halvmåne är det c:a 1.0m som lägstanivå och 2m som högsta nivå (dvs 1m differens). När jag seglade där var det 0.7 första dagen och 1.0 andra dagen och detta fungerade bra, men jag antar att man har mer tid att segla där vid fullmåne/nymåne.

    Totala sträckan man kan köra är drygt 2km, men då är det halvvind från början och sedan succesivt mer och mer vinkel ju mer österrut man kommer. Man kan alltså “välja” vinkel lite beroende på hur långt österut man seglar.

    Det är också 3 “kanaler” där vatten går in/ut vid hög/lågvatten (se bilden) och här blir det lite choppigare eftersom det ligger lite vatten här även vid lågvatten (i alla fall vid +0.7m). Kanal 1 är den djupaste och bredaste och här blev det säkert 20cm chopp som mest. Kanal 2 är smalare och här upplevde jag inte choppet som något problem alls (fast å andra sidan blåste det bara 10-11m/s). Kanal 3 seglade jag inte över någon gång, men stannade precis innan och den såg bredare ut, men jag upplevde den som grundare och att choppet var mindre än vid kanal 1.

    Som ni ser på bilden dras sand ut vid kanalerna, så det är grundare där man passerar dessa. Inga problem att segla över vid +0.7m, men vid riktigt lågvatten (0.2) kanske detta ligger helt över vattenytan. Det skulle i så fall skapa andra förutsättningar, dvs inga ställen där det bildas chopp alls, men en lite mer “krokig” linje att segla efter. Kan vara både bra och dåligt alltså…

    Det röda strecket på bilden nedan upplevde jag som bästa speedstället (längd c:a 1000m). Då blev vinkeln lite för brant på slutet för den lätta NNO vinden jag hade, men har man mer tryck är det inga problem. Vinden när jag var där låg mycket på NNO. Det blåser lika ofta NO och då skulle området efter kanal 3 kunna vara bra. Detta är en rakare kant utan “kanaler”.

  • kinabalu

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 20:49

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nä, nu drar jag till Dakhla istället!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.